Inlägg från: e digitalis |Visa alla inlägg
  • e digitalis

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Hej Kattis, klart vi minns dig... visst var det ni som hade dubbel profylax och som sen låg inne jättelänge efter operationen, med en massa sladdar överallt? Jag kommer ihåg att jag läste allt om både er deflux och operationen innan vi fick veta vilket det skulle bli (det blev deflux, hittills inga fler UVI, MUCG imorrn). Blev dock rejält uppskrämd av er berättelse och kunde knappt sova :)

Få se nu, vi har reflux IV, hydrouretär, hydronefros, duplexnjure med dubbla system på båda sidor men reflux bara unilateralt. Förhoppningsvis nu en fungerande deflux. Vi fick också byta profylax stup i kvarten i början, men nu har vi stått på Cefadroxil länge, och det har funkat.

För oss syntes ingenting på UL, upptäcktes i samband med första höga UVI när hon var nästan fem månader. Fördelen med att det inte upptäcks på UL är att man kan få försäkring... enda alternativet annars är gruppförsäkring, eller hur var det Shea 1? Å andra sidan, upptäcker ni inget på UL så kan ni säkert be att få göra ett UL post-natalt, kan inte tänka mig att de inte skulle godkänna det...

Kram, grattis till graviditeten och lycka till framöver!

• e digitalis

Usch, det låter hemskt... sepsis är inte kul... men om ni får göra ett tidigt UL efter födseln?
    det är ju ändå det som ger mest info? 

• e digitalis

Dagens, resultat: en timme på bordet utan kiss. Kan alltså konstatera att även Amanda har en partyblåsa av rang. Hon var rejält kissnödig, magen var uppspänd som en ballong och hon viftade med tårna. Tydligen är detta ett tecken på att man är kissnödig.

Till slut så sa de åt oss att vi skulle ta på blöjan, och sedan skulle de fota när hon hade kissat. Det tog inte många minuter innan hon kissade... sedan fotade vi igen. De sa att man skulle se även efter om det hade gått upp. Jag såg ingen reflux. Men som sagt, så kunde vi inte fota NÄR hon kissade.

Dock så tömdes inte blåsan helt, är det normalt? Eller ska den tömmas helt? 

• e digitalis

OK, tack för info. Vi ska till läkaren om några veckor, då får vi väl se vad de säger... ska försöka komma ihåg att fråga om blåsdysfunktion... eller tror du att de tar upp det självmant om de kan se att det är ett problem?

• e digitalis
    Shea 1 skrev 2011-11-30 19:01:52 följande:
    Hmm, jag vet inte riktigt. Gjorde ni en kissobservation innan deflux? Vad visade den? Jag har läst att man inte får göra deflux om man har för stora blåstömningsbesvär (vad nu det innebär), så obs. kanske är rutin innan deflux?

Eller så fick vi göra en extra obs. för att de vet att Hilding har blåsa gigantus. Jag har berättat förut, men jag blev så impad av Dr Gundela i Göteborg att jag berättar igen:  
    Hm. Ingen har sagt något som helst om en kissobservation, och jag är då inte medveten om att någon sådan gjorts. Vilket jag tycker att jag borde vara om det hade gjorts en :) Jag menar alltså att jag inte har varit inblandad själv, och de kan väl knappast ha gjort en utan mig...
    kattislofberg skrev 2011-11-30 19:22:51 följande:
    Gundela är min idol! Jag har verkligen bara gott att säga om henne.
    Härligt att ni är så nöjda! :) Förstår att det känns bra, Shea 1 :)
    Hoppas att hon läser tråden här ibland :)
  • e digitalis

Hej, välkomna till tråden!

Hör ni till Sthlm, GBG, eller annat sjukhus?

Nu vaknade hon, återkommer ikväll!
    Kram 

• e digitalis
    Drömmar skrev 2011-11-30 23:38:25 följande:

Hej hej! Jag är helt ny i tråden! Min lille plutt på snart 6 månader har reflux grad tre på vänster sida och fick sin första uvi bara 10 dagar gammal! Sin andra när han var 1 o 1/2  månad. Han står på profylax (trimetoprim) o det funkar jättebra hittills :) Har dock inte fått så mycket infoalls av sjukvården utan letat rätt på den själv men framtiden är oviss då det enda vi vet är att allt ser bra ut, ingen ärrvävnad el, svullnad/vidgning men ny muc skall göras i början av januari. Vad den kommer visa vet jag inte, vet inte om det är vanligt att refluxen växer bort så tidigt eller går tillbaka så pass mycket att han slipper antibiotika. Vad kan man förvänta sig i framtiden med provtagningar, medicin o dylikt ni som varit med ett tag? Vi skulle få komma till en urolog men än har vi inte hört nåt från dem :( Kram på er

Hej, jag har inte heller koll på grad 3, men jag vet att det ofta växer bort på små pojkar, tror att det är inom ett år... gissninsgvis så får ni profylax tills MUCen visar minskad reflux? 
  • e digitalis
    Drömmar skrev 2011-12-01 20:50:28 följande:
    God kväll på er!
    Vi tillhör Falu sjukhus som samarbetar med uppsala!

Min gissning är oxå att han får stå på profylax tills dess vilket jag oxå känner är skönt för att det har funkat så bra. Trots att han "bara" har en grad tre o inga andra problem så har jag hela tiden varit orolig vid minsta lilla tendens till feber eller försämrat allmäntillstånd. Är ni oxå oroliga o nojjiga eller flyter vardagen på o man lär sig att ta det med ro?
    Jag var grymt nojjig i början... men sedan vi fick vår nuvarande profylax, och tiden gick, och det inte blev nåt mer, så har jag slappnat av mer och mer. Fast jag åker ju ändå in och kollar om det är "oförklarad feber". Men jag blir inte lika orolig längre om det skulle vara njurbäckeninfl, för jag vet att det går över :)

Fast å andra sidan, nu efter defluxen verkar det vara väldigt obra om hon skulle bli sjuk... tecken på att defluxen inte funkar som den ska antar jag... 
  • e digitalis
    Blondina skrev 2011-12-01 22:04:50 följande:
    Hej hoppar in här och hoppas på råd och stöd............
    Hej, grattis till sonen! Har tyvärr inte koll på det du önskar veta. Kanske finns det nån i din närhet med barn med DS? 
  • e digitalis
    kattislofberg skrev 2011-12-02 10:07:35 följande:
    Fick träffa en underbar läkare på MVC igår. Han är även förlossningsöverläkare på den förlossning jag ska föda, så det känns extra bra. Vi bestämde att man ska kolla lite extra på urinvägarna och njurarna på RUL i v 18. Sen gör vi ett extra UL i v 30. Dessutom kollar dom med UL direkt på barnet när det är nyfött. Känns JÄTTEbra. Fick se den lill* på ultraljud också, allt såg fint ut så långt. Tänk att det är lika häftigt varje gång! Lika häftigt nu vid fjärde barnet som vid första!
    Det låter underbart, Kattis! Grattis igen. Fyra, jag är imponerad!
    Bella73 skrev 2011-12-02 00:52:50 följande:
    Jag op för reflux när jag var liten, och tillbringade mycket tid på sjukhus.
    Är det någon som undrar över något, så får ni gärna fråga
    Hej Bella, vad gjorde de för typ av operation? Hur länge låg du inne? Hur länge sen var det? Hur gammal var du? Har du fått gå på en massa efterkontroller efteråt? Tack på förhand!
    mia1980 skrev 2011-12-02 11:20:17 följande:
    Hon har ju dubbla system på höger sida med det övre som har en kraftig reflux. Det undre verkar fungera normal. Sedan om urinledarna från dessa systemen går ihop längre ner eller är dubbla hela vägen ner till urinblåsan det vet man inte än, det tar man reda på inför en eventuell operation. Det är möjligt även så att det övre systemet inte funkar som det ska, för enligt Lund så såg det ut som om det undre stod för hela funktionen, men dom var inte säkra. Om så är fallet är beslutet om operation ganska enkelt. För då är ju det övre systemet bara ett ställe där infektionerna sätter sig och plockar man bort det så kanske hon slipper sånt.
    Den vänsta njuren är normal, men där finns lite reflux med gradering 2.

Vi ska öka antibiotikaprofylaxen hon får till 1ml om dagen, detta för att hon har växt och därmed behöver mer.
    I januari blir det ett Ultraljud och en Scint, vilken scint det blir viste han inte riktigt än, men han skulle kolla upp det, finns ju några olika.
    Om det övre har kraftig reflux, och det undre inte har reflux alls så borde de väl inte kunna gå ihop alls, eller tänker jag fel? Amanda hade ju reflux i båda på höger sida, då antog man att de antingen var reflux i båda eller att det var ett hål in i blåsan som sedan delade sig, och att det var därför som det var reflux i båda. Det visade sig vid op att det var ett hål in i blåsan och att urinledaren delade sig längre upp ovanför blåsan.
    Blondina skrev 2011-12-02 13:06:00 följande:
    Men hon sa att jag kunde vara helt lugn. Hydronefros är vanligt enligt henne och inget att oroa sig för. De behandlas under något år mm, så det känns lite bättre i alla fall.
    Det känns ju bra!
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........