• versan

Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)

Kom igen allihop och ge denna tråd ditt bästa Spara Tips.

Här kan du lägga in alla Knep för att Spara pengar,
    Stora som små.
    Hur får du pengarna att växa tex? (bankerna ger inte så mycket)
    Hur gör du för att göra guldkant på vardagen/helgen osv...

Är man i ekonomisk knipa?
    Vad gör man! Hur får du ut det mesta av dina matvaror.
    Här lämnar vi tips!

Har du någon bra länk du vill tipsa om så säg till så sätter jag upp den här.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 11:18
    Här hittar ni massor av Ekonomiska Tips av Oj. (jag ska lägga upp dom här så fort jag hinner.
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m49940058.html

• Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)
  • FredrikBBB

För dig som bor i eget hus:
    Hyr ut garage eller föråd (kontrollera med skattemyndigheten hur mycket du får tjäna skattefritt på uthyrning, kolla även upp dina och hyrestagarens försäkringar)

För dig som bor i studentstad:
    Hyr ut rum till inneboende. Brukar vara rusning efter rum i terminsstarten, kontakta studentkåren för rumsförmedling.

För dig som kan ebay:
    Finns mycket kapitalvaror på ebay inom EU från powersellers, inte minst tyska ebay (www.ebay.de) har väldigt bra och pålitliga powersellers. Frakt kan landa mellan 60-350 kr men priserna kan vara mycket bra. Ofta behöver du bara betala tysk moms som är 19% i stället för den svenska på 25%. Inom EU är det tullfritt.
    Genom EU-överföring via din internet-bank eller paypal så kostar det inte mycket i transaktion. Finns svenska banker som tar 0 kr i avgift för EU-betalningar via internet och valutaväxlingskursen brukar vara rätt så bra.

• versan

Har du det tajt med pengar men ork till tusen.
    Sätt upp lappar överallt att du gärna skottar tak (använd säkerhetslina) ,
    gårdar,gator, m,m...

På sommaren: klippa & vattna gräsmattor/ blommor, Vattna på gravar åt anhöriga (dom flesta kyrkor tar hutlöst betalt för detta nu)  

• nostalgi

Om det är "skrallt i kassan" och det är fredag kväll, vill vi ändå ha' mys, go middag, godis och chips... Men det är dyrt!

Då får vi jobba på istället, och producerar tx: egna bönburgare, bakar hamburgerbröden, gör sallad på vitkål o rivna morötter, gör egna pomfritt som rostas i ugnen.

Chokladbollar, kola/ käck. Äter rester av nån onyttig mussli, russin som rullas i kakao. Chipsen är lite värre, men vi hitter alltid småpengar så det räcker till salta pinnar, som är jättebilligt. Och sen är det drickan: Vi gör egen isthe, och vi hittar alltid en gammal skvätt överbliven bränvin från i julas, eller midsommar. Då kan vi spetsa den lite med det, om andan fallar på.

Allt det här brukar somregel finnas hemma, i skafferi och kyl, det är bara fantasin, och bekvämligheten som sätter gränser.

Tänk så nyttigt man kan leva, när man har "ont om pengar"!

• Viktorsmamma

vi köper ofta grädde/kött/skinka osv på "kortdatum" så fryser vi in, använder skinkan till paj och kött är bara att kommaihåg att ta fram dagen innan eller  på morgonen!

sparar denna tråd i favoriter då ekonomi tips alltid är bra!

Viktor 26/10-08
  • LadyK

För den som klarar av att hantera kontokort med kredit, alltså inte "förhandlar" sig, vill jag tipsa om mitt statoil mastercard-kort. De flesta andra kort kostar några hundralappar/år-detta är gratis. Förutom att du får rabatt på bensinen får du poäng på precis allt annat som du handlar. Detta löser man sedan in till rena pengar på en mack. Det är inget presentkort utan du får en 100-lapp direkt i näven. 
    Jag brukar lägga undan alla dessa checkar när de kommer och lösa in 2 ggr./år. Brukar bli mellan 500-600 varje gång som jag gör något roligt för/sparar.

Perfekt att betala maten med-det blir ju mycket pengar på ett år, om man gör ett större inköp som en resa eller någon möbel, då kan det komma en check på 300:- att lösa ut. Under åren har jag åtminstone löst in över 5000:-, pengar jag inte hade fått om jag betalat kontant.
    Obs! För er som vet att ni inte kan hantera kort, strunta i detta råd!
    Och det kanske finns liknade bra kort eller bättre, då får ni gärna dela med er av era erfarenheter så kan jag byta. När det gäller pengar kan jag vara "en otrogen jävel":)

• versan
    LadyK skrev 2010-02-22 10:55:21 följande:
    För den som klarar av att hantera kontokort med kredit, alltså inte "förhandlar" sig, vill jag tipsa om mitt statoil mastercard-kort. De flesta andra kort kostar några hundralappar/år-detta är gratis. Förutom att du får rabatt på bensinen får du poäng på precis allt annat som du handlar. Detta löser man sedan in till rena pengar på en mack. Det är inget presentkort utan du får en 100-lapp direkt i näven. Jag brukar lägga undan alla dessa checkar när de kommer och lösa in 2 ggr./år. Brukar bli mellan 500-600 varje gång som jag gör något roligt för/sparar.Perfekt att betala maten med-det blir ju mycket pengar på ett år, om man gör ett större inköp som en resa eller någon möbel, då kan det komma en check på 300:- att lösa ut. Under åren har jag åtminstone löst in över 5000:-, pengar jag inte hade fått om jag betalat kontant.Obs! För er som vet att ni inte kan hantera kort, strunta i detta råd!Och det kanske finns liknade bra kort eller bättre, då får ni gärna dela med er av era erfarenheter så kan jag byta. När det gäller pengar kan jag vara "en otrogen jävel":)
    Hehe.... Det är vi med.
    "OTROGNA"
    Vi kör med coops Kort där man får poäng på allt man handlar.
    Och handlar vi tex på ica så drar vi icas kort får poäng där sedan betalar vi med coop/visa kortet och då får vi rabatt checkar även där.
    På 5månader nu så har vi fått 1000:- i rabattcheckar.

Nu tex så ska vi renovera badrummet kommer att landa på ca 90.000 då betalar vi det direkt med coop/visa kortet gissa om det kommer att regna in coops rabattcheckar som vi sedan handlar mat för.
    i & för sig kostar det att ha kortet men det har vi tjänat in flera ggr om.

Men jag håller med dig här vet man med sig att man ej kan handskas med kort så låt bli kort.
  • LadyK

Använder också coops kort, men det vanliga som man får poäng på, men sen betalar jag med det andra. Checkarna använder vi när vi åker på barnfri helg till någon storstad och bor på hotell för 1398 2pers i 2 nätter). Det är min guldkant på tillvaron.

• bluebluebird

ett litet tips angående barnmat: barn behöver absolut inte äta köpt barngröt och burkmat för att få i sig rätt mängd vitaminer och järn! vi har gett våra pojkar havregrynsgröt istället för köpegröt hela tiden - gissa hur många kronor vi har sparat på det! blir det över ställs det i kylen. nästa gång dom skall få gröt gör man lite mindre och häller i den överblivna gröten från förra gång, så blir gröten snabbt kyld ner till lagom temperatur.

recept havregrynsgröt för barn:
    havregryn (mald till mjöl), vatten, 1 tsk palttunnbröd/blodbröd (även den mald till mjöl). prova dig fram med vatten och gryn hur mycket just ditt barn behöver. palttunnbrödet är med för att barnet skall få i sig järn. krydda med lite kanel om barnet gillar det. jag brukar göra gröten lite för tjock, så häller jag i kall vätska när den är klar - då får den rätt temperatur snabbt.

när det gäller burkmat är det fruktansvärt dyrt i längden, pluss att du kan göra minst lika nyttig och god mat själv. gör storkok av olika grönsaker och ev kött, krydda med örtkryddor e.l. som timjan, oregano, persilja, gräslök, vitlök, lagerblad, dill, dragon etc. mixa till lagom konsistens, kyl ner och frys in i terningar som sedan hälls över i påse. ta fram lagom många terningar och värma, servera med potatis/ris/couscous e.l.

Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)