Filip 2 år skrev 2010-01-20 20:46:26 följande:
På min sons simskola för barn mellan 5 och 7 år så lär de ut bröstsim och ryggsim. Än har jag inte sett någon crawl men det kanske kommer. Jag har aldrig sett något barn simma under vatten. Din dotter verkar jätte duktig. Håller hon i simdynan med händerna när hon simmar med dig?
Ett svar från en simlärare: Det du beskriver är tyvärr ett gammalt sätt att lära ut som är förödande för simtekniken. Det håller på att fasas ut i Sverige men det går trögt på sina håll.
Som nämnts i tråden är det mycket lätt att lära en 2-3-åring att simma frisim, ryggsim och att flyta ("crawl" på farmorsspråk) men nästan omöjligt att lära dem bröstsim. För att kunna lära sig korrekt bröstsim måste man ha mycket bättre kordination och vid vilken ålder barn är redo för det varierar stort, ofta mellan 5 och 7 års ålder. Lär man ut det tidigare kommer de allra, allra flesta få så dålig teknik att de vid fortsatt simträning måste lära om och det är väldigt svårt för de flesta. Därför vinner man på den nya pedagogiken; barnen lär sig snabbare och mer rätt från början.
Sedan en kommentar till TS: Jag tycker verkligen inte att ett barn som kan simma tio meter är simkunnig. 200 meter är en ganska bra gräns för att om man kan simma det så kan man även fortsätta simma därefter (hur långt hänger bara på ork och vana). Tänk dig att ditt barn är ute och seglar på en liten båt som kapsejsar med minst 100 meter till närmaste kobbe, en helt hemsk tanke.
200 meter i bassäng motsvarar knappt 20 meter i öppen sjö.
Fick jag välja så skulle simundervisning ingå mycket mer i den allmänna skolplanen. Istället för en simkontroll i någon årskurs så säg lektionstid varannan vecka åk 1-9 så kanske vi skulle slippa många tragiska drunkningsolyckor. Och med lektionsundervisning så syftar jag självklart inte endast på simträning utan på så många olika typer av vattenlekar som möjligt för att bygga upp en bra vattenvana.