• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Drutten74

Anton hade idag s in första dag i nollan och hans första ord till mig när jag hämtade honom var också "det är ju kul att gå i skolan". Skönt att höra för en lite orolig mamma :). A kände bara grannpojken som han lekt några ggr med, men denne hade med sig bästa kompisen från dagiset så han hade inte brytt sig om Anton, vilket gjorde anton lite ledsen. Hoppas han hittar någon annan, eller att han får vara med.

• kaz

Härligt med lyckade skolstarter!

Imorgon ska Sara få prova på dans. Hon vill tyvärr sluta med gymnastiken.

• asap

Vad roligt med alla stora skolbarn!

Drutten - Anton hittar säkert andra kompisar snart!

Milla - Åh, nej, är ni redan sjuka!? Hoppas det går över fort.

Kaz - vad är det för dans hon får gå på? Ida går på Funky kidz som är typ streetdance, men jag har nu fått nys om knatteskutt som har en variant där man får prova på alla möjliga danser, tror det skulle vara roligt. Gustav ska gå Knatteskutt, fast med idrott och inte dans.

• Piggley Wink

Tycker de att det är roligt med dans? Har de dansat innan de började? H har aldrig visat något större intresse för dans, men jag tror att hon kanske skulle tycka att det var roligt. Det finns dessutom när där vi bor... Jag ska fråga henne om hon vill vara med i kören, hon gillar ju att sjunga. Kören är i församlingsgården och ledarna hämtar upp barnen vid skolan och går med dem dit, sen äter de mellanmål där innan kören börjar. Efteråt får de stanna och leka och pyssla till kl 17 så jag tänkte att det skulle funka bra... I våras sa hon att hon ville men jag måste fråga henne igen nu när det är aktuellt.

H juni 07, N november 10
  • asap

Piggley - Ida ville egentligen börja på balett, sade hon, men det tror jag inte finns här. Men hon gillar Funky Kidz, blir tredje terminen hon går nu.

• Gladhannapanna

Agnes har dansat sedan hon var fyra, älskar det! Det är gymet som har det och de dansar lite blandat. Inte balett och inte funky.  Hon går i simskola också och vill gärna fortsätta med konståkningen. DEssutom är det ju ridning som hägrar i fjärran. Vi kommer att ställa krav på att hon verkligen gör alla övningarna om hon ska gå i konståkningen, tidigare har hon mest åkt runt och försökt lite halvhjärtat. Om det är att åka hon vill så kan vi gå till ishallen och åka tillsammans utan att betala massa pengar och passa tider.

Julia börjar simskola och dans den här terminen.  

• Drutten74

Hej,
    Killarna gick på gympa förra terminen och ska fortsätta med det denna terminen också. De hade nu startat en killgrupp också så jag vet inte om de ska gå kvar i den blandade (där de är klart busigast) eller byta till killgruppen. Hur hade ni gjort? Sedan ska Anton börja i simskola om han nu får plats. Tror att det räcker för honom då han blir så väldigt trött på veckorna, han har ju knappt orkat med dagis tre dagar i veckan 08-13, och nu är det ju fem dagar istället.

Idag när jag hämtade honom sade han att han ville gå mer/längre i skolan. Sedan får jag inte ur honom något om vad de gjort, hur det varit osv. Men att han vill gå där mer är väl bra så här långt :) 

• Mandra

Hej på er!
    Vad roligt att era barn gör så mycket. Dessvärre får våra inte göra något denna termin, jag får inte ihop det.
    Så spännande med alla skolbarn och flrskoleklassbarn, härligt att alla verkar nöjda med sin start.
    Själv har jag en tjej som i måndags gick till skolan med spänd förväntan och igår berättade att det var tråkigt i skolan. När mannen frågade vad som var tråkigt tittade hon på honom och svarade - Men pappa, behöver jag lära mig bokstäverna?
    Nä, det gör hon ju inte. Hon vill ju lära sig saker, vetgirigare tjej får man leta efter. Hoppas hon snart får lite mer utmaningar i skolan så den blir rolig. Däremot är klassen och läraren trevlig.
    Jag har i snart tre veckor renoverat köket från morgon till kväll. Och i helgen knyter vi ihop allt. Jag har målat och väggar, stommar, skåpdörrar och lådor, ny fläkt, sågat slipat och pigmenterat nya bänkar, i helgen kaklar vi. Nytt golv ska också in. Det är ett UNDERbart, rent och fint 50-talskök nu. :)
    Jag kommer nästa vecka få dricka mitt morgonkaffe i köket. Familjens minsta medlem skolas in nästa vecka och veckan därpå startar jag min sista termin. Roligt med allt nytt i livet och att få lite mer vuxet utbyte om dagarna. :)

• Gladhannapanna
    Mandra skrev 2013-08-23 07:56:58 följande:
    Hej på er!
    Vad roligt att era barn gör så mycket. Dessvärre får våra inte göra något denna termin, jag får inte ihop det.
    Så spännande med alla skolbarn och flrskoleklassbarn, härligt att alla verkar nöjda med sin start.
    Själv har jag en tjej som i måndags gick till skolan med spänd förväntan och igår berättade att det var tråkigt i skolan. När mannen frågade vad som var tråkigt tittade hon på honom och svarade - Men pappa, behöver jag lära mig bokstäverna?
    Nä, det gör hon ju inte. Hon vill ju lära sig saker, vetgirigare tjej får man leta efter. Hoppas hon snart får lite mer utmaningar i skolan så den blir rolig. Däremot är klassen och läraren trevlig.
    Jag har i snart tre veckor renoverat köket från morgon till kväll. Och i helgen knyter vi ihop allt. Jag har målat och väggar, stommar, skåpdörrar och lådor, ny fläkt, sågat slipat och pigmenterat nya bänkar, i helgen kaklar vi. Nytt golv ska också in. Det är ett UNDERbart, rent och fint 50-talskök nu. :)
    Jag kommer nästa vecka få dricka mitt morgonkaffe i köket. Familjens minsta medlem skolas in nästa vecka och veckan därpå startar jag min sista termin. Roligt med allt nytt i livet och att få lite mer vuxet utbyte om dagarna. :)
    Men vad duktig du är!!!!!! KAn du inte lägga in lite bilder så vi får se resultatet av ditt slit?!

Förstår att hon behöver mer utmaningar. Agnes fick en läsebok som hon läste ut första kvällen. De har gjort om klasserna på vår skola och den fröken A hade förra läsåret gav läsläxa och jobbade mkt med läsningen så jag tror att de flesta som hade henne kan läsa. Den boken de fick nu är på samma nivå som den de hade förra året så jag tror att andra barn i klassen inte har fått samma stöd i läsningen.

Häromdagen sa jag till Julia. "Du ska äta fem fiskbullsbitar till", då äter jag tre så blir det fem för jag har redan ätit två! (hon är fyra!)

Hoppla! Verkar ha fått pappas mattegener!  
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*