-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Var går gränsen för ung/vanlig förälder!?
-
Jag var 19 när min dotter kom och väntar nu andra barnet och blir 21 nu i mars. Visst insåg jag att jag var rätt ordentligt mycket yngre än genomsnittet, men har aldrig känt mig som en ung förälder, bara förälder. Har heller inte märkt att någon skulle ha behandlat mig annorlunda än de skulle en äldre förälder.
Mognad är det som har störst roll i om man räknas som ung förälder, vissa 18 åringar är ofantligt mycket mognare och bekväma i sin föräldraroll än vissa 30 åringar. Blir så trött på dessa fack, varför kan inte alla som har barn bara klassas som "föräldrar"? Vissa är yngre och vissa är äldre, men vad fasen spelar det för roll?
Röstade på 18 av en enkla anledningen att då är man myndig och således klassas som vuxen av samhället. -
Håller verkligen med!wholelottarosie skrev 2010-01-19 23:06:55 följande:Jag var 19 när min dotter kom och väntar nu andra barnet och blir 21 nu i mars. Visst insåg jag att jag var rätt ordentligt mycket yngre än genomsnittet, men har aldrig känt mig som en ung förälder, bara förälder. Har heller inte märkt att någon skulle ha behandlat mig annorlunda än de skulle en äldre förälder. Mognad är det som har störst roll i om man räknas som ung förälder, vissa 18 åringar är ofantligt mycket mognare och bekväma i sin föräldraroll än vissa 30 åringar. Blir så trött på dessa fack, varför kan inte alla som har barn bara klassas som "föräldrar"? Vissa är yngre och vissa är äldre, men vad fasen spelar det för roll? Röstade på 18 av en enkla anledningen att då är man myndig och således klassas som vuxen av samhället.
Jag har heller aldrig kännt mig som en "ung mamma", i varje fall inte den unga mamman som vi har målat upp för oss.
Blev riktigt irriterad när jag såg nåt program på teven här om dagen, minns inte vilken kanal men programmet hette unga mödrar eller nåt i den stilen, och handlade om ett gäng unga norskor som väntade/hade fått barn. Samtliga uppfyllde kraven på de fördomar vi har gentemot unga mödrar och jag blev så arg! Alla beter sig ju inte så!
Jag är själv (tyvärr) rätt fördomsfull av mig så det kanske är därför jag reagerar så starkt men innerst inne så är även jag urless på de här facken du skriver om... -
Hittade just något i min kurslitteratur angående biologiska faktorer kring, ja, den mest lämpade tidpunkten att skaffa barn helt enkelt.vittra skrev 2010-01-19 20:57:22 följande:Ja jag vet iofs inte riktigt heller om jag kan hålla med om 15 år... har inte läst SÅ mycket om ämnet men vad jag kan dra mig till minnes är det nog en aning senare (i vår tid, och för västerländska kvinnor). Ska se om jag hittar något om det i mina böcker.. för tycker också det är intressant!
Under puberteten växer och utvecklas ju som vi vet våra kroppar enormt mycket för att slutligen bli fulländade vuxna. Benstrukturen kring bäckeningången är något som under puberteten växer förhållandevis långsamt och är inte fullt utvecklat till sin storlek förrän runt 18 års ålder. Det är alltså enligt studier svårare och mer riskabelt att föda tidigare än så, det kan tom innebära livsfara särskilt i vissa länder där man inte har samma utvecklade förlossningsvård som kanske just här i Sverige. I boken hänvisar man till studier av Bogin, 1999.
Boken jag läser heter "The development of children". -
Även att hjärnan inte heller är fullt utvecklad i så tidig ålder, exempelvis processer för minne, beslutsfattande, resonerande, impulskontroll och möjligheten till "multitasking" är inte fullt utvecklade förrän under slutet av tonårsperioden.
-
Tack så mycket! Ger iallafall något att leta vidare utifrån...vittra skrev 2010-01-22 20:00:51 följande:vittra skrev 2010-01-22 20:14:30 följande:Även att hjärnan inte heller är fullt utvecklad i så tidig ålder, exempelvis processer för minne, beslutsfattande, resonerande, impulskontroll och möjligheten till "multitasking" är inte fullt utvecklade förrän under slutet av tonårsperioden.Hittade just något i min kurslitteratur angående biologiska faktorer kring, ja, den mest lämpade tidpunkten att skaffa barn helt enkelt.Under puberteten växer och utvecklas ju som vi vet våra kroppar enormt mycket för att slutligen bli fulländade vuxna. Benstrukturen kring bäckeningången är något som under puberteten växer förhållandevis långsamt och är inte fullt utvecklat till sin storlek förrän runt 18 års ålder. Det är alltså enligt studier svårare och mer riskabelt att föda tidigare än så, det kan tom innebära livsfara särskilt i vissa länder där man inte har samma utvecklade förlossningsvård som kanske just här i Sverige. I boken hänvisar man till studier av Bogin, 1999.Boken jag läser heter "The development of children".
-
Ja de där programmen är ju en historia för sig, jag förstår inte vart de hittar dessa människor, och ännu mindre varför de ställer upp? Det nya är ju "Help I'm a teen mum" på femman. Helt bisarrt! Förstår inte riktigt varför det har blivit så populärt att hänga ut och förlöjliga just unga föräldrar, måste bero på att min hjärna är för outvecklad.Kockoskorven skrev 2010-01-20 14:12:17 följande:Håller verkligen med!Jag har heller aldrig kännt mig som en "ung mamma", i varje fall inte den unga mamman som vi har målat upp för oss. Blev riktigt irriterad när jag såg nåt program på teven här om dagen, minns inte vilken kanal men programmet hette unga mödrar eller nåt i den stilen, och handlade om ett gäng unga norskor som väntade/hade fått barn. Samtliga uppfyllde kraven på de fördomar vi har gentemot unga mödrar och jag blev så arg! Alla beter sig ju inte så! Jag är själv (tyvärr) rätt fördomsfull av mig så det kanske är därför jag reagerar så starkt men innerst inne så är även jag urless på de här facken du skriver om...
Tar inte åt mig av folks fördomar, för jag vet att inget av det stämmer in på mig. Varför bry sig om okunninghet liksom? Men visst blir man lite irriterad av den pågående häxjakten som medierna eldar på! -
Tonårsmamma då? finns det inte längre? Är man inte tonårsmamma upp till 19 år? Man är ju inte ung mamma som 18-19 åring, man är tonårsmamma. Ung mamma är väl 20-23 kanske?
-
ung är innan 23 år
-
Instämmer till fullo!wholelottarosie skrev 2010-01-25 13:45:03 följande:Ja de där programmen är ju en historia för sig, jag förstår inte vart de hittar dessa människor, och ännu mindre varför de ställer upp? Det nya är ju "Help I'm a teen mum" på femman. Helt bisarrt! Förstår inte riktigt varför det har blivit så populärt att hänga ut och förlöjliga just unga föräldrar, måste bero på att min hjärna är för outvecklad. Tar inte åt mig av folks fördomar, för jag vet att inget av det stämmer in på mig. Varför bry sig om okunninghet liksom? Men visst blir man lite irriterad av den pågående häxjakten som medierna eldar på!
-
Jag var 17 när min dotter föddes. Nu är jag snart 25 och hon är 7 år. Jag var en ung mamma och jag anser mig fortfarande vara en ung mamma! :) Har ju mer gemensamt med en mamma under 20 än en mamma på 40 :)
-
25 kanske?
-
Fast det "nyare" begreppet på "tonårsmamma" är en mor som har tonårsbarn... De har liksom nappat åt sig det under de senaste 10-15 åren...ivy89 skrev 2010-01-25 14:04:13 följande:Tonårsmamma då? finns det inte längre? Är man inte tonårsmamma upp till 19 år? Man är ju inte ung mamma som 18-19 åring, man är tonårsmamma. Ung mamma är väl 20-23 kanske?
-
På föräldragrupper så är ju gränsen oftast 25. Jag är 22 och ser mig inte riktigt som en ung förälder. Tycker det har en del med personen att göra också.
-
Jag var 24, dock var sambon äldre, men vi blev inte placerade utifrån ålder. Å andra sidan var just det lite trist just i vår grupp eftersom alla var urtråkiga åldringar.. 35+ och sådana riktigt tråkiga, präktiga "vuxna". Nog för att man självklart kan vara 35+ och vara väldigt rolig och trevlig (halva vårt umgänge är väl i den åldern) men dessa var det inte.EmelieLT skrev 2010-02-05 08:45:09 följande:På föräldragrupper så är ju gränsen oftast 25. Jag är 22 och ser mig inte riktigt som en ung förälder. Tycker det har en del med personen att göra också.
-
Näää! 23 år? asså jag fattar verkligen inte dagens samhälle?ivy89 skrev 2010-01-25 14:04:13 följande:Tonårsmamma då? finns det inte längre? Är man inte tonårsmamma upp till 19 år? Man är ju inte ung mamma som 18-19 åring, man är tonårsmamma. Ung mamma är väl 20-23 kanske?
den bästa åldern att föda sitt första barn ( eller barn överhuvudtaget) är när du är mellan 20-29 år gammal.
Jag tycker inte att du är en UNG mamma som 23 åring, det är faktiskt en ganska normal & bra ålder i mina ögon. Jag klara itne av den nya "trenden" om att förstfödande kvinnor är i 40års ålder. COME OOON???
Inget mot dig, ivy89! Men 23 är inte ungt, inte i mina ögon.
Heja "unga föräldrar", som inte beter som mammorna i danska & norska "unga mödrar". -
HÅLLER MEDvittra skrev 2010-01-18 17:36:14 följande:Tycker tyvärr att rikssnittet är på tok för högt utifrån vår biologiska utveckling... samhällets normer och människans utveckling stämmer inte längre överens vilket jag tror skapar fler problem än vad de flesta tänker på... För mig är ung förälder under 20, men visst.. var själv knappt 25 när dottern föddes och blev ett par gånger kallad ung mamma. Personligen tycker jag det är en perfekt tid att få barn i ca 20-25 års ålder, beroende på mognad och livssituation givetvis! Särskilda insatser för "unga" föräldrar gäller främst tonårsföräldrar så även statligt osv verkar det framförallt vara de under 20 som räknas som särskilt unga.
-
jag är snart 23, fick mitt första barn vid 20 och andra vid 22.. Och jo reaktionen från samhället är att jag är ung mamma vilket jag ofta får höra när mina barn och min ålder kommer på tal, vilket ofta går hand i hand... Så enligt FL är jag inte en ung mamma, om man kollar omröstningen, men i verkliga livet är jag det..