• rulltårtan

Funäsdalen?

Någon som varit i Funäsdalen? Har bokat nyårshelgen där och har aldrig varit mer norrut än Dalarna. (Katastrof - jag vet!). Är det bra och fint där? Kan ni rekommendera det?

Tips och tankar mottages gärna!

• Svar på tråden Funäsdalen?
  • Lola Jämtland

rulltårtan

Det snöade där förrförra veckan så nog finns det hopp alltid...

• Pip73

Min karl är från Funäsdalen och vi har en stuga strax utanför i Tänndalen. Vi försöker vara där så ofta vi kan och det är fint året om. Precis som jojjo113 sa är det ganska så folktomt på det "gröna" halvåret, men det är fullproppat med folk på vintern. Förra nyår var det hur mycket folk som helst!!!!

• Lola Jämtland

Pip73

Då känner han säkert min kompis!

• Cece2

Jag älskar Funäsdalsfjällen...vi är där varje vinter...Ett paradis att åka skoter i eftersom man kommer rätt upp på kalfjället, men oxå jättebra backar där det aldrig är några liftköer...och ett rätt lagom uteliv...hoppas bara ni har tur med vädret...har för mig att kompisar som firat nyår där i fjol eller om det var året innan hade mellan 25 och 30 minusgrader hela nyårsveckan...

• rulltårtan

UGhh...då gäller det att klä sig varmt! Men 25 minus föredrar jag nog faktiskt på nyår mer än 2 minus och regn som det ofta är i södra Sverige.

• Eddan

Jag bor i Funäsdalen. Jul- och nyårshelgen tillsammans med sportlov och påsklov är de mest intensiva veckorna på året. Kring nyår är det väldigt ofta köldknäppar så klä dig varmt. Runt om Funäsdalen finns många fina skidområden (Tänndalen, Ramundberget, Tännäs) att välja mellan + en skidbacke nästan mitt i byn. Här finns även jättefina längdskidspår samt superbra skoterleder. Kort sagt här finns något för alla smaker. Häst- och slädturer finns det på ett par ställen så där kan du få ditt lystmäte. Funäsdalsfjällen är inget direkt hålligångställe utan mer familjeinriktat. Det finns dock några hotell som har typ nattklubb/disco. Här finns också några bra restauranger att välja mellan om man vill gå ut och äta.
    En nackdel med den här landsändan är att man blir väldigt låst om man inte har bil. Det går några skidbussar på dagtid men på kvällstid är det egen bil el taxi som räknas. Nyårsafton, i och för sig, så brukar taxi hyra in en buss som går även nattetid för då är det många som är ute och rör på sig.
    Välkommen till Funäsdalen och hoppas ni får ett fint nyår!

• rulltårtan

Tack snälla Eddan!

Vi tar egen bil och det känns ju rätt nu med tanke på vad du skrev! Killen har bokat skoterdag nu, det ska bli kul! För vi är inga skidmänniskor någon av oss. Sen blir det väl lite bastu och bad också. Häst&Släde får vi väl se om vi kan få tid för också, det hade verkligen varit underbart!

Vet du har man kör bästa vägen från Göteborg? När jag sökte på nätet så fick jag en väg som gick genom Norge...? Kan det verkligen stämma, att det är närmsta vägen?

Tack och kram!

• rulltårtan

Ingen som vet vägen?

• Eddan

rulltårtan: närmaste vägen till Funäsdalen är kanske genom Norge men bästa (tror jag i alla fall) är genom Värmland och Dalarna (via Malung - Sälen - Särna) där man svänger in på väg 311 mot Tännäs. Det är åtminstone den vägen vi brukar åka när vi åker ner mot västkusten. Någon annan kanske har något annat förslag?

• rulltårtan

Tack Eddan! Får undersöka detta närmre, är det någon mer som vet så hojta gärna.
    Man vill ju gärna åka på bra vägar när man ska ut och halka i kalla december.

*längtar*

• Sirlig

Det är jättefint där! Vi funderar också på att åka upp över nyår. Var ska ni bo och vad kostade det? Var det svårt att hitta boende nu?

• rulltårtan

Nä det var inte så svårt, jag sökte lite på nätet och hittade Hotell Funäsdalen, det lät så himla mysigt så där fick det bli!

Det var inte så himla dyrt, men det beror ju lite på vad man har för budget, hur länge man vill stanna och så. Ring upp och kolla!

• Sirlig

Jag ska göra det! Nej, det hotellet är schysst och ligger mellan Tänndalen och Ramundberget, så då kan ni prova på båda liftsystemen om ni vill åka slalom.

• rulltårtan

Fast, skidor ska vi inte åka, ingen av oss kan - eller är särskilt intresserade. Men skoter och annat kul ska vi ägna oss åt!

Svar på tråden Funäsdalen?