Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Vi får väl se hur det går...

OK, då har jag läst. Tack! 

• e digitalis
    EHel skrev 2011-09-12 22:20:01 följande:
    Ironiskt kanske, men inlagda över helgen med ytterligare en urinvägsinfektion och idag kom äntligen kallelsen till operation. Förstår att man får åka hem direkt efter uppvak, men funderar på detta utifrån att hem för oss är 70 mil bort från Uppsala... Ni som genomfört en Deflux funkar det att åka hem då, eller borde man stanna i Uppsala efteråt?? Andra erfarenheter?? /EHel
    Hej,

Kan tyvärr inte hjälpa till med ett svar på den frågan än, men om allt går bra så kan jag svara om någradagar. Vill minnas att någon i tråden gjorde en deflux som "sket" sig rejält... kan det ha varit Kattis kanske? Kolla igenom hennes kommentarer, eller maila henne och fråga. Tror iofs att det är rätt ovanligt att det blir fel.

Lycka till!
  • e digitalis
    sweetcarro skrev 2011-09-13 20:07:45 följande:
    Ja det finns hopp, det vet jag och intalar mig, men ja ni vet ju... man kan ju oroa sig till döds.
    Njurproverna är blodprover ja, De gör det som sagt innan MAG-3:n.

6 oktober är det dags igen i linköping.
    Nu underlättar det enormt att William är en glad skit och att koliken har gått över. :0)
    På måndag blir han 4 månader... tiden går!
    OJ! Redan fyra månader! Ja, man kan ju verkligen konsten att oroa sig till döds...
    Skönt att han är glad och koliken är över! 
  • e digitalis
    pepparkakan skrev 2011-09-13 21:28:17 följande:
    Hej, har tyvärr ingen koll på det du skriver, men det är skönt att höra att refluxen gått från V till I, och att ni inte haft några genombrotssinfektioner!!! YEAH!

Står han fortfarande på profylax? Trots defluxen? Vet du av vilken anledning?

Min dotters njurar har 38%-62%, vilket jag antar är samma som det du skriver "35%". Till oss har det sagt att detta är ändå helt OK, inget att oroa sig över alls. Har skillnaden förändrats, eller har det alltid varit 35-65? Om inte skillnaden mellan njurarna har förändrats så tror jag inte att det är någon fara, det är iaf vad jag har hört, men jag är ingen expert. Fråga gärna, det känns ju alltid bättre att fråga och få lite koll, tycker jag!

Har de sagt att de ska göra något åt någon av njurarna? Jag tror inte att det behövs, om det är 35-65, det är iaf det intryck jag har fått. Man klarar sig med ganska så mycket mindre njurkapacitet än det en normal människa föds med.

Be att få göra njurfunktionsprover, de gör detta genom att ta olika blodprover, tex kreatinin, och sedan kolla hur väl njurarna kan rensa blodet. Detta säger en hel del om hur väl njurarna fungerar totalt sett, dvs den totala njurfunktionen, vilket kan vara nog så bra att veta.

Var bor ni nånstans? Håller med om att kommunikationen mellan sjukhusen är ganska så dålig... om man inte ligger på sjläv så händer det ingenting!

• e digitalis

@Shea: Hej! Hade med njurpärmen på inskrivningen idag, urologen var klart imponerad! Det är inte varje dag som man har tillfälle att impa på en tvättäkta urolog :)

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-09-15 17:31:04 följande:
    Hur går det för er E Digitalis? Visst var det deflux denna veckan?
    jaaaaaaaa du.... inskrivning tisdag, deflux onsdag, resultat ok. hyfsat pigg efter. fick lugnande = klonedin. inte flinig och glad som Hilding, mera trött och packad, svårt att gå rakt först och sedan väldigt ttung i kroppen. protesterade ändå vid infart-sättning, sövning, och alla andra tillfällen som de pillade och gjorde saker, speciellt med infarten.

akuten i torsdags i typ fem timmar - äntligen ett prov efter flera misslyckade försök som vanligt, 39,4 på morronen (min födelsedag dessutom), helt rena stickor förutom +2 samt +1 på LEU (vita blodkroppar), CRP på 22. provet kom inte förrän efter labbet hade stängt, så det gick inte iväg förrän fredag, fortfarande inget resultat. hann knappt med nån mat på hela dagen, hade fokus på annat. inget firande så klart heller. var helt matt på kvällen, hade sovit rätt dåligt nätterna innan deflux, nojjig som vanligt.

39,4 även på fredagsmorronen, steg till 39,7 vid lunch och 40 när vi kom in på akuten på inrådan av urolog-avdelningen. ännu högre innan de satte in febernedsättande, men minns inte vad. ingen crp. fattar inte varför eftersom de satte infart och tog andra blodprover. eller så sa de aldrig att de gjorde crp? får fråga, och begära hem journalen såklart! mer dålig nattsömn, men fick iaf i mig lite lunch, även om middagen brann inne. fick till slut några mackor på avdelningen, eftersom allt hade hunnit stänga.

de sa redan i telefon att vi skulle bli inlagda för intraenös antibiotika och dropp. flera timmars väntan på akuten, strul med att hitta vener (som vanligt), ny emla-salva på nya ställen, mer väntan, hot om att bli skickade i rusningstrafik med taxi från Solna till Huddinge, men till slut beslut om inläggning i Solna. hamnade på en "infektionsavdelning" eftersom alla andra rum var upptagna. det var luftsluss för att komma in på rummet, för att hindra bakteriespridning. det är väl här alla vinterkräkssjuka hamnar. att det var en infektionsavdelning betydde olika säkerhetsrutiner, tex fick man inte lämna rummet o gå i korridoren, men man fick knata utomhus. det var även annorlunda inredning. inget lock på toan och nån speciell sorts plastmadrass som väl ska vara lätt att göra rent efter alla trevliga diarreer. känner att det börjar krypa i magen vid tanken på allt som försiggått där :) tur att jag inte fattade riktigt allt förrän vi skulle åka hem och blev obedda att ta bort alla sängkläder, tex.

dropp och antibiotika intravenöst.

UL fredag visade ingen förträngning, vilket var skönt för då slapp vi iaf slangar för att tömma blåsan. men vi hade ju den rackarns IV-sladden nätterna igenom, samt vid olika tillfällen på dan. och så "infarten" i handen som man skulle se till att hon inte drog ur...

lördag, också hög feber. minns inte längre. mer dropp och ab-iv. drack och åt dåligt, vi fick föra dagbok över allt hon åt och drack.

hon har inte ätit och druckit som hon ska, men idag bättre iaf.

kom hem idag, söndag. vi är egentligen fortfarande inskrivna, är hemma på permission, och har "plats" på sjukhuset. inte rummet som vi hade men en plats. skulle hon bli sämre typ imorrn så slipper vi vänta på akuten.

nu har hon gått och blivit förkyld, stackarn. nyser och hostar, inte enormt än, men det kan ju vara på gång. är lite småsur, för läkaren på akuten i torsdags lät ruskigt förkyld på rösten, och hostade nåt enormt. SKA MAN VERKLIGEN JOBBA PÅ BARNAKUTEN DÅ!?!??! 

så svaret på hur det har gått är väl... sådär... är iaf helt matt och tänker gå och lägga mig nu :)
    orkar inte svara på några andra inlägg, men önskar alla lycka till och ger alla styrkekramar! 
  • e digitalis

odlingen visar bara blandflora, vilket är skönt på ett sätt, men otroligt oroväckande på ett annat.... vad har hon?!?

• e digitalis

@angeni: härligt!

@Shea 1:ja, och det är inte slut än. Hon är fortfarande instabil, och ganska så personlighetsförändrad. Inte hela tiden, men om nåt går henne emot, så kan hon GALLSKRIKA i timmar. Hon har aldrig gjort så tidigare. Visst, hon kan ha gnurkat ibland, skrikit, gråtit, levt om... men aldrig på det här sättet! 

• e digitalis

@bdmc: När har hon fått njurb.infl? Och UVI? Nyligen eller jämnt utspritt sedan op? Som jag skriver nedan är det ca 20% som får reflux igen två år efter en deflux op. Vet inte om det har med ålder eller "växt" att göra, eller om det är så att "sockerkvaddeln" försvinner, eller absorberas av kroppen, eller flyttar sig, eller nåt annat... men det är klart, om barnet växer så kanske även urinledaren blir större, och "kvaddeln" inte funkar lika bra?

Jag har fått artiklar från sjukhuset om detta, bla om "The Swedish Reflux Trial in Children" (det är en serie med fyra artiklar). Artikel två handlar om "Reflux outcome". Gundela är en av författarna, det är väl många av er som har henne?

Det står att efter två år är det ca 20% som har dilating deflux igen. "Endoscopic" är det namn de änvänder på deflux. Jag tolkar "dilating reflux" som högre reflux än grad I eller II, men är inte helt säker på det.

________

Ja, det är kanske lite bättre, men jag vet inte riktigt... hon är fortfarande instabil och ramlar lätt. Det gjorde hon inte innan, visst, nån gång ibland så... men honvar väldigt duktig på att parera och inte ramla, det är hon inte längre. Så hon sätter sig ofta på rumpan, eller ramlar på huvudet, gör en liten volt, slår sig enormt... ikväll fick hon en jättestor bula i pannan precis innan min man kom hem, han sa "oj vilken stor, fyrkantig bula"... en sån har hon inte fått sen i våras! Och på bara några dagar har hon fallit så att hon har flera blåmärken...

________

Länk till abstrakt, dvs kortversionen, på engelska: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20488469 

The Swedish reflux trial in children: II. Vesicoureteral reflux outcome.

Source

Pediatric Uro-Nephrologic Center, Queen Silvia Children's Hospital, University of Gothenburg, Göteborg, Sweden.

Abstract

PURPOSE:

We compared reflux status in children with dilating vesicoureteral reflux treated in 3 groups, including low dose antibiotic prophylaxis, endoscopic therapy and a surveillance group on antibiotic treatment only for febrile urinary tract infection.

MATERIALS AND METHODS:

A total of 203 children 1 to younger than 2 years with grade III-IV reflux were recruited into this open, randomized, controlled trial. Endoscopic treatment was done with dextranomer/hyaluronic acid copolymer. The main end point was reflux status after 2 years. Data were analyzed by the intent to treat principle.

RESULTS:

Reflux status improved in all 3 treatment arms. Of patients in the prophylaxis, endoscopic and surveillance groups 39%, 71% and 47%, respectively, had reflux resolution or downgrading to grade I-II after 2 years. This was significantly more common in the endoscopic than in the prophylaxis and surveillance groups (p = 0.0002 and 0.0030, respectively). After 1 or 2 injections 86% of patients in the endoscopic group had no or grade I-II reflux but recurrent dilating reflux was seen in 20% after 2 years.

CONCLUSIONS:

Endoscopic treatment resulted in dilating reflux resolution or downgrading in most treated children. After 2 years endoscopic treatment results were significantly better than the spontaneous resolution rate or downgrading in the prophylaxis and surveillance groups. However, of concern is the common reappearance of dilating reflux after 2 years.

Copyright (c) 2010 American Urological Association Education and Research, Inc. Published by Elsevier Inc. All rights reserved.

• e digitalis

@Shea 1: Stackars Hilding och Elis...

@bdmc: låter inte kul, styrkekramar

@sweetcarro: tack! tillbaka till er också!

@Sanna1: Hej och välkommen till tråden! Tänkte när jag läste din berättelse just det Shea 1 skrev, det verkar vara lättare att undersöka de riktigt små liven... men jag förstår verkligen att det känns jättejobbigt. Alla hormoner också... och vilken hemsk barnmorska! Man kan klara sig jättebra med nedsatt njurfunktion, man klarar sig jättebra med endast en njure, tänk på alla som ger bort en av sina njurar till andra!

Tror ej att Mag3 och DMSA är samma, men de är snarlika. Tror att Shea 1 har koll på skillnaden, om den nu inte står i länkarna hon klippte in.

_____

Uppdatering från oss: Hon är mycket bättre. Till min lycka så fick vi högsta vinsten och största jackpotten. Det var ett helt vanligt förkylningsvirus som satt sig på örat och påverkat balansnerven/balansorganet. Jag har inte helt blivit klok på om det är det som kallas karusellyrsel eller om det är något annat, jag vet inte om läkarna vet det heller, men jag kan iaf säga att jag känner igen en hel del från den här artikeln (www.aftonbladet.se/halsa/article10311430.ab). 

Blixt från klar himmel, kan inte gå eller stå (dock märkte jag inte att hon inte kunde sitta), hade haft en infektion i de övre luftvägarna några veckor tidigare, hon verkar bli väldigt trött av att gå, hon blir också mer yr om hon går mycket (nu såhär nån vecka efter när hon faktiskt kan gå, i början kunde hon ju inte gå alls), såg defintivt ut som om hon precis klivit av en karusell, eller ni vet som när man gör den där grejen att man ska "snurra" runt en pinne samtidigt som man tittar ner i marken och sen ska man gå rakt..., hon var definitivt ostadig när hon gick, svårt att hålla balansen och ramlade omkull en massa... Arg som tusan blev hon också av att inte kunna gå som hon var van. Det var ju annars det roligaste, att gå ut och gå och upptäcka världen, och så plötsligt så gick det inte alls längre. Jag förstår att hon blev tvärarg!

I alla fall, hon är bättre nu, och jämfört med alla läskiga saker som jag tänkte att det skulle kunna vara känns ett förkylningsvirus som rena rama vinsten i jämförelse. Det kommer ju att gå över, och hon är redan mycket bättre. Ramlar och vinglar inte alls lika mycket, och de flesta blåmärken hon har fått håller redan på att blekna...

Vi är helt överlyckliga...  

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........