• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Fraajda: En sådan fruktansvärd upplevelse!!!!

Jag har inte hört om någon som haft det så besvärligt, på Hilding har det gått lätt att föra in katetern.

Kan urinröret vara missbildat? Jag vet ju att det finns något som heter hypospadi som är ganska vanligt bland pojkar, men det tror jag ofta syns "på utsidan"..?

Du skriver att ni varit mycket på sjukhus, vet ni vad som är fel? Har han haft uvi:er?

Hur som helst så tycker jag INTE att det är ok att de försökte forcera in katetern med våld, det låter ju helt befängt???!!!

Fick han en spruta med antibiotika eller flytande i munnen? Har han någon profylax? Har ni någon njurläkare eller kissesköterska eller liknande som du kan ringa till och rådgöra imorgon?

• Shea 1

Nu läste jag ditt inlägg igen och jag tycker verkligen att det var fruktansvärt!!!

• Shea 1

Jag förstår hur du menar med efterklok. Det är svårt att hänga med i svängarna när man är mitt uppe i något. Dessutom har man (jag) något slags respekt för sjukvårdspersonalen och man räknar med att de ska kunna avgöra vad som är bäst!

Hypospadi brukar betyda att urinröret mynnar liksom på baksidan snoppen, men det skulle ni ju ha sett isf. Kan det finnas missbildningar som inte syns?

Har ni varit på ett barnsjukhus, eller på barnmedicin på något sjukhus? Eller var det "vuxensköterskor" som gjorde sådär?

Alltså: Jag är inte alls medicinskt utbildad men för mig låter det som en självklarhet att man inte borde försöka tvinga in en kateter? Vad säger ni andra?

• Shea 1

Läste nu att man kan ha förträngningar på urinröret, kan det vara därför det gjorde så ont med katetern fraajda?

• Shea 1

Fraajda: Har han problem med hjärtat, eller varför har ni gjort undersökningar? (du behöver inte svara om du inte vill)

Edigitalis: Förstår att du är lite chockad, faktiskt. Kan det vara defluxinjektionen, menar du? Jag har hört läkare referera till den som "operation".

• Shea 1

Fraajda: Oj, vad tufft ni har haft det! Hur mår DU efter alltihop? Kramar om!!

• Shea 1
    sweetcarro skrev 2011-06-17 20:52:32 följande:
    Hej igen alla!

I tisdags gjorde vi kisskontrollen på lille William som nu är fyra veckor.
    Kontrollen visade att han inte tömmer blåsan helt och kissar väldigt ofta men lite mindre mängder.

Idag hade vi ultraljud på njurarna och sedan MUC-röntgen.
    Ultraljudet gick bra och visade en bra vänstersida men en kraftigt förstorad högersida.

Att sätta in katetern blev en historia för sig. Tre försök fick göras, som inte verkade så smärtsamt för den lille. Han verkade däremot ha ett ganska trångt urinrör och det var svårt för sköterskan att nå blåsan.
    Till sist lyckades de och röntgen gick smidigt.

Men röntgen visade att William inte har reflux, som man antagit.
    Läkaren hade inte tid att prata med oss idag så det var det enda besked vi fick- ingen reflux alltså.
    På onsdag ska vi träffa henne och gå igenom alla resultat och få en plan.

Men nu undrar vi ju givetvis- Vad är det då för fel? Och vad händer nu?
    Jag min dummer har varit ganska inställd på att det skulle vara reflux bara för att det är det jag läst på om.
    Vad tror ni?

Vilka bra rutiner de verkar ha hos er för meddelande av undersökningsresultat! Hos oss har de för det mesta ringt och berättat provresultat.

Det är svårt att bara spåna om vad som är fel, men man kan ju ha hydronefros utan refluxer: att det som E digitalis säger, en förträngning av något slag.

Jag skulle tro att de går vidare med ytterligare undersökningar av njurfunktionen.

Läs här:

http://www.urologkanalen.com/barnurologi/hydronefros.shtml

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-06-18 18:23:17 följande:
    Skönt att MUCen är avklarad, och att det inte var reflux. Kan det vara en förträngning eller obstruktion av något slag? Eller att det är lite för smalt? Jag har ingen aning, bara spånar vilt...

Hur gjorde ni kisskontrollen?

Hilding har också gjort en kissobservatrion, då fick han en speciell blöja som visade färgmarkering när det kom kiss. Var femte minut skulle man kolla om han kissat och varje gång han gjort det så vägdes blöjan + att "kissesköterskan" (uroterapeuten) gjorde ultraljud på blåsan för att räkna ut kissmängden. Detta för att se hur mycket kiss som finns kvar i blåsan efter att man kissat, samt för att se hur stora mängder kiss det handlar om.

Jag tror vi observerade i 4 eller om det var 6 timmar, så det var en segdragen dag (kolla en blöja var femte minut i 4-6 timmar!)

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-06-19 00:52:02 följande:
    Läser om VUR på Urologkanalen. Amanda har haft genombrottsinfektioner och har grad IV... enligt nedanstående hade en av dessa räckt för operation? Stämmer det?

Operation
    Sekundär reflux som inte svarar på antibiotisk behandling eller som resulterar i UVI trots antibiotikabehandling (kallat genombrottsinfektioner), och allvarlig primär reflux (graderna IV och V) kräver operativ behandling för att förhindra permanent njurskada.

www.urologkanalen.com/barnurologi/vur.shtml
    Jag har också läst det där, Hilding har ju grad V, men även det kan växa bort enligt läkarna...
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........