VäntanochLängtan skrev 2011-09-11 21:11:33 följande:
Och jag som har mest tid i veckorna för det är då min sambo jobbar och jag sitter hemma själv och bara vill att dagarna ska gå så att det ska bli helg då han är ledig. Är så otroligt tråkigt att gå hemma själv, men kan verkligen inte jobba då foglossning och smärta i handlederna spökar :( Vi grejar och fixar hela helgerna här. Känns som det aldrig tar slut, men är så skönt att ha fixat det mesta!
Mitt blodsocker ligger otroligt stabilt och fint just nu, fattar inte vad jag gjort för att förtjäna det men tar tacksamt emot! :) Imorgon ska jag på en förlossningsföreläsning som de anordnar här. Hoppas den är bra!
Förresten, jag kan ju fråga en sak kom jag på. Sitter och skriver lite på mitt förlossningsbrev. Har skrivit att jag inte vill ha insulindropp, utan vill ha min pump på mig sålänge det bara är möjligt.
Hur gjorde ni andra med glukosdropp? Orkar/kan man äta när värkarna satt igång eller är det bra att ha glukosdropp för att få upp blodsockret? Med tanke på att det säkerligen slutar med igångsättning i v 40+0 så lär ju värkarna komma ganska kraftigt då. Och man vill ju inte direkt få lågt och bli orkeslös då. Samtidigt jobbigt med flera droppställningar kring sig..Samtidigt svårt att veta hur mkt sockret stiger av glokosdroppet och hur mkt insulin man ska ta. Mest skeptisk är jag till insulindroppet, vill styra det själv.
Vid min förra förlossning hade jag inget val utan fick både glukos- och insulindropp när barnmorskorna ansåg att värkarna var igång ordentligt. Inte bra, för jag fick högt blodsocker. Jag vill inte ha dropp den hår gången, och behöver inte ha det heller enligt spec-mvc, om inget oförutsett händer.
När jag fick droppet sist hade jag haft regelbundna, ganska rejäla värkar i några timmar och var öppen 6 centimeter. Fram till dess hade jag lätt kunnat äta en hel måltid om det hade behövts, men det gjorde det inte. Jag varken åt eller tog måltidsinsulin, och för mig får det alltid konsekvensen att mitt blodsocker ligger jämnt. Under de två timmarna från 6 centimeter tills barnet var ute hade jag väl inte velat/kunnat äta jättemycket, men jag hade absolut kunnat få i mig dextrosol eller söt dryck om det hade behövts. Man är ju inte medvetslös eller så, även om man förstås kan vara rätt upptagen av att föda. Kollar man blodsockret ofta så kan jag inte se vad det ska bli för problem. Får man verkligen inte ordning på det så kan de ju sätta dropp då.