-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Var går gränsen för ung/vanlig förälder!?
-
25 tycker jag :)
-
Jo, det kan man tycka.vittra skrev 2010-01-18 17:36:14 följande:Tycker tyvärr att rikssnittet är på tok för högt utifrån vår biologiska utveckling... samhällets normer och människans utveckling stämmer inte längre överens vilket jag tror skapar fler problem än vad de flesta tänker på... För mig är ung förälder under 20, men visst.. var själv knappt 25 när dottern föddes och blev ett par gånger kallad ung mamma. Personligen tycker jag det är en perfekt tid att få barn i ca 20-25 års ålder, beroende på mognad och livssituation givetvis! Särskilda insatser för "unga" föräldrar gäller främst tonårsföräldrar så även statligt osv verkar det framförallt vara de under 20 som räknas som särskilt unga.Men faktum är att i vårt samhälle är det socialt "normalt" att bli förälder vid 25-35. Utifrån det så anser jag att man kan kalla dom under 25 för unga föräldrar.Men biologiskt så är ju den optimala åldern för barnafödande mellan runt 15-25.
-
Danitra skrev 2010-01-18 18:22:46 följande:Jo det är det jag menar, normen har förflyttats vilket har gjort att det finns en skevhet som jag inte tror är bra. Å andra sidan blir även livslängden totalt allt längre också...
Anledningen till att jag tycker just 20 år är framförallt för att man då åtminstone är klar med "grundläggande" utbildning vilket idag i princip också inräknas gymnasiet.
Sedan har jag också funderat på det här med riksgenomsnittet, jag tror att en mycket stor anledning till att den ligger så högt är storstäderna. Där är det vanligast att man väntar med barn, och studerar eller satsar på karriären i första hand (och lever livet). I landsbygdsorterna däremot har jag sett helt motsatta tendenser, att en stor del av kvinnorna som bor kvar stadgar sig redan under gymnasietiden eller direkt efter och får barn rätt omgående. -
Jag röstade på 25, för många väntar ju så länge idag att man faktiskt ofta anses ung som mamma under 25. Jag var själv 23 år, men det är en jättebra ålder att få första barnet mellan 20 -25 tycker jag.
-
Skulle vara intressant dock om det fanns några studier som visar på samband och skillnader när det gäller just barnafödande. Tycker det är ett intressant ämne
-
Jag tror också att det är vanligare utanför storstäder att kvinnor faktiskt får barn i yngre ålder. Jag fick vid 23 år och har många vänner och bekanta som fick barn i samma ålder, bor inte i en storstad. Det är nog mer ovanligt här att vänta till 30 med barn, en i min föräldragrupp som var 30+ kändes nästan "gammal" faktiskt för vi andra var minst 5 år yngre.vittra skrev 2010-01-18 18:44:10 följande:Jo det är det jag menar, normen har förflyttats vilket har gjort att det finns en skevhet som jag inte tror är bra. Å andra sidan blir även livslängden totalt allt längre också...Anledningen till att jag tycker just 20 år är framförallt för att man då åtminstone är klar med "grundläggande" utbildning vilket idag i princip också inräknas gymnasiet. Sedan har jag också funderat på det här med riksgenomsnittet, jag tror att en mycket stor anledning till att den ligger så högt är storstäderna. Där är det vanligast att man väntar med barn, och studerar eller satsar på karriären i första hand (och lever livet). I landsbygdsorterna däremot har jag sett helt motsatta tendenser, att en stor del av kvinnorna som bor kvar stadgar sig redan under gymnasietiden eller direkt efter och får barn rätt omgående.
-
20 är min absoluta gräns, om vi nu måste gruppera det. För ung under 20.
Sen har jag ingen åsikt. Men jag tycker det är fel att kalla sig "ung förälder" om man är vuxen och inte tonåring. -
Och vi var med stor marginal yngst då vi bodde i Linköping = Sveriges 5e största stadgryning2 skrev 2010-01-18 18:47:54 följande:Jag tror också att det är vanligare utanför storstäder att kvinnor faktiskt får barn i yngre ålder. Jag fick vid 23 år och har många vänner och bekanta som fick barn i samma ålder, bor inte i en storstad. Det är nog mer ovanligt här att vänta till 30 med barn, en i min föräldragrupp som var 30+ kändes nästan "gammal" faktiskt för vi andra var minst 5 år yngre.
-
Röstade på 19, tycker inte man är ung förälder när man är 20 eller mera.
-
Röstade på 20, efter det är man vuxen och har haft möjlighet att skaffa sig fast ekonomi och ett eget hem och så vidare och så vidare