• Monna

Räcker denna mat för en 1-åring?

För att göra en lång historia kort (har ältat detta i många andra trådar på fl) så har vi kämpat med min dotters mathållning sedan hon var 5 månader gammal (fick då mjölkallergi). Det var först när hon närmade sig året som hon kunde tänka sig att börja äta lite mer normalt men hon äter fortfarande inte gröt eller välling.

Hon följer sin kurva jättebra på bvc, så vikten och hennes aktivitetsnivå är vi inte oroliga för.

Men - jag undrar hur mycket som kan anses vara "normalt" matintag för en 1-åring.
    En del barn i vår omgivning i dotterns ålder verkar vara rena matvrak som aldrig blir mätta. Söker jag på google så hittar jag inte svar någonstans på hur mycket som är en portion för en 1-åring.

Nu äter hon om vi har tur så här under en dag:

Frukost 08.00:
    ½ burk yosa (eller soygurt) + 1 smörgåsrån eller liten babymacka med leverpastej
    Mellanmål 10.30:
    1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Lunch 12.30:
    6-7 spaghetti eller 5-6 msk ris + 1/3 liten burk babypuré t.ex. Farmagryta, kanske något kex eller en bit banan som efterrätt
    Mellanmål 14.30:
    Ammas + 1/3 burk kiwi- eller aprikospuré med järn
    Kvällsmat 18.00:
    Ammas + samma som vi vuxna äter men i liten mängd, helst spaghetti eller ris (blir alltså inte mer än kanske ½ "babyskål" mat totalt sett)
    Vid läggning kring kl 20.30:
    Ammas lite, försöker få henne att somna utan det men det är svårt....

Ja, som ni märker är hon kinkig med grönsaker och kött, men kolhydrater verkar gå bra. Hon är ju aktiv och pigg och följer sin kurva, men är detta för lite mat? Hon ammas fortfarande i viss omfattning, men vi försöker dra ner på detta så att hon inte ammas alls innan klockan 15 och bara någon enstaka gång på natten.
    Hennes aptit har blivit något bättre av detta.
    Ser ju att babymatsburkarna i affären för 1-åringar är mycket större än de för 8-månadersbebisar- och min dotter äter alltså inte ens en halv sådan liten babyburk per måltid.

Hur mycket äter era 1-åringar? Vore skönt att höra från föräldrar som har matkinkiga barn för att se hur vi står oss om man jämför med deras barn.

• Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?
  • Ankan1982
    Monica71 skrev 2010-03-10 22:10:30 följande:
    Ankan19823 mål av välling o gröt tillsammans. Alltså tex 2 mål välling o 1 port gröt eller 3 mål välling osv!
    hur mycke ska dem äta normalt på en da
  • Monica71

Ankan1982

Normalt är 4-6 ggr per dag är väl det normala då de är 1 år, å som jag skrev max 3 mål av gröt/välling. 2 mål bör vara lagad mat (min tjej äter helst bara mat på lunch o inte på kvällen).

Sen vet jag fler som märkt att när de slutat ge välling på natten så äter de automatiskt bättre på dan! Tycker också det stämmer på min flicka som jag slutade ge ersättning på natten då hon var 9 mån för då tyckte jag hon började äta ok portioner på dagen.

Inte mycket att göra om de vägrar fisk...vänta ett tag o prova igen

Vet inte om det var det här du syftade på i ditt senaste inlägg;)

• Ankan1982
    Monica71 skrev 2010-03-10 22:21:15 följande:
    Ankan1982Normalt är 4-6 ggr per dag är väl det normala då de är 1 år, å som jag skrev max 3 mål av gröt/välling. 2 mål bör vara lagad mat (min tjej äter helst bara mat på lunch o inte på kvällen). Sen vet jag fler som märkt att när de slutat ge välling på natten så äter de automatiskt bättre på dan! Tycker också det stämmer på min flicka som jag slutade ge ersättning på natten då hon var 9 mån för då tyckte jag hon började äta ok portioner på dagen. Inte mycket att göra om de vägrar fisk...vänta ett tag o prova igenVet inte om det var det här du syftade på i ditt senaste inlägg;)
    Tänkte på allt
  • Norrskenet

Jag har en ettåring som är ett riktigt matvrak, men kan ändå inte låta bli att ha lite åsikter!

Jag tycker det verkar som ganska lite mat, men samtidigt så ammar du ju ännu o kanske mättar det en del? Så länge hon följer sin kurva o går upp i vikt ska det  ju inte vara nån fara. Men om du jämför med andra barn, så är det ju säkert väldigt olika vad barn i denna ålder äter.

Nu menar jag inte att du ska sluta amma, men tror du inte att hon kan bli mer hungrig om du ammar mer sällan? En tanke bara... Kanske är hon inte "redo" för mer mat just nu utan klarar sig på det hon får nu. Stressa inte, utan försök ta det med  ro och tänk på att det kommer en tid när hon kommer äta mer.

Det står bra info om mat (+mycket mer) på growingpeople.se, även om det inte står exakt portionsmängd, mer än t.ex. 5 dl mjölk/andra mjölkprodukter/dag och att de ska äta 5 ggr/dag.

• kärring jävel
    Ankan1982 skrev 2010-03-10 21:02:45 följande:
    Hej!Såg att din son oxå är speciell med sin mat min dotter ratar allt med fisk i tex. hon älskar grönsakslasagne o vanlig lasagne.
    Fisk få jag aldrig i min son heller. 
    Har verkligen testat allt på honom, och pratat med både bvc och läkare om detta.
    Bm på bvc säger att jag ska låta det vara och testa någon gång då och då med ny mat.
    Han ratar även all frukt om det inte är i puré form.  :S 

• Ankan1982
    kärring jävel skrev 2010-03-11 10:02:07 följande:
    Fisk få jag aldrig i min son heller. Har verkligen testat allt på honom, och pratat med både bvc och läkare om detta. Bm på bvc säger att jag ska låta det vara och testa någon gång då och då med ny mat. Han ratar även all frukt om det inte är i puré form.  :S  
    Samma med Cicilia förutom banan
  • Monna
    Salt Groda skrev 2010-03-09 16:21:33 följande:
    Så länge hon går upp i vikt normalt och verkar nöjd i övrigt så räcker det ju, tänker jag. Äter hon bara puréer till alla mål? Jag hade nog försökt byta ut mot lite vanlig mat om det går. Gillar hon frukt t.ex? Min son älskar clementin, jordgubbar, hallon, blåbär, kiwi, vindruvor, päron. Skär de i små bitar, clementinklyftor kan man klippa i 2-3 bitar i början. Päron ger vi skalat, urgröpt men helt som han kan sitta och gnaga på (väl moget då).Gillar hon inget kött? Köttbullar eller ugnsbakad kyckling t.ex? Lätt att tugga och går att variera smaken.Sen kan man ju alltid försöka ge lite extra småbitar vid mellis, kanske bröd eller majskrok, rån, små kex (nyttiga varianter helst).
    Hon går upp ytterst lite i vikt just nu, men det går ändå framåt. Läkarna är inte oroliga.
    Hon äter främst puré eftersom hon ratar all annan mat. Jag envisas med små bitar av frukt nästan dagligen, men än så länge tycker hon allt är äckligt. Kött gillar hon ännu mindre. Provat med färs, köttbullar, kalkon, kyckling, fisk... ingenting duger. Skittrist, verkligen.

Som sagt, hon verkar älska kolhydrater, typ pasta, men annat är otäckt. Majskrokar har hon aldrig gillat, däremot trycker hon glatt i sig puffat ris... inte mest näringsrikt i världen, men ett bra trick som vi ibland måste använda för att ens få henne att öppna munnen.
  • Salt Groda

Ja, det är väl bara att fortsätta erbjuda olika små bitar av mat utan tvång och samtidigt ge henne det som hon gillar att äta. Så småningom vaknar nog intresset mer.

• maria12

Sluta nattamma var vad som fick min att slutligen borja overhuvudtaget oppna munnen vid ca 1 ar. Fore det var det bara en kamp. Och rutiner. INget smaatande mellan malen.

Men som 14 manaders sa ater hon nog inte speciellt mer an ditt barn ts, forutom att hon ater sjalv. HOn ar liten och smal, men frisk och superaktiv. Lakaren tyckte hon var helt ok. Men jag vet att det ar jattejobbigt med barn som ater lite, och har stressat mkt ang. detta. Hade velat ge bara naringsrik mat etc eftersom det ar ett stort intresse for mig, men det ar da sa typiskt att mitt barn vill leva bara pa spagetti och korv typ.

Men fisk har vi lyckats fa i henne genom att mosa och mixa med potatis och agg och ris och sedan djupfriterat, sa det blev som friterade fiskbullar. Kanske inte det basta alternativet, men det gick hem i allafall.

Jag ar saker pa att det kommer fixa sig med tiden, for alla oss som kampar med maten. Bara genom att ta bort nattammning, inte amma forran EFTER varje mal (hur lite eller mkt hon an atit) och kora stenhart pa rutiner (4ggr mat per dag, mer kan jag glomma att hon ater) sa har det borjat bli mkt battre.

Kram och lycka till!

• Monna

Tack alla ni som har tagit er tid att kommentera, känns alltid skönt att ändå höra att man inte är ensam om att ha en besvärlig bebbe när det gäller maten... börjar dock bli lite bättre nu. Hon har avancerat upp ett snäpp och kan äta ½ burk farmagryta åt gången ibland, vilket framsteg för henne! Äter stora mängder soygurt och gärna pasta och majskrokar dessutom... igår åt hon en bit salami och tidigare i dag smakade hon på knäckebröd... kanske det börjar lossna lite nu?

Dock kvarstår problemet med att få i henne varierad kost. Försökte med gröt idag igen, men det bara haaaatar hon! Har aldrig fått i henne mer än max 1 msk per gång efter mycket trugande. Vore så tacksam om hon åtminstone ville äta gröt eller välling, men det har aldrig dugt för henne. Så det där med att få i henne tillräckligt med järn osv känns ljusår borta! Hoppas verkligen att det hon får i sig genom sin mat räcker.

Amningen går också bättre. Har dragit ner rejält på amningen - i samråd med min dotter - så att hon bara ammar på morgonen, en gång efter klockan fyra på eftermiddagen, när hon ska lägga sig, och någon enstaka gång på natten. Fungerar bra för mig, så det fortsätter jag nog med så länge det verkar passa dottern också.

• Norrskenet

TS: Vad skönt att det börjar gå bättre! Hoppas det fortsätter så nu. Järn finns ju även i frukt o bröd, ifall det kan gå bättre än gröt/välling.

• MikaelaEriksson

ts, så länge hon går upp i vikt så är deet inte för lite :)
    alla barn behöver olika mycket mat för att växa.

Min son är liten i maten i perioder, även om han äter de som anses vara normalt för sin storlek o ålder så går han inte upp i vikt, han kräver ungefär 1200 kcal för att gå upp normalt i vikt o han vger bara 10 kg.

när han äter bra äter han:
    frukost: 1 portion gröt + ½-1 burk fruktpuré + smörgås
    lunch: 1½-2 dl hemlagad mat + en burk yogurt eller fruktpuré
    mellis: en burk yogurt eller frukpuré eller en banan
    middag: samma som lunch
    innan läggdags: samma som frukost
    och vid nattning drickerhan oftast 1-2 dl drikki

och då kan jag lägga till att vi får tillägga väldigt mycket fett,1-2 matskedar olja vid gröten och maten där är såsen gjord på grädde sen har vi i smör.

varför han kräver så mycket är för att han har hög ämnesomsättning och väldigt aktiv

• Catasita81
    MikaelaEriksson skrev 2010-03-21 07:47:55 följande:
    ts, så länge hon går upp i vikt så är deet inte för lite :)alla barn behöver olika mycket mat för att växa.Min son är liten i maten i perioder, även om han äter de som anses vara normalt för sin storlek o ålder så går han inte upp i vikt, han kräver ungefär 1200 kcal för att gå upp normalt i vikt o han vger bara 10 kg.när han äter bra äter han:frukost: 1 portion gröt + ½-1 burk fruktpuré + smörgåslunch: 1½-2 dl hemlagad mat + en burk yogurt eller fruktpurémellis: en burk yogurt eller frukpuré eller en bananmiddag: samma som lunchinnan läggdags: samma som frukostoch vid nattning drickerhan oftast 1-2 dl drikkioch då kan jag lägga till att vi får tillägga väldigt mycket fett,1-2 matskedar olja vid gröten och maten där är såsen gjord på grädde sen har vi i smör.varför han kräver så mycket är för att han har hög ämnesomsättning och väldigt aktiv
    HÄRLIGT ATT HÖRA MIKAELA! {#lang_emotions_wink}
  • MikaelaEriksson
    Catasita81 skrev 2010-03-21 10:52:04 följande:
    HÄRLIGT ATT HÖRA MIKAELA!
    hahahah!:P
  • Ankan1982

Min dotter har för ca två veckor sedan fått fyra nya tänder som brutit igenom på en och samma gång.

Och nu krånglar hon som bara den med maten..All vanlig mat spottas ut! förutom banan

Det enda man får i henne är välling..

Vad ska jag göra?

Hon som åt så bra innan detta

• Ronjan709

Jag skulle försöka ge ngt litet vid 4 tiden också om jag var du!

• sanHbg

tror också att min dotter är liten i maten jämfört med andra 12 månaders men hon växer bra fast hon ligger lite under på vikten (-1 på kurvan på vikt och +1 på längden), är dessutom mjölkallergiker som din lilla

Hon äter:

kl 7: 210 ml ersättning
    kl 10: 1/2 till 2/3 portions gröt med knappt en halv burk fruktpure
    kl 13: drygt en halv 8 mån burk med mat plus 1/3 burk frukt
    kl 16: Samma som lunch
    kl 19: 210 ml ersättning

dricker dessutom en massa vatten och det kan slinka ner 3-4 majskrokar om vi fikar.

När hon får tänder äter hon endast ersättning och ev lite kallt rostat bröd (antar att det river gott mot tandköttet) så just nu när det kommer mycket tänder får vi verkligen kämpa med maten, men jag bygger på med ersättning så att hon i alla fall får i sig lite näring.

Så länge de ökar i vikt som de ska och följer sin kurva tror jag inte man måste vara orolig

• Ankan1982
    sanHbg skrev 2010-03-24 20:36:04 följande:
    tror också att min dotter är liten i maten jämfört med andra 12 månaders men hon växer bra fast hon ligger lite under på vikten (-1 på kurvan på vikt och +1 på längden), är dessutom mjölkallergiker som din lillaHon äter:kl 7: 210 ml ersättningkl 10: 1/2 till 2/3 portions gröt med knappt en halv burk fruktpurekl 13: drygt en halv 8 mån burk med mat plus 1/3 burk fruktkl 16: Samma som lunchkl 19: 210 ml ersättningdricker dessutom en massa vatten och det kan slinka ner 3-4 majskrokar om vi fikar.När hon får tänder äter hon endast ersättning och ev lite kallt rostat bröd (antar att det river gott mot tandköttet) så just nu när det kommer mycket tänder får vi verkligen kämpa med maten, men jag bygger på med ersättning så att hon i alla fall får i sig lite näring.Så länge de ökar i vikt som de ska och följer sin kurva tror jag inte man måste vara orolig
    När dom får tänder gör det ju ont & då är ju välling eller ersättning absolut bra att ge då dom ofta inte är intresserade av mat.

Min dotter är likadan när hennes tänder kommer vägrar hon praktiskt allt det enda han godkänner då är banan och välling så.
Svar på tråden Räcker denna mat för en 1-åring?