• Shea 1

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Anna Panna skrev 2011-11-04 07:58:12 följande:
    Halloj! Trådstarten här!
    Andreas är fortfarande frisk och en pigg och glad förstagluttare som börjat läsa - underbart!
    Följer er fortfarande fast jag inte skriver så ofta - ni är nu mer uppdaterade på alla undersökningar o dyl än vad jag är! Ni nya som undrar något över att op bort en njure kan jag ge lite svar så fråga på, jag följer er som sagt, är inne och läser 2 - 3 gånger i veckan...
    Vill dock ge tips ang att sätta venflon (infart). Andreas har alltid varit mycket svår att sticka, från hans första gång han blev sjuk vid 2 månader och sedan hela vägen till sista operation när han var 5,5 år. Det har varit många turer och försök, mycket tårar i perioder samt i perioder helt likgiltig och inte brytt sig (vilket jag nog tyckt varit värst, att han varit så van att han "kopplat bort"). Det som fungerat bäst har varit när de haft någon form av värmeplåster på cirka 45 min före sticket. De hade dessa plåster på prov en period på Dr Silvias i Göteborg och de var kanon, kärlen kom fram så bra och det gick lätt att sticka honom! Tyvärr tror jag de kostade för mycket så de tog nog aldrig in dem "på riktigt" men med lite tjat från "jobbiga föräldrar" så kanske sjukvården kan köpa in dem igen, det underlättar ju dock för personalen också samt ffa för barnen!
    Som sagt, jag följer er och lider med er och hoppas att ni snart har friska barn!!!!   
    Kramar Anna Panna 

Vad härligt att det gått så bra! Kul att höra från någon som varit med ett tag.
  • Shea 1

Hildings potträning går bra, han kissar på beställning varje gång vi sätter honom på pottan. Men varje gång han kissar så krystar han, är det verkligen rätt? Han spänner magen och böjer sig fram och ut kommer en skvätt. Någon gång kommer han igång och verkar kissa "vanligt" i en jämn stråle, men oftast krystar han fram kisset. 

Hur får man en ettåring att ändra sätt att kissa? Det är ju inte som att jag kan förklara för honom att han inte ska klämma... (Såklart kan jag SÄGA det till honom, men jag vet inte om jag kan få honom att förstå?) Jag funderar på om jag ska ringa uroterapeuten och fråga, men jag tycker att det är så jobbigt att vara den jobbiga föräldern... 

• Shea 1
    Anna Panna skrev 2011-11-06 14:10:08 följande:
    Japp, det är vår skyldighet att vara den "jobbiga föräldern", det är vi som för våra barns talan! Bara ring!

Jo, jag vet. Jag ska ringa imorgon...
  • Shea 1

Jag ringde i måndags. Vi ska fortsätta potträna. Uroterapeuten sa att han troligtvis krystkissat hela tiden, men att det blivit mer tydligt för mej nu när jag sitter precis intill när han kissar. Det stämmer väl överens med min uppfattning. Hildings Karlstad-läkare brukar åka till Göteborg på njurkonferens, och vid nästa tillfälle ska de diskutera Hilding och ev. RIK-start.

Att Hildings blåsa blivit så jättestor handlar troligen också om att signalerna inte riktigt fungerar. Jag har försäkt att läsa på om hur blåsan fungerar och förstått att systemet är mycket "delikat" och det är mycket som ska fungera för en bra blåstömning. Jag tror inte att hans kropp riktigt förstår när det är dags att kissa.

• Shea 1
    e digitalis skrev 2011-11-09 11:38:03 följande:
    aha. jag vet att jag hade en gigantisk blåsa när jag var liten. teorin vi hade var att det gjorde så ont att kissa, att jag valde att knipa framför att kissa, och så blev blåsan större o större pga allt knipande. om det var vår familjs teori eller om läkarna var inblandade i denna teori vet jag inte. min blåsa är fortfarande rätt så stor, tror jag...

när jag var liten hade mamma alltid fullt sjå att få ett urinprov, för jag behövde ju liksom aldrig kissa :) och jag minns att mamma och syrran försökte få mig att kissa, men sällan lyckades :)

hoppas att allt löser sig för er... kram
    Så hemskt att ha ont när man kissar, jag tänker bara på de få gånger jag haft uvi, det gör ju apont att kissa då!

Jag tror inte Hilding har ont, däremot tror jag ibland att det gör ont/känns obehagligt när det blir för fullt: Det har ju hänt att han illvrålat utan synbar anledning, sedan krystat, kissar och blivit lugn.
  • Shea 1
    Lowlow skrev 2011-11-10 22:05:26 följande:
    Hejsan.

Idag har vi spenderat en heldag på barnavdelningen för lite undersökningar..

En iohexolbelastning samt DMSA-scint .. nu kom ja ihåg va d hette ^^
    det har varit en tuff och jobbig dag för hela familjen & vi är rätt slutkörda.

på tisdag ska vi spendera ännu en dag inne där för nya procedurer.

men ja undrar - hur ska det se ut på scanen? dvs DMSA grejen..
    ja såg och blev lite fundersam - en Njure syntes knappt medans den andra var jätte fläckig..

någon som vet? 

När vi har gjort MAG-3 så har det också sett "kontstigt" ut på skärmen. När jag har frågat något har jag alltid fått till svar att " detta är enbart en översiktsbild, vi måste bearbeta bilderna först". Så egentligen kan man inte dra några slutsatser av vad man ser på skärmen MEN när Hilding har gjort det så har det också sett väldigt olika ut på hö och vä sida. På vä. rann det av som det skulle (efter diuretika), på hö. hände ingenting, den vita fläcken var bara kvar. Resultatet som sedan kom var att avrinningen är dålig på hö. sida. (Sedan tolkades bilderna olika av Karlstad och Göteborg)

Rimligtvis känns det väl som att det ska se någorlunda lika ut på hö. och vä. sida om allt fungerar som det ska?

Vad ska ni göra på tisdag?   
  • Shea 1
    Lampsken skrev 2011-11-11 06:28:14 följande:
    Min dotter hade sammanlagt 17st njurbäckeninfektioner och oändliga urininfektioner trots att vi gjorde 2 refluxoperationer..
    Hon blev frisk efter att hon genomgått en Tunneloperation ist som läkare konstigt nog inte vill rekommendera utan vi fick propsa på att hon skulle genomgå den ist för refluxen. 
    Refluxen är inte ens 90% (ligger väl på 80) säker då man genomgår den tredje gången som blir den sista, men en enda tunneloperation täcker upp 95% chans av tillfrisknad.
    Visserligen får man spendera 1v på sjukhus men pinan är väl värd det, hellre det än genomgå flera refluxer där de ändå inte har garantier, då man kanske får genomgå skiten i onödan.

Pga dessa alla infektioner, har hon en otroligt ärrad njure som ligger på 12% funktion och den andra på 45%.(man räknar ju 50-50% då man har 2 st njurar.
    Under 10% opererar de bort den då den blir skadlig. 
    Hon anses frisk idag.  
    Oj, vad tufft för henne, 17 njurbäckeninflammationer! Yunneloperationen, är det den där man"drar om" urinledaren så att urinblåsan bildar klaff istället?
     Hur gammal var hon när hon opererades? Har ni några speciella förhållningsregler för att skydda den bättre njuren nu?

• Shea 1
    Lowlow skrev 2011-11-11 18:57:09 följande:
    hej igen jag skriver detta och är arg.
    försökt ta reda på vad det är för fel min bror har på njurarna & de kommer hela tiden fram nytt men får aldrig riktiga svar..

Som tur är så skrev ja upp dom få orden ja fick veta av mina föräldrar..
    sökte lite på nätet och fann att min bror kunde ha "alport syndrom"

enda ja fick veta var hans symptomer men mina föräldrar "minns inte" mer.

Under samtalet med min far så kom d helt plötsligt fram att han opererade sig för sina återkommande
    njurbäcksinflammationer & han sa att dom hade flyttat nått men fick inge mer svar.

Kom även fram att min morbror har 10% funkion på ena sin njure men fick inge mer konkreta svar..

JAG GÅR UPP I ATOMER!
    jag vill ha svar men jag letar i blindo med små ord
    Jag kan förstå att du är arg, men de kanske inte vet själva? Jag bara tänker på hur svårt jag tycker att det är att få raka svar från läkarna: Karlstad tycker si, Göteborg säger så, vänta och se, det beror på... och lägger man då ett antal år till det så kanske det inte är så lätt att veta.

Hur som helst så är ju refluxproblematiken genetisk, så man kan väl gissa att det handlar om det? 
  • Shea 1
    Lowlow skrev 2011-11-18 12:41:56 följande:
    jobbig tid då Dylan fått återfall.. vi ligger inne på barnavdelningen och kommer bli kvar över helgen. få dropp m.m. fick även besked att Hans vänstra njure har tagit skada och fungerar till lite över ca 30% fan

Oj, det var tråkigt att höra, är det en ny njurbäckeninflammation?
  • Shea 1
    e digitalis skrev 2011-11-20 20:38:31 följande:
    Vilken bakterie var det? Vilken medicin har ni fått?

Vet ni säkert att det var efter förra njurbäckeninflammationen som skadorna har uppkommit? Har ni gjort DMSA fler gånger? Man kan tex ha medfödda skador, de sa de iaf till oss, så man vet inte säkert vad som händer pga en njurbäckeninflammation, om man inte har gjort DMSA tidigare så man kan jämföra med. DMSA är också en ganska trubbig metod, så det är inte säkert att det är exakt 34-66, det skulle kunna vara +-5%. Så det skulle kunna vara bättre egentligen (men också sämre, så klart).

Jag tycker att det har varit ganska bra att ha koll på vilken bakterie det är, eller snarare vilka mediciner den blivit resistent mot... vissa mindre insatta läkare har tex velat ge en antibiotika som sedan visat sig vara verkningslös, eftersom bakterien är resistent mot den. Då har jag kunnat säga att jag tror att de bör överväga en annan, och efter diskussion så har de följt mitt råd, vilket också har visat sig stämma. Hon har ju stått på antibiotika i ett år nu, och bara fått så kallade "genombrottsinfektioner", dvs att hon blir sjuk pga resistenta bakterier som hon alltså inte hade skydd mot i den profylax som hon tar.

Detta har lett till att vi måste vara uppmärksamma på vilken antibiotika hon får som kur, samt vilken hon sen får som profylax. Vi har fått byta varje gång det har hänt, för att hålla henne infektionsfri. Jag vet även nån i tråden som hade dubbel profylax, dvs två olika sorter samtidigt, för det var det enda som hjälpte.

Problemet är att resistensbestämningen tar ju några dagar, så man vet inte om man väljer rätt när man beslutar att sätta in antibiotika. Mindre insatta läkare kan då bara ta det "vanliga" som man tar mot njurbäckeninflammation, utan att tänka på resistensen. Därför tycker jag att det är bra att ha koll själv. Du behöver inte komma ihåg allt, men samla provsvar, resistensbestämningar, osv i en mapp, och anteckna vilken profylax hon står på samtidigt. Och ta upp detta till diskussion när han blir sjuk, så att ni ökar chansen att han får rätt kur från början!

Lycka till, och kram! 
    Det är lite märkligt det där, för Hilding fick inte byta profylax trots resistens. Hans läkare (som inte är nefrolog, men den som ansvarar för njur-barnen i Karlstad och den som anses ha störst kunskap om urinvägsproblematik i K-d) sa att man inte byter profylax för en genombrottsinfelktion. Sedan är det ju nästan ännu märkligare att han trots sina stora missbildningar OCH trimetoprimresistent Klebsiella i kroppen inte får infektioner :) (han kanske har fått mitt immunförsvar, jag är aldrig sjuk)

Inte vet jag om riktlinjerna är olika i olika delar av landet? 

Gällande fördelningen mellan njurarna, så är det väl totalen som är det mest intressanta? Njurarna är ju så flexibla att de klarar en "snedbelastning" där den ena jobbar mer, men när totalen sjunker nedåt är det mer anmärkningsvärt, eller har jag förstått fel? Man klarar sig ju bra med bara en njure...

Hilding har en hyfsat jämn fördelning mellan höger och vänster, men ligger lite för lågt i totalen (som vi mätte med en chromclearence). Däremot sa Göteborg att han klarar sig fint med sin total iaf, men den ska ju inte gå ner mer. Jag är osäker på vad hans total var, har inte fått det bladet utskrivet.    
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........