• Monna

Räcker denna mat för en 1-åring?

För att göra en lång historia kort (har ältat detta i många andra trådar på fl) så har vi kämpat med min dotters mathållning sedan hon var 5 månader gammal (fick då mjölkallergi). Det var först när hon närmade sig året som hon kunde tänka sig att börja äta lite mer normalt men hon äter fortfarande inte gröt eller välling.

Hon följer sin kurva jättebra på bvc, så vikten och hennes aktivitetsnivå är vi inte oroliga för.

Men - jag undrar hur mycket som kan anses vara "normalt" matintag för en 1-åring.
    En del barn i vår omgivning i dotterns ålder verkar vara rena matvrak som aldrig blir mätta. Söker jag på google så hittar jag inte svar någonstans på hur mycket som är en portion för en 1-åring.

Nu äter hon om vi har tur så här under en dag:

Frukost 08.00:
    ½ burk yosa (eller soygurt) + 1 smörgåsrån eller liten babymacka med leverpastej
    Mellanmål 10.30:
    1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Lunch 12.30:
    6-7 spaghetti eller 5-6 msk ris + 1/3 liten burk babypuré t.ex. Farmagryta, kanske något kex eller en bit banan som efterrätt
    Mellanmål 14.30:
    Ammas + 1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Kvällsmat 18.00:
    Ammas + samma som vi vuxna äter men i liten mängd, helst spaghetti eller ris (blir alltså inte mer än kanske ½ "babyskål" mat totalt sett)
    Vid läggning kring kl 20.30:
    Ammas lite, försöker få henne att somna utan det men det är svårt....

Ja, som ni märker är hon kinkig med grönsaker och kött, men kolhydrater verkar gå bra. Hon är ju aktiv och pigg och följer sin kurva, men är detta för lite mat? Hon ammas fortfarande i viss omfattning, men vi försöker dra ner på detta så att hon inte ammas alls innan klockan 15 och bara någon enstaka gång på natten.
    Hennes aptit har blivit något bättre av detta.
    Ser ju att babymatsburkarna i affären för 1-åringar är mycket större än de för 8-månadersbebisar- och min dotter äter alltså inte ens en halv sådan liten babyburk per måltid.

Hur mycket äter era 1-åringar? Vore skönt att höra från föräldrar som har matkinkiga barn för att se hur vi står oss om man jämför med deras barn.

• Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?
  • ängelenfrånovan

Våran flicka äter jätte lite också,hon är 1 år om en månad.
    Jag ammar henne jätte mycket och jag vet inte hur jag ska lyckas avvänja henne sakta , har du något bra tips?
    Hon kan äta en halv liten skål gröt, en halv burk fruktpuree ibland en hel om man har tur..en halv burk mat kan hon äta någon gång ibland,smörgåsrån kan hon äta lite av,apelsinbitar går bra och sen smakar hon våran mat några skedar..hon ligger över kurvan så jag är inte heller orolig för vikten men jag vill att hon ska äta hela mål , hon är ju snart 1 år! börjar få panik.

• Monna
    ängelenfrånovan skrev 2010-01-18 11:29:42 följande:
    Våran flicka äter jätte lite också,hon är 1 år om en månad.Jag ammar henne jätte mycket och jag vet inte hur jag ska lyckas avvänja henne sakta , har du något bra tips?Hon kan äta en halv liten skål gröt, en halv burk fruktpuree ibland en hel om man har tur..en halv burk mat kan hon äta någon gång ibland,smörgåsrån kan hon äta lite av,apelsinbitar går bra och sen smakar hon våran mat några skedar..hon ligger över kurvan så jag är inte heller orolig för vikten men jag vill att hon ska äta hela mål , hon är ju snart 1 år! börjar få panik.
    Jag fick tips för det första att sluta få panik Hon eller han känner av det, och förknippar kanske matningen med oro istället.

Några saker som fungerade för oss efter några månader:

1- låt barnet själv äta med fingrarna. Ja, det blir kladdigt som f*n men de får i sig lite mat i taget och lär sig att gilla mat
    2- dottern äääälskar puffat ris från vårgårda, så vi har en skål med sådana vid matbordet hela tiden som hon kan plocka ur, och medan hon äter en passar jag på att köra in en sked med vanlig mat också. fungerar super!
    3- vi provade att introducera en "matkamrat", en jättestor Nalle Puh docka vid bordet som vi också fick mata i några veckors tid. Nu har vi successivt plockat bort dockan, så nu äter hon utan att han sitter med vid bordet oftast
    4- försöker att göra henne hungrigare genom att amma mindre, var gnälligt som tusan i början men det har sakta blivit bättre. Nu vet hon att hon inte får amma förrän hon har ätit lite vanlig mat, och nu kan jag som sagt ofta låta bli att amma henne helt innan klockan 15, hon får vatten att dricka istället ur vanligt glas (pipmugg fungerar inte.....)

Hoppas att något av detta fungerar för er! Jag vet vilket helsike det är med en kinkig bebis.......
  • Monna

Glömde skriva ovan att för att få henne att amma mindre så har jag börjat gå långa promenader på dagarna eller träffa folk nere på stan istället. Gör jag något annat med henne än att vara hemma så blir hon heller inte sugen på att amma. Sitter vi i soffan hela dagen så kan jag ge mig f*n på att hon vill amma stupalöst....

• Jenny1

Rent spontant så tycker jag att det är väldigt lite mat!
    Men alla barn är ju olika, har du kollat med bvc?

• Monna

Jo, varit i kontakt med dietist också.

• Monna

*Puff*

Inga fler, verkligen?

• maskrospärlan

tycker inte du behöver oroa dej, nu är min son snart två , men han äter verkligen inte mycket, till frukost blir det ofta bara ett halvt glas mjölk, smörgåsen ligger orörd och allt annat är blä, sen lite frukt på förmiddagen, på dagis smakar han ofta bara nån tugga och äter sen lite hårt bröd och lite frukt, mellis kanske en liten yogurt och sen lite kvällsmat, ibland knappt nåt, men vällingen innan läggdags slinker ner. Har prövat med välling även till frukost men nej då är det blä, det går säkert över tänker jag så länge dom växer och allt ser bra ut är det nog ingen fara

• snowball

min dotter är 13 månader så här ser det ut för henne när hon är hemma:

morgon 8:00:  
    220ml välling+ macka el gröt+ macka+ dricka

lunch 11:00:
    en hel burk mat + en fruktpure el youghurt el hemmlagad mat+ frukt/yougurt

mellis ca14:00:
    gröt+ macka+ lite fruktpure / fruktbit el välling 220 ml + macka  

middag 17-18:00:
    hemmlagad mat + efterrätt

kvällsmat innan läggning 19:30-20:00:
    250 ml välling.

får dricka fritt hela dagen + att hon får kex och frukt.        

• snowball

glömde skriva att ja personligen tycker att det är lite lite,
     men tycker du att hon går upp i vikt som hon ska så är det nog ingen fara alla barn äter olika... =)

• Monna

Tack för kommentarer och uppbackning. Jo, hon äter rätt så lite, det är vi medvetna om, men det är veeeerkligen en klar förbättring från för bara någon månad sedan. Sakta men säkert går det framåt med matintresset... Hoppas att det bara är uppför nu som gäller.

Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?