• Monna

Räcker denna mat för en 1-åring?

För att göra en lång historia kort (har ältat detta i många andra trådar på fl) så har vi kämpat med min dotters mathållning sedan hon var 5 månader gammal (fick då mjölkallergi). Det var först när hon närmade sig året som hon kunde tänka sig att börja äta lite mer normalt men hon äter fortfarande inte gröt eller välling.

Hon följer sin kurva jättebra på bvc, så vikten och hennes aktivitetsnivå är vi inte oroliga för.

Men - jag undrar hur mycket som kan anses vara "normalt" matintag för en 1-åring.
    En del barn i vår omgivning i dotterns ålder verkar vara rena matvrak som aldrig blir mätta. Söker jag på google så hittar jag inte svar någonstans på hur mycket som är en portion för en 1-åring.

Nu äter hon om vi har tur så här under en dag:

Frukost 08.00:
    ½ burk yosa (eller soygurt) + 1 smörgåsrån eller liten babymacka med leverpastej
    Mellanmål 10.30:
    1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Lunch 12.30:
    6-7 spaghetti eller 5-6 msk ris + 1/3 liten burk babypuré t.ex. Farmagryta, kanske något kex eller en bit banan som efterrätt
    Mellanmål 14.30:
    Ammas + 1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Kvällsmat 18.00:
    Ammas + samma som vi vuxna äter men i liten mängd, helst spaghetti eller ris (blir alltså inte mer än kanske ½ "babyskål" mat totalt sett)
    Vid läggning kring kl 20.30:
    Ammas lite, försöker få henne att somna utan det men det är svårt....

Ja, som ni märker är hon kinkig med grönsaker och kött, men kolhydrater verkar gå bra. Hon är ju aktiv och pigg och följer sin kurva, men är detta för lite mat? Hon ammas fortfarande i viss omfattning, men vi försöker dra ner på detta så att hon inte ammas alls innan klockan 15 och bara någon enstaka gång på natten.
    Hennes aptit har blivit något bättre av detta.
    Ser ju att babymatsburkarna i affären för 1-åringar är mycket större än de för 8-månadersbebisar- och min dotter äter alltså inte ens en halv sådan liten babyburk per måltid.

Hur mycket äter era 1-åringar? Vore skönt att höra från föräldrar som har matkinkiga barn för att se hur vi står oss om man jämför med deras barn.

• Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?
  • Salt Groda

Så länge hon går upp i vikt normalt och verkar nöjd i övrigt så räcker det ju, tänker jag.
    Äter hon bara puréer till alla mål? Jag hade nog försökt byta ut mot lite vanlig mat om det går. Gillar hon frukt t.ex? Min son älskar clementin, jordgubbar, hallon, blåbär, kiwi, vindruvor, päron. Skär de i små bitar, clementinklyftor kan man klippa i 2-3 bitar i början. Päron ger vi skalat, urgröpt men helt som han kan sitta och gnaga på (väl moget då).
    Gillar hon inget kött? Köttbullar eller ugnsbakad kyckling t.ex? Lätt att tugga och går att variera smaken.
    Sen kan man ju alltid försöka ge lite extra småbitar vid mellis, kanske bröd eller majskrok, rån, små kex (nyttiga varianter helst).

• Akilleshäl

Dotter 14 mån som älskar clementiner :)

07:00 1 flaska välling + 1 macka med varierande pålägg

09:30 ½ flaska välling eller hel frukt

11:30 1 hel stor matburk

14:30 1 flaska välling

17:30 samma mat som vi äter

20:00 1 flaska välling

• Ankan1982
    Min dotter äter inte heller spec mycket och hon är 1år

1ggn per natt 275ml välling

06-06:30 vaknar och gosar med oss

09:00 275ml välling

13:00 1/2 burk mat + lite mjölk (om hon vill)

17-17:30 1/2 burk mat+ vatten

19:00 nattning
  • Lilla Hönan

vår dotter blir 1 år nästa vecka, hon har börjat äta bra och äter allt som bjuds på så det är härligt, macka älskar hon !

frukost vid 0715 - en port gröt sempers 8 mån gröt en 1/3 del macka guldkorn med ost eller leverpastej

lunch 1100-1200 en halv burk barnmat 100-120g, oftas lite fruktpure till, ibland blir det mat som vi ätit dagen innan

mellis 1400-1500, lite yohurt

middag 1700-1730 antigen resten av burkmat eller vår mat

välling runt 1900 220ml men har börjat att bara dricka 150ml

enligt vår bvc-sköterska så ska vi tillsätt fett i all hennes mat, hon hade gått upp 40g på 1 mån så hennes kurva börjar dippen en bit nu. Men jag är inte orolig för hon är väldigt aktiv just nu. Hon kryper runt i racerfart o klättrar upp precis överallt, lär sig nya saker att klättra upp på varje dag . jag har försökt att ge henne mer mat på lunch mm men får hon det så kommer det bara upp igen. så hon äter tills hon är mät helt enkelt.

• Ankan1982

Hur ofta ska 1åringar äta?

Hur ska man göra om ens 1åring bara totalt vägrar att äta fisk?

• kärring jävel

Vad skönt att höra att fler har barn som är krångliga med maten.
    min son har precis fyllt ett år och äter såhär.

09:00 Gröt
    12:00 Välling (250 ml) 
    15:00 ½ burk mat (alltid något med pasta, då han vägrar något annat) + ½ burk fruktpuré.
    18:00 Gröt
    21:00 Välling (250 ml)

Har verkligen testa allt på honom men antingen så spyr eller spottar han ut det.
    Allt med pasta går bra, så här är det spagetti med köttfärssås, pasta penné, lasange och pasta med köttbullar om gäller.

Han har alltid krånglat med maten.

• Ankan1982
    kärring jävel skrev 2010-03-10 21:01:08 följande:
    Vad skönt att höra att fler har barn som är krångliga med maten. min son har precis fyllt ett år och äter såhär. 09:00 Gröt 12:00 Välling (250 ml) 15:00 ½ burk mat (alltid något med pasta, då han vägrar något annat) + ½ burk fruktpuré.18:00 Gröt21:00 Välling (250 ml)Har verkligen testa allt på honom men antingen så spyr eller spottar han ut det. Allt med pasta går bra, så här är det spagetti med köttfärssås, pasta penné, lasange och pasta med köttbullar om gäller. Han har alltid krånglat med maten.
    Hej!

Såg att din son oxå är speciell med sin mat{#lang_emotions_wink} min dotter ratar allt med fisk i tex. hon älskar grönsakslasagne o vanlig lasagne.
  • Monica71

Jag läste nånstans att barn runt 1 år behöver ca 750-1000 kalorier per dygn (lite beroende på vad de väger). Min tjej som legat lite lågt i vikt (vägde nu sist knappt 7,6 vid 14 månader) har det tagit tid för att komma upp i portioner som är ok..

07 Gröt, ev lite smörgås
    12 En burk mat (vägrar hemlagat tyvärr)
    15 Frukt o yoghurt
    17.30 Gröt eller 1 burkmat
    19.30 150-200 ml välling

Jag tillsätter lite rapsolja i maten o gröten för att hon ska få i sig lite extra!

Blir lite förvånad över att så många ger sina barn mer än de 3 mål av gröt eller välling som rekommenderas per dygn.......Men det klart, om ens barn inte äter så mycket annat ger man dem vad de äter förstås?!?

• Ankan1982
    Monica71 skrev 2010-03-10 22:01:36 följande:
    Jag läste nånstans att barn runt 1 år behöver ca 750-1000 kalorier per dygn (lite beroende på vad de väger). Min tjej som legat lite lågt i vikt (vägde nu sist knappt 7,6 vid 14 månader) har det tagit tid för att komma upp i portioner som är ok..07 Gröt, ev lite smörgås12 En burk mat (vägrar hemlagat tyvärr)15 Frukt o yoghurt17.30 Gröt eller 1 burkmat19.30 150-200 ml vällingJag tillsätter lite rapsolja i maten o gröten för att hon ska få i sig lite extra! Blir lite förvånad över att så många ger sina barn mer än de 3 mål av gröt eller välling som rekommenderas per dygn.......Men det klart, om ens barn inte äter så mycket annat ger man dem vad de äter förstås?!?
    hur många mål välling är ok?
  • Monica71

Ankan1982

3 mål av välling o gröt tillsammans. Alltså tex 2 mål välling o 1 port gröt eller 3 mål välling osv!

Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?