Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Shea 1 skrev 2011-11-18 16:30:46 följande:
    Oj, det var tråkigt att höra, är det en ny njurbäckeninflammation?
    Hoppas att han mår bättre snart!
  • e digitalis
    Lowlow skrev 2011-11-18 19:50:06 följande:
    ja det är det dom tror då det visade bakterier - han är piggare idag än igår så det går åt rätt håll.
    hoppas innerligt att njuren inte tagit mer skada efter denna omgång..

förtvivlad e förnamnet - pappa chris tog ledigt i helgen så vi är hela familjen samlade på sjukhuset

Skrev ner lite samlat om dagens besked
    shapeful.blogg.se/2011/november/dom-jobbiga-b... 
    Hej!

Hur gammal är han? Jättesöt är han, iaf. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt, det är inte alls kul när de små är inlagda, jag har full förståelse för att det är jobbigt. Men ni kan iaf vara med, när jag var liten och var sjuk gällde besökstider, mamma och pappa fick komma en timme om dagen precis som alla andra. Det var inte kul... jag tänkte på det när vi var inlagda, det hade varit hemskt att lämna henne!

Amandas njure var nere på 38%. Först trodde jag att det var 32%, men insåg sen att det var fel. Jag tyckte också att det var väldigt jobbit i början, det minns jag. Men sen pratade jag med läkarna, och de sa att det inte var så farligt med 38. Jag vet inte vad jag själv hade som liten, men jag vet att de tog bort en halv njure på mig, vilket de väl inte hade gjort om den hade mått bra... och jag vet att jag mår bra idag, och har mått bra sedan dess, så jag är nog lugnad av det, att det har löst sig för mig och därmed så borde det lösa sig även för henne...  
  • e digitalis
    mia1980 skrev 2011-11-19 17:35:58 följande:
    Hej. Väljer att följa dig/er i din blogg då jag känner igen mig i det du skriver.
    Håller tummarna att han blir bra snart.
    Så jobbigt när dom små är sjuka. Men han har två duktiga föräldrar som jobbar för honom.

Själva så väntar vi på läkarbesök den 2 december. Ska dit och få svar på våra frågor och få veta hur planen ser ut nu. Hoppas bara hon håller sig frisk fram till dess. Trodde det var något på gång igår, då hon fick lite feber men den är borta igen. Fast jag håller ett vakande öga på henne då det känns som det är något... Men jag kan inte sätta fingret på det.
    Hoppas att ni får svar på era frågor, och att hon håller sig frisk!
    Kram 
  • e digitalis
    Lowlow skrev 2011-11-20 16:57:48 följande:
    Han är 8 månader nu - NU har vi äntligen kommit hem
    det visade sig vara samma bakterier & det är ett återfall kallade läkaren d.
    dvs njurbäckeninflammation..

varit inlagda sen i torsdags men idag fick vi äntligen åka hem!

Hans vänstra njute fungerar bara till 34% och högra är på 66%.
    skadan blev av förra njurbäckeninflammationen så hoppas att denna gång inte skadat mer.

men ny medicin har han fått då bakterierna blivit resitenta mot medicinen han hade.
    5 tabletter om dagen ska han ha ett tag ochfått ett schema som ska följas.

Vilken bakterie var det? Vilken medicin har ni fått?

Vet ni säkert att det var efter förra njurbäckeninflammationen som skadorna har uppkommit? Har ni gjort DMSA fler gånger? Man kan tex ha medfödda skador, de sa de iaf till oss, så man vet inte säkert vad som händer pga en njurbäckeninflammation, om man inte har gjort DMSA tidigare så man kan jämföra med. DMSA är också en ganska trubbig metod, så det är inte säkert att det är exakt 34-66, det skulle kunna vara +-5%. Så det skulle kunna vara bättre egentligen (men också sämre, så klart).

Jag tycker att det har varit ganska bra att ha koll på vilken bakterie det är, eller snarare vilka mediciner den blivit resistent mot... vissa mindre insatta läkare har tex velat ge en antibiotika som sedan visat sig vara verkningslös, eftersom bakterien är resistent mot den. Då har jag kunnat säga att jag tror att de bör överväga en annan, och efter diskussion så har de följt mitt råd, vilket också har visat sig stämma. Hon har ju stått på antibiotika i ett år nu, och bara fått så kallade "genombrottsinfektioner", dvs att hon blir sjuk pga resistenta bakterier som hon alltså inte hade skydd mot i den profylax som hon tar.

Detta har lett till att vi måste vara uppmärksamma på vilken antibiotika hon får som kur, samt vilken hon sen får som profylax. Vi har fått byta varje gång det har hänt, för att hålla henne infektionsfri. Jag vet även nån i tråden som hade dubbel profylax, dvs två olika sorter samtidigt, för det var det enda som hjälpte.

Problemet är att resistensbestämningen tar ju några dagar, så man vet inte om man väljer rätt när man beslutar att sätta in antibiotika. Mindre insatta läkare kan då bara ta det "vanliga" som man tar mot njurbäckeninflammation, utan att tänka på resistensen. Därför tycker jag att det är bra att ha koll själv. Du behöver inte komma ihåg allt, men samla provsvar, resistensbestämningar, osv i en mapp, och anteckna vilken profylax hon står på samtidigt. Och ta upp detta till diskussion när han blir sjuk, så att ni ökar chansen att han får rätt kur från början!

Lycka till, och kram! 
  • e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-11-20 21:21:03 följande:
    Gällande fördelningen mellan njurarna, så är det väl totalen som är det mest intressanta? Njurarna är ju så flexibla att de klarar en "snedbelastning" där den ena jobbar mer, men när totalen sjunker nedåt är det mer anmärkningsvärt, eller har jag förstått fel? Man klarar sig ju bra med bara en njure...
    Hej, tycker att det är JÄTTEKONSTIGT att ni inte får byta profylax. Jag skulle kolla med GBG. Å andra sidan så har han inte blivit sjuk, vilket som du skriver är ÄNNU konstigare... A klarar sig ju inte länge på Trim, hon har ju Trim-resistenta Klebsiella också... hennes är å andra sidan resistenta mot det mesta, det är därför vi går på "Cefadroxil" som tydligen är väldigt ovanlig som profylax... Hm... hjälper ett bra immunförsvar mot hög UVI?

Totalen är definitivt intressant, har man bra total så är det inte akut. Jag har också förstått att totalen är den viktigaste. DOCK så har vi fått höra att det inte är bra om fördelningen fortsätter att förändras. Man vill gärna att den ska fortsätta vara 38-62...
  • e digitalis

Ja, det är en genombrottsinfektion. Å andra sidan så har du skrivit "återfall", jag minns att i min journal så stod det att jag hade haft "recidiverande" UVI och många "recidiv", vilket när jag kollade upp det visade sig betyda att man får tillbaka den X antal gånger inom Y tid. Tycker att det låter lite likt ditt "återfall". Vet inte om detta påverkar något på något sätt... betyder det att den förra bakterien aldrig riktigt försvann? Kan man dra nån annan slutsats? Vet faktiskt inte...

Lowlow skrev 2011-11-20 21:34:38 följande:
    UL har gjorts på njurarna då vi låg inne första gången men då var dom lika stora och d såg bra ut.
    Gjorde DMSA som visade att det var nedsatt fuktion pga ärrbildningar från infektion nr 1.
    den vänstra njuren var oxå mindre i storlek än den högra... & innan allt vare lika stora.

På journalen står de 34 & 66 - jag litar på dom och det finns ju alltid tveksamhet över allt här i livet.
    men har iaf fått beskedet och d känns på ett sätt OK, att inte oroa sig utan att man nu vet.

Efter första gången så visade det 50/50 ang resistensen, & nu visade det att medicinen inte fungerar längre.
    så a blev chockad men GLAD att dom kollade upp d och var extra noga.

Vi fick stanna lite extra på avdelningen pga att dom tyckte d var viktigt att skicka ang resistent.
    jag har som sagt alla journaler, intyg & papper som skrivits sen första gången.. får alltid det nu!

KRAM!!
    Som jag har förstått det så kan det alltså finnas medfödda njurfel, som man aldrig får reda på om man inte gör en DMSA före första höga UVIn. Med hög menar jag att den går upp i njuren. Det behöver alltså inte vara UVIn som har påverkat njuren enbart, vilket kanske är skönt att veta?

Ja, självklart ska du lita på dom, och det som står i journalen, det är inte så jag menar. Jag menar bara att DMSA som undersökningsmetod anses ganska trubbig, så det skulle också kunna vara bättre, ville primärt försöka muntra upp dig med denna möjlighet :)

Förstår inte riktigt vad du menar med 50/50 ang. resistensen? Vad menar du med första gången? När kollar dom upp det? Som jag förstått det så kan man först få ett preliminärt svar på en odling, vilket kanske inte ger hela bilden tex ang. resistens. Det är först när man fått ett slutsvar som man vet säkert. Är det det du menar med att de kollade upp det? Tror att man i princip alltid gör en resistensbestämning, och att man i princip alltid bör följa upp att patienten får rätt behandling. Sen om de alltid gör det, det vet jag ju inte... men tror att de alltid borde göra det. Sen så är man nog extra noga med en sån liten som en 8-månaders...
    Lowlow skrev 2011-11-20 21:38:13 följande:
    jag tror det är lite olika - frågade ut läkaren om d och hon berättade även att minuterna innan hon var hos oss
    så hade hon varit på BB och tittat till en bebis som fötts med bara 1 njure & den njuren är större
    än vanligt och arbetar som 2 ^^

Ja vet ju att min morbror har 10% funktion på sin ena njure så alt går väl.

vi sa de att vi hoppas bara att njuren inte tagit mer skada av denna omgång.
    för den var nästan kraftigare än första =& 
    Det stämmer, man har ganska så mycket mer än det som krävs. När jag var liten så fick vi höra att man klarar sig med en fjärdedel av det en normal människa föds med, dvs det räcker med en halv njure, så länge den halva njuren fungerar bra, antar jag :) Precis som du skriver så tar gärna den friska njuren över. När jag blev opererad så sa de att den hela, oskadade, njuren skulle troligen komma att ta över mer. Vilket vi nu fått höra i samband med dottern att det inte är så bra, vi har ju fått höra att det är bra om fördelningen håller sig lika, dvs har hon 38-62 idag så får hon gärna ha den fördelningen resten av livet.

Jag tycker att du verkar ha lite mer hopp om livet? Dina tidigare inlägg har andats ganska så mycket hopplöshet men nu tycker jag att dina inlägg ger en känsla av lite mer acceptans och optimism (vet inte om det är helt rätt ord, men på ett ungefär, iaf). Skulle vara intressant att gå tillbaka och läsa mina egna inlägg, jag vet att jag i början tyckte att det var jättejobbigt, och jag minns att jag var helt förstörd och uppjagad över 38-62 (vilket jag iofs först trodde var 32-68, men efter några dagar ? fick reda på att det var 38-62).

Är iaf glad att du verkar lite gladare... hoppas att det fortsätter så! Sen kommer det att gå upp och ned, men efter ett tag så lär man sig mer och blir inte riktigt lika orolig längre... eller så blir man luttrad, oklart :)
    Lowlow skrev 2011-11-20 21:44:16 följande:
    Nu blev d lite många inlägg här så ja ber om ursäkt :P

bakterien hette (enligt jorunalen) -  enterococcus species
    & medicinen är Furadantin
    Ingen fara, du får gärna skriva så många inlägg du vill :)))
    Har hört att Furadantin ska smaka pest. Vi har dock aldrig haft den...

Läste på om enterobakter, ofta resistenta, som jag förstod det... de var inte VRE-resistenta, antar jag? Resistenta mot vancomycin?
  • e digitalis
    mia1980 skrev 2011-11-20 22:34:14 följande:
    Cefadroxil har Ebba som profylax innan hon blev 3 månader och sedan bytte vi till Trimoteprim och hon lyckades få infektioner med båda. Är detta annars de "bästa"/vanligaste medicinerna dom skriver ut som profylax?
    Trimetoprim är jättevanlig. Cefadroxil har jag förstått är väldigt ovanlig som profylax, tror att vissa mediciner inte får ges till de riktigt små, det var kanske därför ni bytte vid tre månader?

Annars så har vi alltid bytt när hon fått en genombrottsinfektion, läs mina inlägg ovan... 
  • e digitalis
    Lowlow skrev 2011-11-22 20:32:25 följande:
    jo allt om refluxen kan ja redan utan de e bara de där 3e ordet ja inte förstår
    Som sagt, det är bara att fråga på :)

Och visst så förstår vi att det är jobbigt... det avr inte alls kul att få reda på det. Jag visste ju att hon skulle kunna ha problem, eftersom det är ärftligt, men jag trodde att vi hade klarat oss. Mamma har sagt att jag blev sjuk när jag var två veckor första gången, så då tänkte jag liksom att hon inte skulle bli sjuk när hon hade blivit bra mycket äldre... hon fick sin första strax före 5 månader, vilket visar sig vara exakt när ajg fick min första... Inget kul var det, och vi har som sagt full förståelse för din situation...  

Uretär = urinledare (eller urinrör, minns alrig vilket som är vilket. Den ena leder urinet mellan njuren och blåsan, den andra leder urinet från blåsan och ut, heter uretra, tror jag.)

Njurbäcken är som Shea 1 skriver en del av njuren, det är liksom en del av "tratten" som samlar upp urinen från njuren och sen leder in det i urinröret.

Tror att calices är en del av njurbäcken. De snackade om Amandas calices när vi gjorde ultraljud i höstas nån gång, men trots att jag frågade vad det var så blev jag inte det minsta klok på vad de sa. Dock så vet jag att "cáliz" på spanska är ungefär som ett glas. Kollade Wikipedia nu och överstättningen till svenska är "nattvardskärl", dvs det som man dricker vin ur i kyrkan, när man tar oblatet. Freedictionary hävdar att det är en av flera koppliknande strukturer i njuren. Jag tror att njurbäckenet är indelat i flera calices. Ungefär som en trattkantarell, eller som en tratt som har många "småfack" i sig.

Det dom menar när dom skriver så är helt enkelt att urinen kommer hela vägen upp i njuren på vänster sida. På höger sida är urinledaren smal, vilket betyder att det inte är så mycket reflux på den sidan.

Ang. ärrbildningarna så tror jag att Amanda också har tydlig ärrbildning, men de sa ändå att man inte kunde utesluta att ärren var från före födseln. Som jag förstod det så kunde man inte veta säkert om man inte gjort en DMSA innan UVIn, och sedan en DMSA efter, för att kunna jämföra. Men vad vet jag, jag är ingen expert :)

Tror att jag svarat på allt nu, om jag bommat nåt så säg till :)

Calyx
    www.thefreedictionary.com/calyx
    2. A cuplike structure or organ, such as one of the cuplike divisions of the pelvis or of the kidney.
    3. A collecting structure in the kidney.
  • e digitalis

Hej! Förstår att det är skönt! Jag har läst nånstans att de ogärna opererar de allra minsta om de kan undvika det, så de kanske har dragit ut på det av den anledningen?

Hoppas att allt går bra! Kram

Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........