• Champagne

    Leg. Sjuksköterskor - här samlas vi! Tråd 2

    Hej alla sjuksköterskor!

    En tråd för oss att svamla, diskutera etik, löner, jobb, privat etc i.

    Tänk på att hålla sekretessen!
    Det är givetvis tillåtet att diskutera fiktiva fall.


    Så välkomna alla syrror!


  • Svar på tråden Leg. Sjuksköterskor - här samlas vi! Tråd 2
  • Champagne

    En sak som jag förundrar mig över, varför tappar många äldre människor omdömet när det gäller sin egen personliga hygien? De kan komma in och vara så obeskrivligt smutsiga, de tvättar inte händerna efter toabesök, de skruvar av munstycket på duschen och spolar tarmens insida med slangen, de duschar varannan vecka, byter inte underkläder dagligen etc. 

    Varför???{#lang_emotions_yell} De kan vara hur klara i huvudet som helst, vara noggranna med att bädda sängen och att vattnet i glaset ska vara iskallt. Men att tänderna inte är borstade på tre veckor finner de inte konstigt.

  • CityMami

    Hej svejs! Kul tråd Jag har totalt missat den första dock..


    ღ ♥Våran ljuvliga prinsessa Emina född 091208♥ ღ
  • Champagne
    CityMami skrev 2010-01-15 20:46:01 följande:
    Hej svejs! Kul tråd Jag har totalt missat den första dock..
    Välkommen!  Kul med ett nytt ansikte!

    Jag är ssk på en hjärtavdelning på ett yttepyttesjukhus. Har varit färdig i 8 år (men mammaledig några av dem).
  • Minimum

    Hoppar in och favoritar tråden!

    Jag lääängtar till jobbet! ÄR jag galen på riktigt då tro???

    (Jag är ssk på en ortopediskakutvårdsavdelning. Men hemma och mammaledig med Liv som är knappt åtta veckor idag!)


    Åsa med Matilda, Thea och Liv minimumsa.wordpress.com
  • Minimum
    Champagne skrev 2010-01-15 20:29:09 följande:
    En sak som jag förundrar mig över, varför tappar många äldre människor omdömet när det gäller sin egen personliga hygien? De kan komma in och vara så obeskrivligt smutsiga, de tvättar inte händerna efter toabesök, de skruvar av munstycket på duschen och spolar tarmens insida med slangen, de duschar varannan vecka, byter inte underkläder dagligen etc. Varför??? De kan vara hur klara i huvudet som helst, vara noggranna med att bädda sängen och att vattnet i glaset ska vara iskallt. Men att tänderna inte är borstade på tre veckor finner de inte konstigt.
    Min farfar blev en sån när han blev änkling, han var petnoga med det mest underliga men hygienen var under all kritik! Och jag har inget svar på VARFÖR det blev så!
    Åsa med Matilda, Thea och Liv minimumsa.wordpress.com
  • Jenny S

    Hej & hå...
    Jag missade ju helt att den gamla tråden var stängd. Tur att man är uppmärksam...

    Kul att "se" er igen!

    Lyxdrickat:
    Den frågan har jag ställt mig många gånger också.
    Senaste gällde det en herre på nära 80 år som skällde ut mig efter noter för att det inte var is i hans vatten. För när isen har smält är det dax att få nytt vatten, det har ju hunnit bli gammalt då och gud förbjude att han skulle dricka gammalt vatten.
    Sen att han inte hade torkat sig i ändan ordentligt sedan Hjalmar Branting dog hörde väl inte till saken?

    Tyvärr inget svar, snarare bara ett konstaterande att det uppenbarligen är ett vanligt problem.


    Fråga till supporten: Var sitter den där controlaltdelete knappen?
  • Minimum
    Jenny S skrev 2010-01-21 14:44:35 följande:
    Hej & hå...Jag missade ju helt att den gamla tråden var stängd. Tur att man är uppmärksam...Kul att "se" er igen!Lyxdrickat:Den frågan har jag ställt mig många gånger också.Senaste gällde det en herre på nära 80 år som skällde ut mig efter noter för att det inte var is i hans vatten. För när isen har smält är det dax att få nytt vatten, det har ju hunnit bli gammalt då och gud förbjude att han skulle dricka gammalt vatten.Sen att han inte hade torkat sig i ändan ordentligt sedan Hjalmar Branting dog hörde väl inte till saken?Tyvärr inget svar, snarare bara ett konstaterande att det uppenbarligen är ett vanligt problem.
    Kul att du hittat hit igen

    Har ni ens is till drickat?? Det har inte vi av hygiensjäl!
    Åsa med Matilda, Thea och Liv minimumsa.wordpress.com
  • CityMami
    Champagne: har du allvarligt sett det där du skrev om duschslangen..? xD
    ღ ♥Våran ljuvliga prinsessa Emina född 091208♥ ღ
  • Jenny S
    Minimum skrev 2010-01-21 15:18:07 följande:
    Kul att du hittat hit igen Har ni ens is till drickat?? Det har inte vi av hygiensjäl!
    Visst har vi det. Vi fryser i ispåsar. Hygien har inga problem med det, det var bara ismaskinen (gudagåvan) som uppenbarligen fick fru Hammarlund att se rött.

    Btw... det med duschslangen har jag också varit ute för. 3ggr! Dock samme patient. Pga språkförbistringar kan vederbörande inte förklara varför slangen fungerar som det optimala laxermedlet gentemot vanliga laxermedel som vi på avdelningen anser vara skonsamare mot tarmen.
    Fråga till supporten: Var sitter den där controlaltdelete knappen?
  • Champagne
    CityMami skrev 2010-01-21 16:15:59 följande:
    Champagne: har du allvarligt sett det där du skrev om duschslangen..? xD
    Ja tyvärr
Svar på tråden Leg. Sjuksköterskor - här samlas vi! Tråd 2