• Nattviolen

    Övre åldersgräns

    Innan vi fick vår efterlängtade dotter efter 13 års barnlöshet, gjorde vi en adoptionsutredning men backade just när yttrandet skulle skrivas. Två år senare fick vi barn. Tyvärr får vi uppenbarligen inga fler, men jag VILL.

    Hur gammal får man som man respektive kvinna vara vid adoption? Får man vara äldre om man adopterar ett barn som är 3-5 år, än om man vill adoptera en bebis?

  • Svar på tråden Övre åldersgräns
  • en glad
    Annwika skrev 2010-01-26 00:11:57 följande:
    Det har du rätt i , fel utryckt av mig. Enligt vår utredare kommer domen trots allt att vara vägledande för hur dessa fall bedöms i framtiden, och det är ju hoppfullt för de som hunnit komma över "gränsen" när deras medgivande måste förnyas!
    Tveksamt om jag håller med den utredaren.... soc/fr har ju sina riktlinjer från socialstyrelsen att följa - och de ändras inte pga en kammarrättsdom och det är tveksamt om landets Länsrätter kommer att bedöma överklaganden på annorlunda sätt pga en Kammarrättdom ...

    Det dyker då och då upp "gränsöverskridande" domar (även i andra sammanhang) som knappast förändrar något .... mer än att de förstås ger hopp om att överklaganden ännu KAN "löna sig"!

    Om kommunen väljer att överklaga denna dom så kan den ju däremot bli prejudicerande i nästa instans - Regeringsrätten!
  • Linisen

    Ok en fråga då, för en väninnas räkning.
    Hon är inte fyllda 41 och maken blir 47.
    De har tidigare en dotter (pilotfamilj) ifrån Nigeria som är 1.5 år och de vill så gärna ha ett barn till.
    När de ringer familjerätten i Gbg säger det är det nog blir mkt svårt.
    Men, räknas det inte, eller tas det ingen hänsyn till att hon är såpass mkt yngre?

  • Cerdrica

    Linisen, jag är inte insatt men problemen jag ser rent spontant är ju att mamman ligger relativt nära gränsen också, även om hon är flera år yngre än pappan. Vilka länder kvalar de in för? De kan ju inte ha så mycket kötid hos AC och de är ju väldigt begränsade av dotterns låga ålder.... Om man ska vänta ut att dottern blir lite äldre och ha ett medgivande för ett barn som är minst ett år yngre (det brukar vara hemutredarnas önskan) plus komma fram i kön till ett land som det kommer så små barn ifrån plus skicka, vänta på bb och rb, ja, då har det gått en stund och mamman i familjen kanske också är över gränsen?


    Den som lever får se
  • Linisen
    Cerdrica skrev 2010-01-26 11:22:04 följande:
    Linisen, jag är inte insatt men problemen jag ser rent spontant är ju att mamman ligger relativt nära gränsen också, även om hon är flera år yngre än pappan. Vilka länder kvalar de in för? De kan ju inte ha så mycket kötid hos AC och de är ju väldigt begränsade av dotterns låga ålder.... Om man ska vänta ut att dottern blir lite äldre och ha ett medgivande för ett barn som är minst ett år yngre (det brukar vara hemutredarnas önskan) plus komma fram i kön till ett land som det kommer så små barn ifrån plus skicka, vänta på bb och rb, ja, då har det gått en stund och mamman i familjen kanske också är över gränsen?
    Ja svårt, pappan är själv Kenyan och innan kvalade de inte in på Kenya för att de inte hade tillräckligt med tid som gifta men de har de nu.....så i Kenya tar det ju ingen tid alls nästan.
    Usch, svårt.
  • Cerdrica
    Linisen skrev 2010-01-26 11:26:33 följande:
    Ja svårt, pappan är själv Kenyan och innan kvalade de inte in på Kenya för att de inte hade tillräckligt med tid som gifta men de har de nu.....så i Kenya tar det ju ingen tid alls nästan.Usch, svårt.
    Då kanske Kenya via BFA vore ett alternativ? Om de verkligen kan tänka sig (och har råd) att bo i Kenya i 9-10 månader. Fast fortfarande är det ju så att deras lilla dotter begränsar dem. Man kan ha 0-12 mån för Kenya hos BFA men det är ju riskabelt då viselsetiden är så lång (man måste då hinna hem till Sverige innan barnet blir ett år). De kan ju i alla fall påpeka för familjerätten att den här möjligheten finns så de kan få börja samla papper direkt och få bb snabbt.
    Den som lever får se
  • Linisen
    Cerdrica skrev 2010-01-26 11:36:16 följande:
    Då kanske Kenya via BFA vore ett alternativ? Om de verkligen kan tänka sig (och har råd) att bo i Kenya i 9-10 månader. Fast fortfarande är det ju så att deras lilla dotter begränsar dem. Man kan ha 0-12 mån för Kenya hos BFA men det är ju riskabelt då viselsetiden är så lång (man måste då hinna hem till Sverige innan barnet blir ett år). De kan ju i alla fall påpeka för familjerätten att den här möjligheten finns så de kan få börja samla papper direkt och få bb snabbt.
    Ja, vi kollar upp och ringer och har oss.
    De har tid sedan innan i BFA då de fick lillskruttan via AC innan.
    Vi får ta en extra sväng med familjerätten imon.
    Tack för råd
  • Cerdrica
    Linisen skrev 2010-01-26 11:43:25 följande:
    Ja, vi kollar upp och ringer och har oss.De har tid sedan innan i BFA då de fick lillskruttan via AC innan.Vi får ta en extra sväng med familjerätten imon.Tack för råd
    Men det är inte kö till Kenya hos någon organisation. Däremot är nog BFA den enda som tillåter ej fyllda ett år för Kenya.
     Har BFA något annat land som det snabbt kommer så små barn ifrån? Jag tror inte det faktiskt.
    Den som lever får se
  • Linisen
    Cerdrica skrev 2010-01-26 11:54:56 följande:
    Men det är inte kö till Kenya hos någon organisation. Däremot är nog BFA den enda som tillåter ej fyllda ett år för Kenya. Har BFA något annat land som det snabbt kommer så små barn ifrån? Jag tror inte det faktiskt.
    Nope inget annat land vad jag vet. Nigeria igen tar för lång tid enligt AC.
  • Cerdrica
    Linisen skrev 2010-01-26 11:58:27 följande:
    Nope inget annat land vad jag vet. Nigeria igen tar för lång tid enligt AC.
    Säg till dem att kolla så de verkligen klarar Kenya praktiskt och ekonomiskt och sen kan ju hemutredarna hänvisas till BFA så de verkligen förstår hur snabbt det går.

    En annan aspekt är så klart om de känner att det vore rätt att dra med sin dotter på en så lång utlandsvistelse. Hur länge har hon varit hemma, hur har anknytningen funkat osv. Nu är det ju lite annorlunda för dem i och med att det är pappans hemland men vår son som varit hemma i över två år skulle inte må bra av att vi adopterade från Kenya tyvärr (sen kan ingen av oss jobba på distans så det hade ändå inte funkat men du förstår hur jag menar).
    Den som lever får se
  • Linisen
    Cerdrica skrev 2010-01-26 12:17:06 följande:
    Säg till dem att kolla så de verkligen klarar Kenya praktiskt och ekonomiskt och sen kan ju hemutredarna hänvisas till BFA så de verkligen förstår hur snabbt det går. En annan aspekt är så klart om de känner att det vore rätt att dra med sin dotter på en så lång utlandsvistelse. Hur länge har hon varit hemma, hur har anknytningen funkat osv. Nu är det ju lite annorlunda för dem i och med att det är pappans hemland men vår son som varit hemma i över två år skulle inte må bra av att vi adopterade från Kenya tyvärr (sen kan ingen av oss jobba på distans så det hade ändå inte funkat men du förstår hur jag menar).
    Givetvis. De har funkat otroligt bra med den lilla, de har redan varit i Kenya för att hälsa på farmor och farfar så en långresa har redan gjorts. De är ju olika med olika barn, ingen utsätter ju sitt barn för något man verkligen inte tror det klarar
  • Cerdrica
    Linisen skrev 2010-01-26 12:22:38 följande:
    Givetvis. De har funkat otroligt bra med den lilla, de har redan varit i Kenya för att hälsa på farmor och farfar så en långresa har redan gjorts. De är ju olika med olika barn, ingen utsätter ju sitt barn för något man verkligen inte tror det klarar
    Bra, för utredarna lär ju undra över den biten också. Hoppas det går bra för dem.
    Den som lever får se
  • Annwika
    Linisen skrev 2010-01-26 10:50:39 följande:
    Ok en fråga då, för en väninnas räkning.Hon är inte fyllda 41 och maken blir 47.De har tidigare en dotter (pilotfamilj) ifrån Nigeria som är 1.5 år och de vill så gärna ha ett barn till.När de ringer familjerätten i Gbg säger det är det nog blir mkt svårt.Men, räknas det inte, eller tas det ingen hänsyn till att hon är såpass mkt yngre?
    Jag tycker under alla förhållanden att de ska ansöka om medgivande. En anledning till att ge medgivande till någon som är över 42 år är ju om man ansöker om adoption av ytterligare ett barn i familjen. När de väl fått medgivandet gäller det ju sedan i två år. 

    "Om sökanden är över 42 år då ansökan görs, bör utredaren
    klargöra, om det finns särskilda omständigheter som kan vara av betydelse för helhetsbedömningen av, om sökanden är lämpad att adoptera. Sådana omständigheter kan bl.a. vara att
    sökanden har en relation till det barn som ansökan avser, enbart den ena parten vid en gemensam ansökan är något över 42 år, eller ansökan avser medgivande för adoption av ytterligare ett barn i familjen."

Svar på tråden Övre åldersgräns