Ja, det är en genombrottsinfektion. Å andra sidan så har du skrivit "återfall", jag minns att i min journal så stod det att jag hade haft "recidiverande" UVI och många "recidiv", vilket när jag kollade upp det visade sig betyda att man får tillbaka den X antal gånger inom Y tid. Tycker att det låter lite likt ditt "återfall". Vet inte om detta påverkar något på något sätt... betyder det att den förra bakterien aldrig riktigt försvann? Kan man dra nån annan slutsats? Vet faktiskt inte...
Lowlow skrev 2011-11-20 21:34:38 följande:
UL har gjorts på njurarna då vi låg inne första gången men då var dom lika stora och d såg bra ut.
Gjorde DMSA som visade att det var nedsatt fuktion pga ärrbildningar från infektion nr 1.
den vänstra njuren var oxå mindre i storlek än den högra... & innan allt vare lika stora.
På journalen står de 34 & 66 - jag litar på dom och det finns ju alltid tveksamhet över allt här i livet.
men har iaf fått beskedet och d känns på ett sätt OK, att inte oroa sig utan att man nu vet.
Efter första gången så visade det 50/50 ang resistensen, & nu visade det att medicinen inte fungerar längre.
så a blev chockad men GLAD att dom kollade upp d och var extra noga.
Vi fick stanna lite extra på avdelningen pga att dom tyckte d var viktigt att skicka ang resistent.
jag har som sagt alla journaler, intyg & papper som skrivits sen första gången.. får alltid det nu!
KRAM!!
Som jag har förstått det så kan det alltså finnas medfödda njurfel, som man aldrig får reda på om man inte gör en DMSA före första höga UVIn. Med hög menar jag att den går upp i njuren. Det behöver alltså inte vara UVIn som har påverkat njuren enbart, vilket kanske är skönt att veta?
Ja, självklart ska du lita på dom, och det som står i journalen, det är inte så jag menar. Jag menar bara att DMSA som undersökningsmetod anses ganska trubbig, så det skulle också kunna vara bättre, ville primärt försöka muntra upp dig med denna möjlighet :)
Förstår inte riktigt vad du menar med 50/50 ang. resistensen? Vad menar du med första gången? När kollar dom upp det? Som jag förstått det så kan man först få ett preliminärt svar på en odling, vilket kanske inte ger hela bilden tex ang. resistens. Det är först när man fått ett slutsvar som man vet säkert. Är det det du menar med att de kollade upp det? Tror att man i princip alltid gör en resistensbestämning, och att man i princip alltid bör följa upp att patienten får rätt behandling. Sen om de alltid gör det, det vet jag ju inte... men tror att de alltid borde göra det. Sen så är man nog extra noga med en sån liten som en 8-månaders...
Lowlow skrev 2011-11-20 21:38:13 följande:
jag tror det är lite olika - frågade ut läkaren om d och hon berättade även att minuterna innan hon var hos oss
så hade hon varit på BB och tittat till en bebis som fötts med bara 1 njure & den njuren är större
än vanligt och arbetar som 2 ^^
Ja vet ju att min morbror har 10% funktion på sin ena njure så alt går väl.
vi sa de att vi hoppas bara att njuren inte tagit mer skada av denna omgång.
för den var nästan kraftigare än första =&
Det stämmer, man har ganska så mycket mer än det som krävs. När jag var liten så fick vi höra att man klarar sig med en fjärdedel av det en normal människa föds med, dvs det räcker med en halv njure, så länge den halva njuren fungerar bra, antar jag :) Precis som du skriver så tar gärna den friska njuren över. När jag blev opererad så sa de att den hela, oskadade, njuren skulle troligen komma att ta över mer. Vilket vi nu fått höra i samband med dottern att det inte är så bra, vi har ju fått höra att det är bra om fördelningen håller sig lika, dvs har hon 38-62 idag så får hon gärna ha den fördelningen resten av livet.
Jag tycker att du verkar ha lite mer hopp om livet? Dina tidigare inlägg har andats ganska så mycket hopplöshet men nu tycker jag att dina inlägg ger en känsla av lite mer acceptans och optimism (vet inte om det är helt rätt ord, men på ett ungefär, iaf). Skulle vara intressant att gå tillbaka och läsa mina egna inlägg, jag vet att jag i början tyckte att det var jättejobbigt, och jag minns att jag var helt förstörd och uppjagad över 38-62 (vilket jag iofs först trodde var 32-68, men efter några dagar ? fick reda på att det var 38-62).
Är iaf glad att du verkar lite gladare... hoppas att det fortsätter så! Sen kommer det att gå upp och ned, men efter ett tag så lär man sig mer och blir inte riktigt lika orolig längre... eller så blir man luttrad, oklart :)
Lowlow skrev 2011-11-20 21:44:16 följande:
Nu blev d lite många inlägg här så ja ber om ursäkt :P
bakterien hette (enligt jorunalen) - enterococcus species
& medicinen är Furadantin
Ingen fara, du får gärna skriva så många inlägg du vill :)))
Har hört att Furadantin ska smaka pest. Vi har dock aldrig haft den...
Läste på om enterobakter, ofta resistenta, som jag förstod det... de var inte VRE-resistenta, antar jag? Resistenta mot vancomycin?