LadyMy skrev 2010-05-05 22:15:58 följande:
Nu har vi fått profylax, Furadantin. Fick först något annat, men ringde och bad att få byta eftersom detta funkade förra gången. Kommer få tid för MUCG-undersökning, men vet inte när.... En fråga till er; om Ludvig har en allvarligare grad reflux borde de ha sett den vid det här laget eller upptäcks den på Mucg? Jag har för lite kunskap för att kommentera och förstå allt ni skrivit, men av det jag har läst så måste jag bara säga att ni kämpat riktigt bra! Är det så att det kommer att "växa bort" för många som har det här problemet? Vad jag hört så har vissa haft detta som barn, men sen blivit av med det. Är det vanligt?
MUCG görs för att se om, och i så fall vilken grad barnet har reflux. När Milo var dålig så såg man på ultraljud att något var vajsning (slingriga uretärer har jag för mig), men han fick ingen refluxdiagnos förrän MUCG var klar (grad 4 på ena sidan).
I de flesta fall växer det bort, men det kan ta flera år. Om barnet håller sig friskt på profylax så avvaktar man med operation och gör MUCG någon gång varje år för att se hur det utvecklar sig. Milo ska nog opereras pga upprepade infektioner (7 st på 7 mån), trots massor av olika profylax. Tyvärr lyckas operationen bara i 75% av fallen.
Detta är i alla fall det jag har snappat upp, sedan kan ju rutinerna variera från landsting till landsting, förmodar jag.