Väntan på en liten skrev 2010-03-24 00:31:58 följande:
Jag har faktiskt en vän som varit gravid 3 ggr och haft hypo med alla 3 enbart under graviditeterna.Kan det alltså bli en tillfällig inflammation bara sådär? Vad sjutton beror det på då och konstigt att det sätter sig på sköldkörteln av alla ställen i kroppen.På något sätt har jag väl nästan väntat mig detta då både min farmor hade struma när hon levde och min pappa har lätt hypo som jag.Jag har lite frågor som jag hoppas få svar på.Vad betyder substituerad? Läste detta men förstår inte " om man är substituerad så ska det inte behövas bildas mera TSH än till ett värde än 2, men högre än det lägsta värdet i ref.värderna för TSH". Sedan så undrar jag, går man upp i vikt av Levaxin pga av att lågt T4 ger det?Sedan är det vanligt att ögonen påverkas av hypothyreos? Känns som jag har något i höger öga ganska ofta som typ ögonfrans eller ett hårstrå fast jag inte har det. har hört att detta tyder på hyperthyreos nämligen och jag har ju hypothyreos.
Ja, det kan bli en tillfällig inflammation men det vanliga är att den inte är tillfällig utan bestående. Det är nog några få förunnat att bara få det tillfälligt om det inte har med graviditet att göra, då är det ju rätt vanligt med det tillfälliga pga allt annat hormonkaos som sker i kroppen då. Vet inte vad det beror på exakt, kan ha flera olika orsaker men jag tippar på stress, dåligt intag av jod o.dyl, samma orsaker som ger kronisk hypotyreos.
Att man är substituerad betyder väl att man har tillräckligt med hormoner. Alltså att om det är normalt så brukar det oftast ligga under 2 men över lägsta ref.värde.
Man går inte upp i vikt av Levaxin. Går man upp i vikt när man äter Levaxin så beror det på nåt annat, som att värdena inte är stabila, att de är för dåliga eller att kroppen inte klarar tillgodogöra sig medicinen fullt ut eller inte alls. Du menar att man går upp i vikt pga lågt T4? Levaxin är ju T4
http://thyroid.se/content.php?ArtID=9&CatID=4