• hoppfull trots allt

vidgat njurbäcken?

Hejsan!
    Var på rul igår och fick veta att bebben har vidgat njurbäcken, i övrigt var allt bra. Ska tillbaka på ul i v 34 för att se om det då växt bort. Är inte direkt orolig för det hela men nyfiken på vad ni andra har fått för info som har fått samma besked..
    Även av er som fött bebben redan.. Hade det växt bort eller behövdes det medicin/operation efter födseln på den lille?
    Vilket kön väntar/fick ni?
    Enligt bm är detta "fel" vanligast på pojkar men våran luring knep ihop benen med en hand emellan hela tiden så det gick inte spana på könet överhuvudtaget.. 
    Tack på förhand!

• Svar på tråden vidgat njurbäcken?
  • Mia29

Vi fick också veta att vårt barn hade vidgat njurbäcken (hydronefros) under RUL. Vi gjorde ett flertal UL under graviditeten (även ett fostervattensprov) och det snarare växte än minskade under tidens gång.

Vi var helt säkra på att vi skulle få en pojke, vi hade också hört att de var ovanligt på flickor. Vi fick dock en flicka.

Efter födseln åkte vi direkt till Astrid Lindgrens barnsjukhus för undersöknig och insättning av antibiotika....  Vi vägrade övernatta men fick i uppdrag av väga hennes blöjor för att se att kisseriet fungerade som det skulle.

Efter ytterligare någon vecka gjorde vi ultraljud och då visade det sig att det inte var vidgat njurbäcken utan cystnjure. Vår dotter har alltså flera cystor på höger sida, istället för en fungerande njure. Den andra njuren är dock stor och fin och hon har inga som helst problem.

Uppföljning igen då hon fyller tre år..... Ev. kan det bli operation på sikt....

Vad gäller hydronefros verkar det växa bort för de flesta.....

• hoppfull trots allt

ok, skönt att det verkar ha gått bra ändå! Fostervattensprov har vi gjort innan pga min ålder.. Känns som det är länge tills v 34, hade gärna gjort ett ul tidigare men men..
    Puffar lite.. Någon mer med erfarenhet?

• dancing quenn

Hej med mitt första barn så upptäcktes det vidgade njurbäcken men vid senare ul så hade det växt bort. Jag fick en flicka:)
    Lycka till:)

• hoppfull trots allt

tack för svaret!

• MiaBu

min bebbe har vidgade.. de har vuxit sen v. 18, är nu i v 34...

de sa att man inte ska oroa sig ändå... ska tydligen på ultraljud nån dag efter födseln för att kolla om de gått ner.. om inte så ska bebben få antibiotika...

• First baby

11mm vätska vä njurbäcknet. v 34+0 idag. Detta upptäcktes i måndags på tillväxt ul vi var på. Orolig. Idag på KK samma sak. Ska dit i v 37+0. Vi vet ej könet. LÄTT Hydronefros sa läk idag.

♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
  • skrållan1978

min  son hade det, fick veta på RUL och  båda 2 var förstorade. i v 30 var det borta=)) ut kom en alldeles frisk pojke=)) oftast så växer det faktiskt bort.

• First baby

men på min rul var allt ok, inte det senare tillväxt ul {#lang_emotions_frown}
    hoppas en great ul i v 37 då...{#lang_emotions_cry}

♥♥♥♥♥♥BF 26 maj 2010♥♥♥♥♥
  • Lallalo

Har fått diagnos kraftig hydronefros och det har snarare ökat än minskat på vår bebis=( inte bara bäckenet utan även urinledaren och urinblåsan som är kraftigt vidgat. Vi  går på kontroller varannan vecka för att hålla koll, kan inte göra så mycket mer. Men jag har läst en del och på de flesta verkar det växa bort. Vi fick reda på det på rul och är nu i vecka 25. Bara att vänta och hoppas för oss.
    Hoppas det går bra för er.

Svar på tråden vidgat njurbäcken?