Inlägg från: kattislofberg |Visa alla inlägg
  • kattislofberg

Bangbang! Menar du att ni är med i studien? Berätta! Vi väntar på samtal från ansvarig läkare. Några frågetecken kvar, men vi går förmodligen med. Milo fick sin åttonde infektion i fredags, på sin åttamånadersdag. Så inte heller denna profylax funkade. Angående känslighet när det gäller andra infektioner så har milo endast haft några lindriga förkylningar. Probiotika är bra. Alla läkare tipsar om det, ändå ingår det inte i högkostnadsskyddet, det retar mig. På tisdag blir det heldag på Östra med ny Mucg och mag3. Om vi nu tackar ja, men det blir nog så.

• kattislofberg
    Bangbang skrev 2010-05-19 16:31:14 följande:
    HejJo jag tror det är samma studie som vi är med i. Men jag kan tyvärr inte berätta så mycket. De ringde och frågade om vi ville vara med, vi fick hem papper och sen bestämde vi oss. Det var ju ifall vi ville operera direkt eller se vad vi skulle bli tilldelade. Min man var osäker i och med att vi inte kanske skulle få komma till operation direkt, men det känns som om de är med i en studie så är de mera uppkollade. I alla fall så har vi inte varit på en enda kontroll sedan september eller om det var augusti eftersom hon har lyckats pricka in med förkylning och feber VARENDA gång vi blivit kallade. Sen när vi var där i aug. fick de inte in nålen. Stack henne 6 ggr varvid vi fick åka alla 15 mil hem igen. Så vi har inte gjort någon stor tillförsel till denna studie i och med att de ej kunna kolla upp. Vi ska däremot in imorgon och kolla upp på sjukhuset hur det ser ut och då behöver hon inte sövas. Jobbigt att er profylax inte fungerar :( Vi har haft samma sen hon fyllde ett och hon har aldrig haft någon infektion vilket är otroligt sköönt! Hur märker man att de får en infektion? Läkaren på BVC sa att hon får hög feber utan anledning under lång tid, stämmer det? Hoppas allt går bra på tisdag och lycka till!!!
    Hög feber under långt tid? Till oss har de sagt att vi ska åka in BUMS när han får feber och inte har några andra symtom. Så vi lämnar kiss var och varannan vecka.

Va jobbigt med alla infektioner! Det kunde juc räcka med det andra, tycker man. :-/
  • kattislofberg

Jag är så NÖJD!

Igår eftermiddag ringde äntligen läkaren från Göteborg. Jag har via mail förklarat för läkaren att vi var mycket tveksamma till att delta pga av alla extra röntgenundersökningar. Nu hade vi ju faktiskt bestämt oss för att gå med ändå, men detta hade jag alltså inte meddelat henne, när hon ringde igår.

Hon babblade på, jag hade inte någon chans att säga detta, till att börja med. Hon berättade att forskningsgruppen diskuterat Milo och att vår tveksamhet till att delta. Därför har de skräddarsytt en plan för Milo, där de stryker de två undersökningar som vi skulle gjort i Göteborg på tisdag, men att vi ändå kan få ingå i studien. Två andra undersökningar ska dock göras (dels den här kissobservationen jag skrev om, dels någon annan, som jag inte minns namnet på just nu), men dessa görs i Halmstad (mycket närmare) och de innebär ingen eller liten strålning. Sedan får de helt enkelt klara sig med de röntgenbilder som redan tagits. Jag förstår att de är väldigt angelägna att få fler barn till studien, och de trodde nog att vi skulle säga nej om inte de tog bort röntgenundersökningarna. Hehe. 43 barn är med i studien hittills. I förra refluxstudien var det 203 barn som var med.

Hade hon gett mig en chans att prata i början på samtalet så hade hon ju fått vår tillåtelse till undersökningarna, men när detta erbjudande kom så tackade vi naturligtvis ja. Undersöknigarna skulle ju inte gett oss något, utan de är endast för att de ska få mycket material till studien.

Så vi känner oss väldigt nöjda! Det lönar sig att ligga på, ifrågasätta, vara påläst och aktiv!

Jag frågade också vad som händer om vi randomiseras i den grupp som inte ska opereras, men Milos problem fortsätter under sommaren och hösten, med täta UVI:er och knepiga bakterier. I det läget kommer vi att kunna hoppa av studien så att han kan få den hjälp han behöver. Det känns bra.

På måndag får vi veta vilken grupp han randomiseras till. Blir det operationsgruppen så blir det alltså operation inom någon månad. Detta håller vi tummarna för!

I morse var vi också på läkarkontroll på Barnmottagningen. De kollade urin och blodtryck, allt var bra. Imorgon går han tillbaka på profylax. Så får vi se hur långt tid det tar denna gång. Läkaren berättade att han behandlat många barn med reflux, men att han aldrig träffat något annat barn med så täta infektioner och elaka bakterier!

Jag har absolut ingen förhoppning om att Milo kommer att hålla sig infektionsfri på profylax. Är övertygad om att det kommer fortsätta så här, tills han blir opererad. Därför hoppas jag att det blir förr snarare än senare!

• kattislofberg
    Ängaboll skrev 2010-05-21 07:24:41 följande:
    Hej,Nu har jag inte läst denna tråd men av rubriken att döma vill jag bara berätta några saker.Jag föddes med urinvägsinfektion och refluxer och de upptäckte att jag hade felväxta urinledare.Först ville de operera mig direkt men valde sedan att avvakta.När jag var 6 år pratade de åter om att operera mig då jag hade problem med återkommande urinvägsinfektioner men återigen valde de sedan att avvakta.Under hela min uppväxt har jag haft svåra besvär med återkommande urinvägsinfektioner, blåskatarr och refluxer till njurarna.När jag blev 18 år var situationen ohållbar, jag åt antibiotika var och varannan månad mot urinvägsinfektion och drabbades sedan av njurbäckeninflammation och njursten och blev först då opererad akut mot mina felväxta urinledare.Jag fick då plaströr inopererade som ersatte mina urinledare och efter en komplicerad operation med många komplikationer som tillstötte så blev det tillslut ett lyckligt slut.Efteråt har jag aldrig haft problem med mina besvär men jag önskar så att de hade opererat mig tidigare så jag hade sluppit ha dessa bevär under hela min uppväxt!!Så om era barn är drabbade av samma problem som mig så ligg på som bara den så att operationen blir av, nöj er inte med att avvakta.Lycka till!
    Vad säger man? Nästan skandal att de inte åtgärdade det tidigare!!!
  • kattislofberg

Är det någon här inne som gjort Filtrationsbestämning (någon form av mätning av njurfunktion) och Miktionsobservation (MKO) och kan berätta om detta?

De har strukit MAG3 och MUCG med videotryckmätning, men undersökningarna ovan ska han göra. MKO fattar jag handlar om någon form av kissobservation med ultraljud? Det andra har jag ingen aning om vad det innebär.

• kattislofberg
    Virga skrev 2010-05-21 15:45:39 följande:
     Filtrationsbestämning. Heter det inte iohexolbelastning? Om ja så Julius har gjört det i mars. Man sprutar in ett ämne (radiokativt tyvärr) i blodbanan genom vanlig kanyl i armen.  Man tar ett vanligt blodprov innan. Sen tar man blodprover efter 3 och 6 timmar. Ej helt säker för tider men de tog blodprov vid 2 tillfälle efter Iohexolen har injicerats. De kollar hur mycket ämnet som finns kvar och räknar efter det njurfiltrationsförmågan. Dem sätter 2 kanyler i vanliga fall. En drar bort efter har sprutat in Iohexol. Annan får sitta kvar. Man tar blodprov ifrån den senare. Miktionsobservation är enkel. Man lägger sånadär "skvalleremsa" i blöjan på tvären och låter båda ändar sticka ut på sidor. När barnet har kissat så syns det direkt på  remsan. Då tar man blåsscan som den heter - en slags ultraljud och mäter hur mycket urin finns kvar i blåsan. Och så håller man på såhär i bestämd tid. Vi görde det kanske i 1 timme - kommer ej ihåg,det var för ett år sen. Skulle göra i 2 timmar tror jag men eftersom Julius har kissat varannan minut så sköterskan get upp sig och minskat det till 1 timme.Vi var på barnakuten . Lämnade urinodling och fick Bactrim i 10 dagar sen återigen Furadantin. Vet ej hur det blir med operation på måndag. Hinner han blir bra igen? Hur snabbt återhämtar era barn när dem får UVI? Jag menar blir piga och feberfria.
    Filtrationsbestämning var den benämning som läkaren använde. Men det låter som om det är den undersökning du beskriver. Tack, nu vet jag lite mer. Verkar som om det kommer att ta en hel dag i anspråk. Miktionsobservationen skulle visst pågå i fyra timmar. Hoppas de kan samköra de båda undersökningar.

Milo repar sig väldigt snabbt när han haft UVI. Efter 1-2 dygn med antibiotika är han precis som vanligt. Håller tummarna för er!!!

Imorgon får vi veta om Milo kommer i OP-grupp eller ej...

BangBang - Den studie som Milo är med i gäller barn upp till ca 8 månader. Så om din dotter är med så är hon i kontrollgruppen, gissar jag, den grupp som inte opereras!?  De har lovat mig att om Milo kommer i kontrollgruppen och han fortsätter vara sjuk så ofta så kan han hoppa av i höst och opereras ändå.
  • kattislofberg
    UllStina skrev 2010-05-26 21:46:37 följande:
    Det var helt klart värt att vara den "jobbiga" mamman som ifrågasatte, krävde second opinion och slapp ständig medicinering med Furadantin, urinprov, MUCG... Fortsätt kämpa tjejer!
    Hihi, jag är också en "jobbig mamma", är alltid påläst, ifrågasätter och kommer med egna förslag... Men jag tror att de flesta läkare (dock inte alla!) gillar detta!

Va härlligt att höra att din tjej blev bra av defluxen!

Milo (8,5 månader) är nu precis på sin nionde njurbäckeninflammation. De senaste 45 dagarna har han haft FYRA infektioner! Han speedar upp tempot, den lille mannen. Tidigare brukade det i alla fall gå någon månad mellan varven.

I måndags skulle vi fått besked om Milo får deflux innan sommaren. Har fortfarande inte fått besked. Jobbiga jag har förstås legat på, men har bara fått till svar att "randomiseringen är inte klar"... Suck.
Svar på tråden Reflux i urinvägar, njurproblem osv........