Utredningshem?
Vi har fått reda på att när vårt barn föds om ca 3mån kommer vi att hamna i ett utredningshem...vad innebär det?? Vi får inga svar på våra frågor..
Vi har fått reda på att när vårt barn föds om ca 3mån kommer vi att hamna i ett utredningshem...vad innebär det?? Vi får inga svar på våra frågor..
Angående umgänget så är det socialnämnden som bestämt..ska tas upp i länsrätten nästa vecka. Soc ansöker där om lvu.
Tack för tipsen ska ta upp dom med vårt ombud på måndag. Det här med flyttförbud oxå..
Som tillägg till anledningarna soc har så sa dom idag att att bara ta henne från den miljön och dom personerna hon levt med i snart ett år när hon e så liten är förödande för hennes psykiska hälsa och hon kan bli otrygg resten av livet..och det är ju sant..vår tanke är ju att hon ska slussas hem..också att dom är osäker på hur mkt vi klarar..men som sagt vi vill ju få en chans att bevisa det.
vi har pratat mer om det här med utredningshem och kommit fram till att det nog är bästa lösningen...det är ju "bara" för oss att visa att vi är bra föräldrar även om det är en jobbig situation..problemet är ju hur kontakten blir med vår dotter då och hur hon ska lära känna sitt syskon.
Tack för all hjälp!
Skönt att du fick lite lugnande svar från någon som vet vad hon pratar om
Hoppas det kommer att gå bra för dig ts och att ni lyckas bevisa soc om att ni visst kan ta hand om ert barn/era barn. Känner en person som kämpat för att få tillbaka sin dotter i år och numera gett upp och träffar henne någon helg lite nu och då. I deras fall handlade det om att hon var för ung och pappan inte var lämplig som pappa. Nu är hon inte ung nåmer men barnet har fått andra problem. Skriver inte detta för att göra dig orolig utan för att jag förstår hur frustrerande det kan vara när det känns som att soc bara kör över en. Men utifrån det du skriver så borde inte ni ha några problem med att få tillbaka era barn. Passa på att visa på utredningshemet att ni kan ta hand om era barn! Lycka till!
Jag känner verkligen med er, TS, och hoppas att det löser sig!
Förstår att det är jobbigt när man inte litar på Soc goda avsikter.
Å andra sidan, om det går bra på utredningshemmet så borde de inte ha så mycket att komma med sedan, eller hur?
Och ja, även Soc fattar ibland felaktiga beslut...
Lycka till!
Tack ni som försöker muntra upp och ge råd..:)
Folk i allmänhet tror att soc aldrig kan göra fel. Jag kan förstå er som tror att jag ljuger eller undanhåller saker eller nåt annat, till viss del, men det är MÅNGA som kämpar mot soc och blir felbehandlade..jag trodde oxå att soc hjälpte familjer innan detta hände..och i dom allra flesta fall gör dom säkert det. Det e väl som sagt tid för oss att visa vad vi kan å fort vi får en chans. Och jag lovar er som tvivlar på oss att vi kommer att ha våra barn hos oss till slut...för tillslut kommer alltid sanningen fram!
Ett litet och kanske oviktigt tillägg i denna tråd. Att bo på s.k utrednings/behandlingshem är på ett sätt jätteskönt.
Iaf tyckte jag det. Jag bodde med mina barn i egen lägenhet, fick pengar till mat och blev skjutsad till affären för storhandling varje fredag.
I övrigt var man mest ledig och lekte med barnen. Gick på stan, träffade vänner, fikade, bio m.m.
Umgicks inte alls med de andra på "hemmet", men fick många nya vänner i byn där vi bodde.
Man kan koppla bort alla "måsten" runtomkring och bara "flyta runt" ett tag.
Men nackdelen är förståss att man känner sig inlåst (lite fängelsekänsla efterssom man inte kan välja när man vill resa bort/hem) och att soc är hemska människor att ha och göra med (dock uppvägde personalen på hemmet det till viss del)