Inlägg från: kattislofberg |Visa alla inlägg
  • kattislofberg

Reflux i urinvägar, njurproblem osv........

Glömde ju berätta att vi gjorde njurscint i torsdags. Det gick JÄTTEbra allting. Milo är helt fantastisk, var otroligt glad och charmade alla. Det gick bra att ligga still (jag var mest orolig för denna del), han låg och knaprade på ett kex och var nöjd fast sköterskan höll fast honom. Resultatet har vi inte fått ännu.

Men USCH va hela min mammakänsla skriker NEEEEJ när jag tänker på att de sprutade in radioaktivt ämne i hans blod.

• kattislofberg
    Januaritjej skrev 2010-03-31 22:05:05 följande:
    . Nu ger vi henne furadantin igen och det är inte särskilt populärt. Vi krossar tabletterna och löser det i äppeldryck och sen får vi ge henne med sked, men hon har lärt sig att spotta ut det, är det någon som har tips på hur vi kan göra istället?
    Vi har också haft jätteproblem med furadantin. Men sedan han blv ca ett halvår gammal har det gått jättebra. Jag krossar i tablettkross (kan verkligen rekommenderas om ni inte har det, finns på apoteket). Sedan lägger jag lite apelsinmarmelan på en sked (sådan utan bitar, som finns på flaska), tablettkrosset ovanpå och sedan toppar jag med mer marmelad. Han får det liggande och ibland lutar jag huvudet något bakåt. Funkar jättebra. Nu det sista har han börjat gapa efter det!

Det blev oerhört mycket lättare när vi bytte från att ge två 5 mg-tabletter till en fjärdedels 50-mgtabletter. Så kolla upp det också! Det är ju 12,5 mg istället för 10 mg. Milo bytte till det när han vägde ca 8,5 kilo.
  • kattislofberg
    Anna Panna skrev 2010-04-24 10:25:55 följande:
    jag har telefonnummer som jag kan inboxa dig om du vill.
    Ja tack, det vore toppen att få direktnumret! Har du bra erfarenhet från urologavd (eller vad det nu kallas) på Östra?
  • kattislofberg
    galnevale skrev 2010-04-25 18:32:04 följande:
    Vi har nu beslutat att försöka ta ett prov på henne i natt. Därav min fråga.Vi har en sådan där påse som man ska sätta i blöjan men hur ska den sitta? Försökt hitta på nätet men inget resultat. Samt när ska man ta bort den?Och så ringa imorgon och säga att vi har ett urinprov åt dem så får de vackert kolla och skicka odling för något är inte bra med tjejen. Har idag ont när vi tar i henne och febern är uppe i 39.1. Orkar inget och gnällig och benen viker sig ibland. Ska se om hon vill ha välling sen. Hon dircker bra i alla fall och har kissat. Tyckte det luktade lite konstigt när jag bytte förut men vet inte om det var inbillning eller vad. Ska be pappa byta nästa så får vi se om han märker något.Kramar
    Svarar snabbt - urinpåsar kan man få på vårcentralen, men jag rekommenderar att du försöker ta ett mittstråleprov, annars kan det ge falska resultat. Dvs, försök fånga urinen (men inte det allra första som kommer) i ett rent kärl. Annars kan det komma med andra bakterier, då det är väldigt svårt att göra helt rent. Det kan ta tid, men vi brukar lägga Milo på skötborde och vänta med plasmugg i beredskap... Lite kallt på magen funkar ibland. Vet inte om det är svårare med tjejer.

Lycka till, självklart ska du lämna prov! Vi får lämna prov hur ofta vi vill. Har också urinstickor hemma som kan ge indikation på att något är fel, fijnns på apoteker.
  • kattislofberg

Jaha - njurbäckeninflammation nummer sju på lika många månader. Har just lämnat urin och blodprov. Läkare återkommer i em med besked om vi kan behandla hemma eller ska läggas in.

• kattislofberg
    Januaritjej skrev 2010-04-27 10:32:07 följande:
    Är 50 mg-tabletten lika stor/liten som 5 mg-tabletten. Nu väger hon 7,7 kg så det kanske är förtidigt att börja med 50 mg, men jag ska ta upp det med hennes läkare.
    Japp, den är lika stor, med skåror så att man ganska lätt kan dela i fjärdedelar!
  • kattislofberg

Vi slapp bli inlagda i alla fall, CRP var inte så hög. Men det blir ny antibiotikakur och de har omvärderat det här med profylaxen... den ska inte sättas ut. Obviously. Men det blir inte Furadantin eftersom han får reistenta bakterier och utslag.

Svar från njurröntgen: Vänster njure 32%, höger 26%. Lika stora. Ingen synlig ärrbildning. Förstod på läkaren att detta var positivt.

Senare i vecdkan får vi besked om det blir defluxop eller ej. Kan någon av er som genomgått detta berätta lite kort hur det går till?

• kattislofberg

Egross! Vilken resa! Otroligt skönt att ni äntligen fått hjälp, men att det behövde dröja så länge. Blir alldelels ledsen i hjärtat. Oss har de tagit på allvar från första stund, men det berodde ju på att Milo blev akut sjuk när han var 8 dagar, han hade strukit med om vi inte kommit in när vi gjorde (ambulans i ilfart, det hemskaste jag upplevt i mitt liv). Men trots att vi blivit tagna på allvar så har jag lärt mig att man som förälder måste vara aktiv, komma med förslag och läsa på. Jag ses möjligtvis som en jobbig mamma ibland, men det skiter jag i. Jag har flera gånger kommit med förslag ang medicinering osv och faktiskt fått svar som "Ja, det är en bra idé, så gör vi". Har också alltid synpunkter på var de ska sticka honom, osv. Och hur pålästa läkarna än är om våra barns fall så är det bara vi föräldrar som har hela den sammanhängande bilden och vi som känner våra barn bäst.

Vi väntar på besked om eventuell defluxoperation. Hoppas de ringer idag. Ni som gått igenom detta, har det varit långa väntetider när det väl blivit bestämt att det blir operation?

• kattislofberg

Nu ringde en av våra Halmstadläkare. Äntligen har Göteborg kontaktat dem angående Milo. Jag vet inte detaljerna ännu, men så här är läget nu:

Milo behöver gå igenom ytterligare en undersökning innan operation, en urografi. Detta ska tydligen visa om han förutom refluxen även har förträngningar på urinledarna. Just nu pågår det en studie (en uppföljning på den sk "Refluxstudien") om detta som de vill att Milo ska vara med i. Först blev jag lite tveksam. Jag tycker i och för sig att forskning är jätteviktigt och att alla som kan måste bidra. Samtidigt så vill jag inte utsätta Milo för fler undersökningar och behandlingar än nödvändigt. Men tydligen är det så att han måste göra den här urografin innan defluxoperationen oavsett, och om vi deltar i studien så kommer processen att påskyndas avsevärt, eftersom barnet inte får vara äldre än 8 månader när urografin görs, om barnet ska delta i studien. Milo fyller 8 månader i nästa vecka.

Jag sa att jag ville prata direkt med Östra i Göteborg innan vi svarar ja eller nej. Så de ska ringa och om vi väljer att delta i studien så kommer det bli urografi (som sker i Halmstad, dagvård) inom de allra närmsta dagarna.

Det lutar väl åt av vi deltar. Dels för att jag som sagt anser att man bör bidra till forskning, dels för att jag tror att väntetider för operation kommer att kortas ner väsentligt.

Någon som vet mer om studien? Har någon annan här gjort urografi?  Nu har Milo gått igenom följande undersökningar:
    Ultraljud på njurar, MUCG, njurscintografi (DMSA) och nu alltså urografi. Och fattade jag det hela rätt så BLIR det defluxoperation.

• kattislofberg
    LadyMy skrev 2010-05-05 22:15:58 följande:
    Nu har vi fått profylax, Furadantin. Fick först något annat, men ringde och bad att få byta eftersom detta funkade förra gången. Kommer få tid för MUCG-undersökning, men vet inte när.... En fråga till er; om Ludvig har en allvarligare grad reflux borde de ha sett den vid det här laget eller upptäcks den på Mucg? Jag har för lite kunskap för att kommentera och förstå allt ni skrivit, men av det jag har läst så måste jag bara säga att ni kämpat riktigt bra! Är det så att det kommer att "växa bort" för många som har det här problemet? Vad jag hört så har vissa haft detta som barn, men sen blivit av med det. Är det vanligt?
    MUCG görs för att se om, och i så fall vilken grad barnet har reflux. När Milo var dålig så såg man på ultraljud att något var vajsning (slingriga uretärer har jag för mig), men han fick ingen refluxdiagnos förrän MUCG var klar (grad 4 på ena sidan).

I de flesta fall växer det bort, men det kan ta flera år. Om barnet håller sig friskt på profylax så avvaktar man med operation och gör MUCG någon gång varje år för att se hur det utvecklar sig. Milo ska nog opereras pga upprepade infektioner (7 st på 7 mån), trots massor av olika profylax. Tyvärr lyckas operationen bara i 75% av fallen.

Detta är i alla fall det jag har snappat upp, sedan kan ju rutinerna variera från landsting till landsting, förmodar jag.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........