• HarperSeven

Kan ditt barn simma?

Normalt så brukar simkunnighet definieras som:

En person är simkunnig om den kan falla i vattnet, få huvudet under och efter att åter tagit sig till ytan kunna simma 200 m på djupt vatten, varav 50 m ryggsim.

Det tycker jag är väl höga krav. Så min definition på att ett barn kan simma är om det kan simma 10 meter med någorlunda rätt simtag utan några hjälpmedel såsom t.ex. puffar, flytväst och simring.

Om du har fler än ett barn så svara efter ditt äldsta barn.

Svara enligt min definition på om ett barn kan simma.

Ni får gärna ge kommentarer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 11:16
    Ni får gärna berätta hur barnet har lärt sig simma. Är det någon som har lärt sitt barn simma själv?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan ditt barn simma?
  • Busbellan

Min dotter lärde sig simma när hon var 6 år, men så gick det från just din definition av att simma till det som normalt skulle ses som simkunnighet. Så det gick fort under det året hon var 6 år
    Min son på 6 år kan inte simma, men han har särskilda behov och är knappast på en 6-årings nivå i något.
    Min 2-åring kan inte simma.
    Själv simmade jag obehindrat vid 4 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • HarperSeven

Det finns kanske inte så mycket att kommentera men jag tror att det är ovanligt att barn som är fyra år eller yngre kan simma. Jag tror att vanligaste ålder när barn lär sig simma är sex år. Det ska bli spännande och se om jag har rätt eller om jag är helt fel ute.

• HarperSeven
    Busbellan skrev 2010-01-19 22:54:08 följande:
    Min dotter lärde sig simma när hon var 6 år, men så gick det från just din definition av att simma till det som normalt skulle ses som simkunnighet. Så det gick fort under det året hon var 6 år Min son på 6 år kan inte simma, men han har särskilda behov och är knappast på en 6-årings nivå i något.Min 2-åring kan inte simma.Själv simmade jag obehindrat vid 4 år
    Vad duktig din dotter var. Är det vanligt att sexåringar kan hoppa i på djupt vatten och simma 200 meter eller brukar det komma senare?
  • Sencha

Nej, han är 6 år.
    Han gick på simlekskola i somras när han var 5,5 år. Någon "undervisning" i att simma har han ännu inte fått.

0401 & 0807
  • Busbellan
    Filip 2 år skrev 2010-01-19 22:58:22 följande:
    Vad duktig din dotter var. Är det vanligt att sexåringar kan hoppa i på djupt vatten och simma 200 meter eller brukar det komma senare?
    Jag vet inte, men här får alla som går i förskoleklass eller 1.an (beroende på när det passar eftersom det är utanför skoltid) gå på intensiv simskola och då brukar de flesta lära sig
  • HarperSeven
    Sencha skrev 2010-01-19 23:02:14 följande:
    Nej, han är 6 år.Han gick på simlekskola i somras när han var 5,5 år. Någon "undervisning" i att simma har han ännu inte fått.
    Då är det inte så lätt att lära sig simma.

Här i Tyskland så kan man börja lära sig simma vid fem års ålder.
  • HarperSeven

Här i Tyskland så är det panik om barnet inte kan simma när han/hon är sex år. Men så tror jag inte att det är i Sverige.

• Busbellan
    Filip 2 år skrev 2010-01-19 23:07:46 följande:
    Här i Tyskland så är det panik om barnet inte kan simma när han/hon är sex år. Men så tror jag inte att det är i Sverige.
    Nej så är det absolut inte
  • 010306

Ja äldsta dottern kan. Hon lärde sig vid 7 år & är 8 nu

• Sencha
    Filip 2 år skrev 2010-01-19 23:05:04 följande:
    Då är det inte så lätt att lära sig simma.
    Nej
    Till sommaren kommer han alltså för första gången att vara gammal nog att delta i "riktig" simskola i kommunens regi.
    0401 & 0807
Svar på tråden Kan ditt barn simma?