Räcker denna mat för en 1-åring?
För att göra en lång historia kort (har ältat detta i många andra trådar på fl) så har vi kämpat med min dotters mathållning sedan hon var 5 månader gammal (fick då mjölkallergi). Det var först när hon närmade sig året som hon kunde tänka sig att börja äta lite mer normalt men hon äter fortfarande inte gröt eller välling.
Hon följer sin kurva jättebra på bvc, så vikten och hennes aktivitetsnivå är vi inte oroliga för.
Men - jag undrar hur mycket som kan anses vara "normalt" matintag för en 1-åring.
En del barn i vår omgivning i dotterns ålder verkar vara rena matvrak som aldrig blir mätta. Söker jag på google så hittar jag inte svar någonstans på hur mycket som är en portion för en 1-åring.
Nu äter hon om vi har tur så här under en dag:
Frukost 08.00:
½ burk yosa (eller soygurt) + 1 smörgåsrån eller liten babymacka med leverpastej
Mellanmål 10.30:
1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
Lunch 12.30:
6-7 spaghetti eller 5-6 msk ris + 1/3 liten burk babypuré t.ex. Farmagryta, kanske något kex eller en bit banan som efterrätt
Mellanmål 14.30:
Ammas + 1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
Kvällsmat 18.00:
Ammas + samma som vi vuxna äter men i liten mängd, helst spaghetti eller ris (blir alltså inte mer än kanske ½ "babyskål" mat totalt sett)
Vid läggning kring kl 20.30:
Ammas lite, försöker få henne att somna utan det men det är svårt....
Ja, som ni märker är hon kinkig med grönsaker och kött, men kolhydrater verkar gå bra. Hon är ju aktiv och pigg och följer sin kurva, men är detta för lite mat? Hon ammas fortfarande i viss omfattning, men vi försöker dra ner på detta så att hon inte ammas alls innan klockan 15 och bara någon enstaka gång på natten.
Hennes aptit har blivit något bättre av detta.
Ser ju att babymatsburkarna i affären för 1-åringar är mycket större än de för 8-månadersbebisar- och min dotter äter alltså inte ens en halv sådan liten babyburk per måltid.
Hur mycket äter era 1-åringar? Vore skönt att höra från föräldrar som har matkinkiga barn för att se hur vi står oss om man jämför med deras barn.