Marika skrev 2010-01-26 15:50:18 följande:
Precis, kunde ju ha funnits i flytande form till dom små, hur svårt kan det vara?
Det är tydligen jättesvårt. Dem som styr i vilken form mediciner skall tillverkas ser bara pengar inte människor som kommer att använda mediciner. Hur kan dem börja tillverka flytande om dem har till och med tagit bort 20 mg styrkan som har funnits inann! Det är typ räcker gott och väl med 5 och 50 mg. Ja, för vuxen utan sväljningssvårigheter är ingen skilnad en eller tre piller. Men för dem små är ju ren katastrof för smaken är ju uräcklig.
Men vi skall nog alldrig kommer att förstå det där med medicin kostnaden. En exempel till. Min påg får Oxybutinin. En steril vätska som sprutas in i urinblåsan 2ggr/dag.Den är iofs bland dem lite ovanliga mediciner och är ganska dyr. En flaska kostar 234 kr. En uttag omfattar 10 flaskor á 20 ml i varje. Lillkillen får 2 ml per tillfälle och öppnad flaska bör kasseras efter ett dygn! Så vi änvänder 6 ml av 20. Resten kasseras(ja, lämnas till apoteket ju). Om vi skulle få lov att använda hela innehållet så 10 flaskor skulle räcka till 50 dagar men nu räcker bara till 15!!! Och massa pengar slängs ju ut. Jag frågade varför dem tillverkar endast 20 ml ampuler och fick svar att det är billigaste allternativ. Jaha.....
Anna! Det är väl skönt att MUCG är redan gjört nu är detta också förbi! Nu vill jag att ni få ett positiv svar! Det har ni alla förtjänat för länge sedan! Tänk om det är verkligen grad 2! Det är ju kanon! Jag hade dock samma tankar som du om profylaxavslutning. Gick och tänkte nej men om det nu är så att Julius gick ner till typ grad 3-2 och så säger dem att vi får avsluta med profylax... Ärligt talat jag var nervös som bara det. Men sen blev jag bara en smulla besviken att det har inte alls blivit bättre. Det har jag faktiskt tyst hoppats på väldigt djupt inne i mitt hjärta. Men verkligheten är som den är.
Jag hoppas verkligen att ni får glädjande besked!!
Kram.