Inlägg från: MaraFara |Visa alla inlägg
  • MaraFara

bf-juni västerås

Hur ligger era bebisar i magen? Min ligger fixerad i vänstervänt läge, dvs med huvudet tittandes åt vänster, ryggen på höger sida.. Naturligtvis så har jag hört nu att det ska göra så att förlossningen tar längre tid, eftersom bebisen behöver rotera mer för att hamna i rätt läge, eller så föds han i vidöppen bjudning (rygg mot min rygg, istället för rygg mot min mage), vilket gör mer ont eftersom det inte är den minsta delen av huvudet som kommer först.. Så nu ska man noja lite över det oxå.. Måste prata med min Bm på fredag så att jag verkligen får veta hur fosterläget är.. Skulle kanske även ta och skriva ner det i förlossningsbrevet att jag gärna vill veta fosterläget under förlossningens gång.. Eftersom han ändå räknas vara stor som fullgången, så vore det skönt att få ha lite mer koll..

• MaraFara
    Plogen skrev 2010-05-19 12:59:37 följande:
    MaraFara: Min bebbe låg först högervänt, men för ca 2½ vecka sen vände den sig, och jag är ganska säker på att den nu ligger med ryggen till höger för jag känner sparkar på vänster sida. Jag surfade nyss lite på detta och det verkar som att högervänt är det bästa. Precis som du skriver så läste jag att vänstervänt kan innebära att förlossningen tar längre tid och att man kan spricka mer. Jag känner mig också lite nojig över detta. Ska till bm på eftermiddagen idag så jag ska pumpa henne på info. Återkommer!
    Ja, pumpa henne på all info som hon sitter på kring vänster-resp högervänt vs förlossning.. Känns som om min lilla inneboende inte alls beter sig som alla andra bebisar, utan är lite tvärtemot :)..
  • MaraFara
    Nihao skrev 2010-05-19 15:22:39 följande:
    Marafara: Min numera vända bäbis sparkar under och invid höger revben, betyder det att den ligger "bra" eller "mindre bra"?
    Då ligger den bra, om man nu ska tro alla grejer som man hör..
  • MaraFara
    MumsMaräng skrev 2010-05-20 08:07:41 följande:
    Jag var till Babyproffsen och hämtade ut Babyboxen igår. Vilket MONSTER till blöjsophink! Har ni använt/använder ni sådan?
    Jag har tänkt testa den med dom tilltänkta soppåsarna.. sen får vi se hur bra jag tycker den är.. På ett sätt kan jag bara skratta åt allt "nytt" som uppkommit på bebismarknaden sen jag fick barn sist, men samtidigt så kan jag heller inte låta bli att testa dessa grejer heller.. Fast vissa grejer tänker jag av princip inte testa, tex den lilla insats som bebisen "absolut måste ha" enligt all reklam om den ska sova tillsammans med föräldrar..
  • MaraFara
    vikh skrev 2010-05-20 19:11:49 följande:
    Hejsan alla är det nån som har märkt att det det knäpper till i magen?,för mig gör de det undrar vad det är förnåt nån som vet??Hls:vikh(Sara).
    Hos mig knäpper det också i magen, och jag har fått höra att det är bebisen leder som knakar.. Å för mig stämmer det, för knäppet kommer oftast i samband med en ganska ordentlig rörelse..
  • MaraFara

Dagens besök hos Bm..

v 37+0 (35+0)

Blodtryck 125/80 (125/75)
    Hjärtljud 140 (142)
    SF-mått 37 (36)
    Läge: huvud långt ner, fixerad (huvud ner, fixerad)
    VU: Cervix 1 cm, mjuk, modermunnen öppen 2 cm

Hade oxå den stora äran att träffa på perni80 nere i hamnen.. Och ja, det var pappan som jag satt med..

• MaraFara

Hörni brudar, jag dyker inte upp idag.. Har en massa känningar sen Bm-besöket i fredags, och dessutom så släppte slemmisen idag, vilket medfört ytterligare sammandragningar och mensvärk.. Nu behöver ju inte det här betyda ngt, men att det är ngt på gång känner jag.. Lite svagt illamående, går på toa hela tiden osv..

• MaraFara
    Nihao skrev 2010-05-23 16:34:24 följande:
    Hej, ber om ursäkt då jag varken dök upp idag eller annonserade av mig innan. Blev lite kojkat med tider o barn...Var ute o utnyttjade vädret igår genom att ta med barnen och mannen till Anunds högar på cykelpicnic, jättemysigt. Klättra upp på "berget", gömma sig bland stenarna, fika, gunga o äta glass. Sommarkänslor som bara den!Hade faktor 50 i fejjat, för jag ser att man får pigmentfläckar som en pensionär lätt som tusan nu. Men. Jag glömde resten.Snyggt, jag hade linne på mig. Har det hela tiden nu, även om jag är naken. :)Jag gör som du Mums, sälar omkring hemma iförd minimalt med kläder och hoppas ingen ser mig.Vad händer Marafara, kommer nån bäbis???Hoppas ni haft trevligt som vanligt idag tjejer. Ledsen att jag missade det.Någon som vill fika i veckan nu? Eller ses på lunch nere på stan? Är det soligt kan det ju bli hur trevligt som helst i nån park eller så? Jag har jobbat klart för de närmaste 50+ veckorna nu. :D
    Ingen bäbis än, men däremot en hel del besök på toa för nr 2.. Har nog tömt mig för flera dgr framåt nu.. Sen har jag en väldigt lugn melvin i magen, ger inte mycket väsen ifrån sig.. Lite mensvärk bak i ryggen, och en del oregelbundna värkar, gråtmild och allmänt irriterad över allt och alla.. Lugnet före stormen?
  • MaraFara
    Nihao skrev 2010-05-24 10:06:28 följande:
    Marafara: Mensvärk, gråtmild, irriterad... låter som du gör dig redo? =) Hoppas han är lugn nu för att även han förbereder sig på slutracet! Jag tror du är mamma igen innan veckan är över. Hoppas hoppas! Fika eller lunch nån? =)
    Har varit in till förlossningen en sväng nu på morronen för att Melvin är tvärlugn.. Men det är inget fel, utan han vilar väl bara upp sig :).. Själv går jag runt och känner mig konstant "våt" mellan benen, men det är inte för att jag är upphetsad.. Gud, hur man förklarar saker egentligen.. Sprang på toa som en galning igår, och gjorde nr 2.. Jag som i normala fall går varannan dag, eller högst 1 gång/dag chockade mig själv med att säkert ränna 7-8 ggr..

Nej, nu får han komma, fast med tanke på det kaos som var på förlossningen nu så får han gärna vänta.. Kan tala om att dom hade inga platser.. Som fd medarbetare så fick man ju höra saker som en "normal" patient skulle fått höra..
  • MaraFara
    Bezilia skrev 2010-05-24 11:15:10 följande:
    MArafara: Nu får du nog berätta mer om vad de berättade på förlossningen...! Hade de fullt just nu eller har det varit väldigt mycket hela tiden? Måste man åka någon annanstans annars?
    Just nu hade dom ingen plats alls.. Var dessutom 2 omföderskor på väg in, varav den ena troligen skulle vara förlöst redan när hon kom.. Sen vet jag även att Sthlm tydligen ville skicka patienter hit..

Frågade min fd chef om det var mycket just idag, men det hade tydligen varit så här hela året.. Kan inte folk bara titta på tv istället, var hennes kommentar och sen ett leende..

Skulle det mot all förmodan vara proppfullt den dagen det är dags för ngn av oss att föda, så kan vi bli skickade till andra förlossningar.. Men under dom somrar jag jobbade där, och det är ju då som det är högtryck, så upplevde jag aldrig att det behövdes skickas iväg ngn födande Västmanland-mamma.. Däremot så kan dom neka Sthlms-mammor att komma hit, just för att kunna ta hand om oss här i länet..
Svar på tråden bf-juni västerås