kattislofberg skrev 2011-12-02 10:07:35 följande:
Fick träffa en underbar läkare på MVC igår. Han är även förlossningsöverläkare på den förlossning jag ska föda, så det känns extra bra. Vi bestämde att man ska kolla lite extra på urinvägarna och njurarna på RUL i v 18. Sen gör vi ett extra UL i v 30. Dessutom kollar dom med UL direkt på barnet när det är nyfött. Känns JÄTTEbra.

Fick se den lill* på ultraljud också, allt såg fint ut så långt. Tänk att det är lika häftigt varje gång! Lika häftigt nu vid fjärde barnet som vid första!

Det låter underbart, Kattis! Grattis igen. Fyra, jag är imponerad!
Bella73 skrev 2011-12-02 00:52:50 följande:
Jag op för reflux när jag var liten, och tillbringade mycket tid på sjukhus.
Är det någon som undrar över något, så får ni gärna fråga
Hej Bella, vad gjorde de för typ av operation? Hur länge låg du inne? Hur länge sen var det? Hur gammal var du? Har du fått gå på en massa efterkontroller efteråt? Tack på förhand!
mia1980 skrev 2011-12-02 11:20:17 följande:
Hon har ju dubbla system på höger sida med det övre som har en kraftig reflux. Det undre verkar fungera normal. Sedan om urinledarna från dessa systemen går ihop längre ner eller är dubbla hela vägen ner till urinblåsan det vet man inte än, det tar man reda på inför en eventuell operation. Det är möjligt även så att det övre systemet inte funkar som det ska, för enligt Lund så såg det ut som om det undre stod för hela funktionen, men dom var inte säkra. Om så är fallet är beslutet om operation ganska enkelt. För då är ju det övre systemet bara ett ställe där infektionerna sätter sig och plockar man bort det så kanske hon slipper sånt.
Den vänsta njuren är normal, men där finns lite reflux med gradering 2.
Vi ska öka antibiotikaprofylaxen hon får till 1ml om dagen, detta för att hon har växt och därmed behöver mer.
I januari blir det ett Ultraljud och en Scint, vilken scint det blir viste han inte riktigt än, men han skulle kolla upp det, finns ju några olika.
Om det övre har kraftig reflux, och det undre inte har reflux alls så borde de väl inte kunna gå ihop alls, eller tänker jag fel? Amanda hade ju reflux i båda på höger sida, då antog man att de antingen var reflux i båda eller att det var ett hål in i blåsan som sedan delade sig, och att det var därför som det var reflux i båda. Det visade sig vid op att det var ett hål in i blåsan och att urinledaren delade sig längre upp ovanför blåsan.
Blondina skrev 2011-12-02 13:06:00 följande:
Men hon sa att jag kunde vara helt lugn. Hydronefros är vanligt enligt henne och inget att oroa sig för. De behandlas under något år mm, så det känns lite bättre i alla fall.
Det känns ju bra!