Inlägg från: Bezilia |Visa alla inlägg
  • Bezilia

bf-juni västerås

Ja, visst är här tyst! Jag är iallafall inte och föder... Var datorlös igår och blev lite förvånad när det inte kommit in några meddelanden här...

Nu börjar jag iallafall bli lite less på att vänta! Somnade vid 4 inatt och sov tills D skulle upp vid 7, som tur är så är det städat och fint hemma så jag kan ligga och slöa på soffan hela dagen. Kanske kolla på film. Någon som har något förslag på bra film?

Hur blev det förresten med fika i veckan? Vad sägs om fika på stan (eller Vallby vid fint väder) på fredag?

• Bezilia
    Lunch och/eller fika, fredag 28/5 {#lang_emotions_coffee}

Nihao
    MaraFara
    Plogen
    Shia
    Angeni
    HippYgirl (beroende på vart då jag har med mig hela ligan)
    Bezilia (förutsatt att jag inte föder barn...)
  • Bezilia

Det bli tyvärr ingen lunch för mig idag. Vaknade precis efter att ha sovit igen lite av nattens missade sömn. Var inställd på att traska bort till Vallby men nu inser jag mina begränsningar... :( jag kommer säkert ångra mig sen för jag har sett fram emot fikan, men nu känner jag att jag inte orkar göra mig iordning, promenera hunden och sen gå bort till vallby. Hoppas att ni får jättemysigt!

• Bezilia

Shia: Jag känner igen det där matbegäret. Just nu står min sambo och lagar Lax i ugn med chevré och pesto och så blir det jordärtskockspuré och marinerad broccoli till det. Innan det fick jag grillad sparris med pecorino! Inte dumt att bli uppassad! Som efterrätt blir det pernillas chokladmuffins! Tack för receptet!

Än har det inte hänt mycket... Haft lite förvärkar nu och framför allt inatt såman kan ju alltid hoppas på att bebisen vill komma ut snart.

• Bezilia

Förresten kom på att jag kan rekommendera den här hemsidan! varktimer.se/
    Man kan klocka värkar där så den kommer jag absolut använda när det sätter igång!

• Bezilia

Nu har vi äntligen fått vår lilla dotter!!! Hon kom igår kl 16.05 vilket är 10 dagar över tiden! Hon vägde 3130 och är 49 cm lång. Värkarna började dock redan på natten till lördagen! På lördag kväll var vi en sväng till förlossningen och då visade det sig att jag bara var öppen 1 cm och då fick jag en sovdos för att kunna vila. Det funkade jättebra för jag sov som en stock hela natten, vilket ju var första natten  på flera veckor... Och det var väl tur det med tanke på bristen på sömn som väntade!
    På söndagen satte inte värkarna igång ordentligt igen förrän vid sju på kvällen och då var det ca 5-7 minuter emellan. På förlossningen hade de ju sagt att det bör vara mellan 3-5 minuter emellan och att de ska vara regelbundna under ett par timmar för att man ska öppna sig ordentligt. Så det var bara att vänta... och den väntan varade hela natten ( med ca 10 minuter mellan varje värk och sedan hela söndagen! Till slut var jag ganska uppgiven och när en (eller antagligen flera täta värkar) höll i sig i 6 minuter och det kändes som  om någon vred knivar i min mage höll jag på att bryta ihop. Då var det fortfarande ganska oregelbundet mellan värkarna men vi ringde förlossningen och de tyckte att vi kunde komma in för att kontroll.
    När vi var där och jag blev undersökt sa barnmorskan: Ja det här var ju bra, du är öppen 5 cm!
    Gissa om jag blev glad! Vi hade ju trott att vi skulle bli tvungna att åka hem igen men istället visade det sig att värkarna hemma trots allt gjort lite nytta, 72 timmar sedan värkarna satte igång!

Förlossningen tog ca 15 timmar och jag badade, tog lustgas och fick epidural. Alla sorterna funkade jättebra.  Jag måste säga att jag är tacksam för att jag fått rekommendationer om epidural av andra för när lustgasen inte längre räckte så tvekade jag inte på att ta det. Och det var ju helt underbart! Med så många timmar med värkar var det total lycka att slippa dem under ett par timmar.

Till slut kom hon iallafall, vår lilla ängel! Namn är inte helt klart än, men vi bestämmer oss nog snart... Btw, första tjejen i gänget!

• Bezilia

Idag har vi varit hemma och haft riktigt mysigt. Suttit med utsikt över ån och tittat på en väldigt snäll bebis som sovit, ätit lite och sovit en massa mer! Som det verkar nu så har vi lyckats få en väldigt snäll tjej men det kan ju ändra sig... Hon heter iallafall Tove! Det var nästan redan bestämt innan men vi ville känna in det först... så nu bor lilla Tove Kerstin Eklund här hemma, Kerstin eftersom både min och Daniels mormor hette det. Och dessutom föddes hon ju den 1 juni, Daniels mormors födelsedag!
    Både katten och hunden verkar tillfreds med nykomlingen vilket är skönt!

Nu är det bara att vänja sig med tuttar alá meloner och fötter som ser ut att tillhöra en elefant! Jag som trodde att man samlade vatten under graviditeten, inte efter... Däremot känns det underbart att tex. kunna böja sig ner och knyta skorna och att sova på mage.

Perni80: Jag hoppas verkligen att din lilla bebis vill komma snart och att du slipper en massa långdraget värkarbete. JAg hade nog extra otur just på den biten. Sååå många timmar kanske man inte behöver ställa sig in på men samtidigt är det nog bra att man inte har en alltför tydlig bild av en mönsterförlossning... Min bild var ju ganska långt ifrån vad det blev! Jag hade nog föreställt mig att det skulle börja med att vattnet skulle gå på natten, värkarna sätter igång efter det och att förlossningen skulle ta 10-12 timmar efter att vi kom in. Så blev det ju inte :)

Imorgon ska vi tillbaka på slutkontroll kl 10. Synd att det var just då för annars hade jag nog kunnat komma en stund till fikan imorgon. Vi bor ju jättenära. Ja, ja, jag kommer nästa gång istället.

• Bezilia

Vikh: Jo amningen funkar bra, men nu börjar de bli spända och gigantiska när mjölken börjar rinna till... Däremot tar hon rätt grepp och hade bara minskat 50g när vi åkte från BB så hon verkar få i sig tillräckligt.

Värkarbetet varade från fredag midnatt (mellan fredar o lördag) till hon kom kl 16.05 i tisdags... Så totalt 88 timmar ded ett avbrott på sju timmar när jag hade fått en sovdos...

• Bezilia

Oj vad tyst det är här idag! Jag antar att det har med det underbara vädret att göra och framförallt hoppas jag på att det kanske är bebisar på G. Hur är det? Någon som har känningar?
    Perni80: Jag hoppas verkligen att du är på BB snart, med en liten guldklimp. Jag tänker på dig för jag vet ju precis hur det är att bara gå och vänta när man gått över tiden!

Det verkar som om ni hade trevligt på Djäkneberget! Hur många blev ni till slut? Själv hade vi återbesök just då annars hade jag kommit.

Återbesöket gick jättebra och Tove hade redan tagit igen den pyttelilla viktnedgång hon haft sedan födseln. Hon vägde 5 g mer än näf hon föddes! Så amningen är det inget fel!

Igår hade vi besök från både från Toves farfar, några av våra kompisar samt min syster med familj. Syrran hade lovat att hänta en Babybjörn sele hos vänner i Enköping och det visade sig att det inte bara var den som hade varit där på utlåning. Nu har vi fått låna den, en Babysitter, ett babygym och en gåstol! Inte illa!
    Systerdöttrarna var störstförtjusta över sin första tjejkusin! När jag satt och skulle öppna paketet de hade med sig ville båda vara med såklart. Tvååringen sa  "Snutte till bebisen!"... Då tittade storasyster, som är 4 år, på mig och sa " Det behöver inte vara någon snutte eller hur!" Det är tydligt att lillasyster inte förstår överraskningsprincipen som kommer med precenter, och storasyster ville försöka reparera lillasysters avslöjande!

När blir nästa fika? Jag har ju missat TVÅ nu! :)

Svar på tråden bf-juni västerås