• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 16

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.ht...

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=702
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 19:05
    En ny tråd är startad, vänligen ta nya frågor där istället för här.

länk: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html

Hälsningar PB

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16
  • Pucko Buffy

Nu kör vi vidare i en ny tråd. Varmt välkomna nya och gamla sköldpaddor eller ni med frågor rent allmänt kring sköldkörtelproblem.

Mvh PB

• Ziitoo

Jag har nyss fått reda på att jag är gravid och har en överfunktion i min sköldkörtel. Jag går nu på tiotil 3 tabletter/dag + Levaxin.

Ni som varit/är gravida och har en överfunktion, hur har graviditeten gått för er? Hur har era värden utvecklat sig? samt gick ni upp/ner mycket i vikt?

Mina värden låg på 6.8 i december och det var innan jag blev gravid. Ska ta provet på spec.MVC om två veckor.

Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • 3barnsmor35

Addar!! JAg är så trött, så trött, nu måste jag ta mig in o lämna nya prover *punkt 32 på listan över saker "att göra!"* zzzzz

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Rufs

Hej! Nån som vet om det är vanligt med "hoppande" TSH-värde?

Kort om min bakgrund: Jag fick Levaxin 2006 därför att jag försökt bli gravid 1,5 år utan att lyckas. Mitt TSH-värde var då 3,85. Jag hann bara äta Levaxin 3 veckor innan jag blev gravid och åt sen Levaxin hela graviditeten men kunde sluta strax efter förlossningen. 2008 började jag äta Levaxin igen eftersom jag ville bli gravid igen, låg då på 5,85 i TSH men kom ner till 2,0. Jag födde min dotter i maj 2009 och slutade då äta levaxin därför att tabletterna tog slut och min läkare hade slutat. När jag i oktober/november nån gång började må dåligt gick jag och kollade och hade då 8 i TSH, men T3 och T4 var normala. Min läkare ville att jag skulle avvakta 6 veckor utan medicin och se vart värdena tog vägen och vid nästa provtagning var värdena normala igen. Jag har nu mått riktigt bra i några veckor, men har senaste dagarna börjat få tillbaka alla symtom igen, så jag är säker på att proverna jag tog idag kommer att visa att TSH är förhöjt igen.

Om någon orkat läsa så här långt... är det vanligt att TSH hoppar upp och sen går tillbaka utan medicin och sen blir förhöjt igen?

• Pucko Buffy
    Rufs skrev 2010-01-18 19:54:27 följande:
    Hej! Nån som vet om det är vanligt med "hoppande" TSH-värde? Kort om min bakgrund: Jag fick Levaxin 2006 därför att jag försökt bli gravid 1,5 år utan att lyckas. Mitt TSH-värde var då 3,85. Jag hann bara äta Levaxin 3 veckor innan jag blev gravid och åt sen Levaxin hela graviditeten men kunde sluta strax efter förlossningen. 2008 började jag äta Levaxin igen eftersom jag ville bli gravid igen, låg då på 5,85 i TSH men kom ner till 2,0. Jag födde min dotter i maj 2009 och slutade då äta levaxin därför att tabletterna tog slut och min läkare hade slutat. När jag i oktober/november nån gång började må dåligt gick jag och kollade och hade då 8 i TSH, men T3 och T4 var normala. Min läkare ville att jag skulle avvakta 6 veckor utan medicin och se vart värdena tog vägen och vid nästa provtagning var värdena normala igen. Jag har nu mått riktigt bra i några veckor, men har senaste dagarna börjat få tillbaka alla symtom igen, så jag är säker på att proverna jag tog idag kommer att visa att TSH är förhöjt igen. Om någon orkat läsa så här långt... är det vanligt att TSH hoppar upp och sen går tillbaka utan medicin och sen blir förhöjt igen?
    Japp det är inget ovanligt. Det kan vara så ibland, särskilt innan sköldkörteln väl bestämmer sig för att ge upp. Eftersom du mår dåligt och dina värden varierar så tycker jag du ska be om en utredning hos endokrin. Eftersom du även har symptom så borde det vara läge att kolla TPO antikroppar också för att se om du har en autoimmun orsak i botten. Du skriver inte vad dina värden var sista gången du tog prover men de tidigare indikerar på att du ligger på gränsen hela tiden. Det är väldigt individuellt hur man mår vid lättare förhöjning av TSH. Vissa märker ingen skillnad medans andra mår jättedåligt. Vanligast är att man mår sämre vid lätt höjda värden men det finns även de som mår riktigt skrutt när de kommer ner på ett TSH runt 1.

Hoppas du får hjälp fort/PB
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2010-01-18 19:41:19 följande:
    Addar!! JAg är så trött, så trött, nu måste jag ta mig in o lämna nya prover *punkt 32 på listan över saker "att göra!"* zzzzz
    Gå genast å kolla gumman. Prio 1 efter familjen. Det är inte kul att vara så där trött. Kraaaaaaaaaaaaam från mig.
  • 3barnsmor35

Ringde idag, men hamnade precis efter de stängt telefontiden *gah* kände mig helt gråtfärdig. Legat i sängen o deppat nästan hela dagen. Huvudvärk och seg. Ska snart gå o lägga mig igen! Zzzz.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2010-01-18 21:14:55 följande:
    Ringde idag, men hamnade precis efter de stängt telefontiden *gah* kände mig helt gråtfärdig. Legat i sängen o deppat nästan hela dagen. Huvudvärk och seg. Ska snart gå o lägga mig igen! Zzzz.
    Usch vad trist. När sköldkörtelvärdena är skrutt ja då mår man apa. Depp o huvudvärk kommer som ett brev på posten. Vila så mycket du kan gumman och ring i morgon igen.

Kram från mig/PB
  • Rufs
    Pucko Buffy skrev 2010-01-18 21:09:42 följande:
    Japp det är inget ovanligt. Det kan vara så ibland, särskilt innan sköldkörteln väl bestämmer sig för att ge upp. Eftersom du mår dåligt och dina värden varierar så tycker jag du ska be om en utredning hos endokrin. Eftersom du även har symptom så borde det vara läge att kolla TPO antikroppar också för att se om du har en autoimmun orsak i botten. Du skriver inte vad dina värden var sista gången du tog prover men de tidigare indikerar på att du ligger på gränsen hela tiden. Det är väldigt individuellt hur man mår vid lättare förhöjning av TSH. Vissa märker ingen skillnad medans andra mår jättedåligt. Vanligast är att man mår sämre vid lätt höjda värden men det finns även de som mår riktigt skrutt när de kommer ner på ett TSH runt 1. Hoppas du får hjälp fort/PB
    Tack för svar! Det känns väldigt skönt att du finns här och tar dig tid för oss okunniga. {#lang_emotions_smile} Jag hade 8 i TSH i oktober. I början av december var TSH nere på 3,5 har jag för mig. Senaste provet tog jag idag och det får jag svar på på fredag, men jag mår ungefär som när jag hade 8 i oktober.  Ont i leder, domningar i armarna och låg puls. Och framför allt TRÖTT!!!

Vad menas med autoimmun orsak?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 16