• versan

    Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)

    Kom igen allihop och ge denna tråd ditt bästa Spara Tips.

    Här kan du lägga in alla Knep för att Spara pengar,
    Stora som små.
    Hur får du pengarna att växa tex? (bankerna ger inte så mycket)
    Hur gör du för att göra guldkant på vardagen/helgen osv...

     
    Är man i ekonomisk knipa?
    Vad gör man! Hur får du ut det mesta av dina matvaror.
    Här lämnar vi tips!

    Har du någon bra länk du vill tipsa om så säg till så sätter jag upp den här.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 11:18
    Här hittar ni massor av Ekonomiska Tips av Oj. (jag ska lägga upp dom här så fort jag hinner.
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m49940058.html

  • Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)
  • versan

    Låt inget bli gammalt i kylen.

    Tex så går det att frysa:
    Lätt & mellan & vanlig mjölk,
    När du tar fram paketet för att tina upp ställ den i kylen eller framme på bänken i några timmar.
    Sen skakar du mjölken ORDENTLIGT så allt blandar sig.

    Smör & margarin går att frysa, (portionsförpacka dom gärna) tex 10portioner.

    Jäst som man bakar med går bra att frysa.
    Tinas upp samma dag man skall baka det tar ca 40min att tina upp den helt i rumstemperatur.

    Ägg kan man frysa in Separera äggvitan & ägggulan & frys in dom separat.
    Perfekt att ta fram om man tex ska ha pyttipanna.

    Sylt & marmelad går bra att frysa in.

    Ost som hushållsost, greve, osv går bra att frysa när den ska tinas ställer man den på bänken i några timmar & låter den tina upp.
    Ej direkt i kylskåp för då blir den grynig.
    Riv gärna redan nu färdig ost så ni har till gratänger & frys in i portionsförpackningar.
    Perfekt att ta fram till tacos, gratänger osv...

    Hacka lök färdigt & frys in perfekt att ta fram när man ska laga mat. 

    Kaffepulver ska man förvara i frysen så håller sig aromen längre.
    (perfekt för ensamhushåll & för dom som inte dricker så mycket kaffe.)

  • versan

    Glömde säga att fryser ni in äggen så glöm inte röra ut äggmassan.
    Man kan INTE frysa in ägget i sitt skal
    då skalen spricker vid infrysningen och gulan blir seg.
    Ägginnehållet ( gulan och vitan) kan slås upp och röras samman för att sedan frysas. Äggmassan går sedan bra att återupptina.

  • versan

    Mer tips! Angående sköljmedel.
    Visst man kan vara utan (det är billigare) Men tvätten doftar ju så gott med den.
    Så vill man spara på sköljmedel så blanda ut sköljmedlet med vatten.
    Det doftar lika gott & håller längre.

  • piluttan1

    Kul att läsa alla tips {#lang_emotions_laughing}

    Ett bra tips jag har är att om man får en skvätt vin över, frys in i kuber i isformar, sen bara att ta fram och slänga i rödvinssåsen :) Smarrigt och enkelt!

  • versan
    piluttan1 skrev 2010-01-21 15:22:22 följande:
    Kul att läsa alla tips Ett bra tips jag har är att om man får en skvätt vin över, frys in i kuber i isformar, sen bara att ta fram och slänga i rödvinssåsen :) Smarrigt och enkelt!
    Hehe... tänk det tipset hade jag glömt.
    Superbra.
    Jag gör likadant med grädde som blir över eller om jag får tag i billig grädde.
    Fryser in i kubform & häller sedan kuberna i en plastpåse.
    Lätt & smidigt att ta fram när man vill ha i såsen.

    Serverar man saft på sommaren så brukar jag frysa in iskuber med saft i.
    & så tar man några kuber i ett saft glas så håller den sig kall lääänge.

    Istället för att köpa kallt vatten ute så fryser jag in halva sportflaskan med vatten & häller i vatten i den när jag ska ut & då har jag kallt vatten flera timmar framöver.
    Perfekt Om man ska på gym eller bad.
  • grynet80
    versan skrev 2010-01-21 10:27:05 följande:
    Kaffepulver ska man förvara i frysen så håller sig aromen längre.(perfekt för ensamhushåll & för dom som inte dricker så mycket kaffe.)
    Hur blir kaffet när man tar upp det? Kan man bara ta fram och sleva i som
    vanligt?
  • versan
    grynet80 skrev 2010-01-21 17:05:58 följande:
    Hur blir kaffet när man tar upp det? Kan man bara ta fram och sleva i som vanligt?
    Japp! Är det riktigt Djupfryst så öppnar man paketet som vanligt & medans man häller i vattnet i kaffepannan/perkulatorn så har kaffet tinat.
    Vi har haft kaffe i frysen i flera år nu och jag har aldrig haft problem med att sleva upp det.
    Är det riktigt djupfryst så dunkar man till paketet mot köksbänken så lossnar det.
    Bäst av allt är att kaffet smakar som nybryggt när det var nyöppnat.
  • grynet80
    versan skrev 2010-01-21 17:24:06 följande:
    Japp! Är det riktigt Djupfryst så öppnar man paketet som vanligt & medans man häller i vattnet i kaffepannan/perkulatorn så har kaffet tinat. Vi har haft kaffe i frysen i flera år nu och jag har aldrig haft problem med att sleva upp det.Är det riktigt djupfryst så dunkar man till paketet mot köksbänken så lossnar det. Bäst av allt är att kaffet smakar som nybryggt när det var nyöppnat.
    Tack för tipset! Vi dricker inte kaffe själva så ett paket kan stå öppet (i kylen  iofs) ett halvår här hemma!
  • Mymlan L
    Eftersom jag är ett prismedvetet miljöfreak återbrukar jag det som går att återbruka.
    Miljö och sparande är för mig sedan väldigt länge ett måste och en dygd.

    ♥ Om du odlar och frösår är tomma creme fraiche och kesoburkar, begagnade plastglas och de tråg med eller utan lock som du köper cocktailtomater, frukt och sallad i utmärkta att använda som odlingskärl och drivhus. En urdiskad plastburk behöver bara ett dräneringshål som lätt fixas med en vas sax eller med en bra kniv och du har en jättebra kruka! De stora plasttråg som frusna kräftor säljs i, vissa stabila tråg som färs och kött ligger i, tomma kakburkar, glassburkar och andra plastkärl utan hål som vissa varor säljs i, fungerar utmärkt som blomlådor/fat åt dina småkrukor med frösådd. 

    ♥ Tomma ursköljda mjölk- och youghurtförpackningar som klipps av på mitten är jättebra att odla i om man har brist på krukor. Gör några dräneringshål och växterna kommer att trivas utmärkt!

    ♥ Spruckna hinkar kan man ta bort botten på och odla tex mynta i. Då får man inte mynta i hela trädgårdslandet.

    ♥ Tomma toa- och hushållsrullar fungerar som små minidrivhus åt tjuvade skott från tomatplantorna och gör att purjon trivs och inte blir så mörkt grön längst ner. Det är bara att trä rullen över den lilla plantan när man skolar om purjon eller tomatplantorna.

    ♥ Toa- och hushållsrullar som du inte använder är jättebra attt riva ner i komposten för att balansera det ofta alltför blöta innehållet.

    ♥ Att sopsortera och kompostera sparar både allas vår miljö och kostnaderna för sophämtning och jordförbättringsmedel på balkongen och i trädgården.
    Vissa proffsodlare har helt slutat att gödsla och använder i stället täckodling och kompost med utmärkt resultat!

    ♥ Kaffesump runt plantorna håller inkräktare borta.

    ♥ Många är tricken för att till nästan ingen kostnad alls bli nästan självförsörjande i fråga om både rumsväxter, perenner, ettåringar och grönsaker. Låt några fina exemplar av grödan gå i frö och samla in. Byt med grannen eller vännen och ta skott som ger nya fina plantor av både kryddor, rumsväxter, prydnadsträd, bärbuskar och andra växter.

    ♥ Gamla glasspinnar är utmärkta att använda som markörer att skriva på och markera rader. När de gjort sitt blir de utmärkt material i komposten eller myllas ner i jorden.

    -----------------------------------------------------------------------------

    ♥ Den sista svårhyvlade ostkanten tar man bort det hårda och otrevliga vaxet på och river ner innan den blir för hård. En burk i frysen med riven ost är användbart till mycket.

    ♥ Mat som passerat bäst före datum, håller ofta betydligt längre än datummärkningen vill påskina. Ägg är för det mesta helt okej i ytterligare ett par veckor, en charkvara är helt okej så länge den inte luktar eller smakar surt.
    Färskvaror går ofta att testa; mjölk testas bäst i litet varmt kaffe. Är den sur och dålig skär det sig direkt när du häller mjölken i kaffet.
    Gryner och mjöl håller sig väldigt länge om de har varit rätt förpackade och i rätt temperatur.
    Kryddor smakar ingenting när det är dags att kompostera dem.
    En matrest som kyls ner och ställs i kylskåp i lämpligt kärl, håller sig i någon dag till flera veckor. Sachertårta är tex extremt hållbar.
    Rotfrukter håller sig under en låååååång tid om du har tillgång till en jordkällare eller ett skafferi.

    ♥ De flesta matbutiker säljer då och då ut mat med kort datum till kraftigt reducerat pris. Även utgående sortiment kan man ofta fynda till vrakpris. Passa på och hamstra och frys in!

    ♥ Kokspadet till grönsakerna eller köttet blir en underbar bas till en sås, soppa eller gryta. Kasta inte om det smakar bra, om än inte jättemycket. Det blir mycket godare med lite mer kryddor när du kokar soppa eller gör en sås eller en gryta av det. Spadet håller sig i upp till en vecka i en burk i kylen eller i flera månader i frysen.

    ♥ Om du brukar använda tomatpuré är det ekonomiskt klokt att köpa en stooor burk och sedan frysa in i istärningslåda eller i barnmatsburkar av glas. Det går utmärkt att skrapa fram lagom behovsmängd med en bra vass kniv. 

    -------------------------------------------------------------------------------------------

    ♥ Gamla jeans som inte fungerar som hela byxor längre går att göra mycket snyggt och roligt av.
    På 70-talet gjorde man jeanskjolar som ofta var lapp bredvid lapp. Även västar, jackor och kappor av återbukade jeans var modernt då. På senare tid är det kanske mer accessoarer så som väskor, trasmattor, jeansryor, virkade mattor av gamla jeanstrasor, och naturligt slitna men förstärkta jeans som är helt rätt i tiden.

    ♥ Begagnatmarknaden har fullständigt exploderat, så Blocket, Tradera och andra auktions-, sälj- och köpsajter är en guldgruva för både säljare och köpare.

    ♥ Om du söker en specifik vara som finns i butik på sta´n, kolla på nätet om du inte tjänar på att beställa den från en pålitlig sajt. Glöm inte fraktavgiften och eventuella andra avgifter. Handlar man för över en viss gräns är det ofta fraktfritt.

    ♥ Bästa tiden att köpa jul-, påsk- och annat högtidsbundet pynt, är när högtiden är över och det som inte blivit sålt vräks ut. Vilka fynd jag har gjort!

    ♥ Skidor är oftast billigast på sommaren, cyklar ska man kolla priset på under vintern och så vidare. Tänk tvärt om för att spara pengar!

    ♥ Inte många infödda svenskar är vanan vid att pruta. Det mesta går att pruta på; en ny bil, boräntan, TV:n, taxiresan, klippningen, den ledsna blomman, den kantstötta boken osv.

    ♥ Att hålla koll på elpriset, försäkringskostnaderna, kostnaden för telefon, bredband och  tv-kanalerna är ett bra sätt att spara pengar på. Kräver dock att man engagerar sig och uppdaterar sig med jämna mellanrum.

    -----------------------------------------------------------------------------

    - Vet ni varför fransmännen lagar så god mat?

    - Neej?

    - De diskar aldrig sina grytor!
Svar på tråden Ekonomiska Tips, Ge ditt bästa spara tips & knep. :-)