• HarperSeven

Kan ditt barn simma?

Normalt så brukar simkunnighet definieras som:

En person är simkunnig om den kan falla i vattnet, få huvudet under och efter att åter tagit sig till ytan kunna simma 200 m på djupt vatten, varav 50 m ryggsim.

Det tycker jag är väl höga krav. Så min definition på att ett barn kan simma är om det kan simma 10 meter med någorlunda rätt simtag utan några hjälpmedel såsom t.ex. puffar, flytväst och simring.

Om du har fler än ett barn så svara efter ditt äldsta barn.

Svara enligt min definition på om ett barn kan simma.

Ni får gärna ge kommentarer!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 11:16
    Ni får gärna berätta hur barnet har lärt sig simma. Är det någon som har lärt sitt barn simma själv?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan ditt barn simma?
  • annca

Nej, hon är 5 år.
    Hade nog tänkt låta henne gå i simskola i höst...

Om det där är kriterierna för att kunna simma (på riktigt) så kan inte jag heller simma... :/
    Kan inte simma ryggsim, kan inte ha huvudet under vattnet, och i dag orkar jag nog inte så långt som 200m vanligt bröstsim på lugnt vatten heller...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • HarperSeven
    Sencha skrev 2010-01-20 08:40:05 följande:
    Nej Till sommaren kommer han alltså för första gången att vara gammal nog att delta i "riktig" simskola i kommunens regi.
    Är simskolan utomhus?
  • HarperSeven
    annca skrev 2010-01-20 09:35:25 följande:
    Nej, hon är 5 år.Hade nog tänkt låta henne gå i simskola i höst...Om det där är kriterierna för att kunna simma (på riktigt) så kan inte jag heller simma... :/Kan inte simma ryggsim, kan inte ha huvudet under vattnet, och i dag orkar jag nog inte så långt som 200m vanligt bröstsim på lugnt vatten heller...
    Vad händer om du skulle bli nedputtad i djupt vattnet när ni är i simhallen?
  • Sencha
    Filip 2 år skrev 2010-01-20 11:17:31 följande:
    Är simskolan utomhus?
    Japp. Utomhusbassänger.
    0401 & 0807
  • HarperSeven
    Sencha skrev 2010-01-20 11:18:41 följande:
    Japp. Utomhusbassänger.
    Perfekt, då får vi hoppas på hyfsat väder. Min svägerskas barn gick i simskola i somras utomhus men det var vid en sjö. En dag så regnade det men de gick dit ändå. De andra barnen gick inte dit.
  • Sencha
    Filip 2 år skrev 2010-01-20 11:25:08 följande:
    Perfekt, då får vi hoppas på hyfsat väder. Min svägerskas barn gick i simskola i somras utomhus men det var vid en sjö. En dag så regnade det men de gick dit ändå. De andra barnen gick inte dit.
    Äsch, regn är väl ingen problem? Men visst, om det är kallt, blåsigt, eller kanske t.o.m. hagel så är det inte så kul. Eller om det regnar mycket, förstås.
    0401 & 0807
  • tru

Min 4 åring simmar inte 10 meter så jag röstar inte men hon simmar välidgt långt under ytan alltså bröstsim, detta lärde hon sig i sommras när hon var 3,5.  Igår när vi var på badhuset var vi på djupa, jag bottnar men inte hon. Eftersom mellanbassängen var upptagen med bebisar. I vilket fall som helst så flöt hon på rygg medans jag räknade till 20 medans hon höll i mitt lillfinger för lite trygghet.  Vi övade på att hon skulle vända sig men det gick inte så bra då sjunk hon som en sten. Dessutom simmade hon rätt så långt kanske 3 meter när hon tog fart med benen från kanten. Och utan att ta fart kunde hon simma med benen och flytdyna, alltså sådan dyna som man har framför sig och så inte runt magen eller armarna utan man bara håller med händerna. Ville inte släppa iväg henne själv för i vanliga fall brukar hon var livrädd när vi är på djupa. Den stora bassängen måste ju vara jättestor för henne. Men igår var hon jättetuff även ni stora. 

Men simdyna simmar hon flera längder på den stora bassängen tillsammans med mig när jag simmar för motion. Det är nog orken som inte räcker till för henne att simma 10 meter men med simdyna behöver hon inte använda så mycket ork.

Alla säger att hon är väldigt duktig, jag vet inte men de finns ju de som simmar obehindrat vid hennes ålder oxå.  Men de det påpekar är att hon har väldigt fina simtag. Dessutom lärde hon sig simma under vattnet och att ta riktiga simtag innan hon började simskola och utan att jag lärde henne. Hon tittade antagligen på när andra simmade och gjorde likadant.

De som kan sådant här säger ju att barn kan lära sig crawla vid 2-3 års ålder , men inte att lära sig bröstsim förrens 5-6. Och de är ju de som är tidig. När jag gick i skola hade jag en klasskompis som inte kunde simma vid 15 år. Skolan försökte allt men hon kunde inte lära sig.

• JWM

att ta sig hjälpligt frammåt eller "simma" 10 meter är inte simkunnighet!

• HarperSeven
    JWM skrev 2010-01-20 12:52:00 följande:
    att ta sig hjälpligt frammåt eller "simma" 10 meter är inte simkunnighet!
    Det har du rätt i.
  • Katarina81

Min son på 7 år går simskola och han är duktig men svarade ändå nej!

Svar på tråden Kan ditt barn simma?