jemse skrev 2011-09-08 08:56:42 följande:
Är i v 36+3 nu och slutade jobba förra vecka, onsdag, då min anställning gick ut. Det är skönt att få vara ledig fram till förelossningen. Det kan jag rekommendera att få vara ledig och samla ihop krafter tills bebisen kommer. Om du funderar på att ta graviditetspenning som det nu heter rekommenderar jag att ansöka i god tid för de har rätt mycket ansökningar nu så deras handläggningstid är lite längre tid än vad det brukar vara.
Du kan prova att ansöka om det och se om det blir godkänt.
Jo får prova ansöka i tid, men kan väl inte ansöka innan typ 20 veckor heller då man får moderskapsintyget?För om jag inte minns fel så får man väl moderskapsintyget runt 20 veckor?
Frankofilen skrev 2011-09-08 09:16:12 följande:
Jag jobbar heltid ända fram till förlossningen.
Duktigt!Önskar jag också orkar det men minns hur tungt det var med sonen så misstänker jag inte pallar det..
Protea skrev 2011-09-08 09:52:15 följande:
Jag bor i England och har far man borja mammaledigheten 10 veckor innan BF sa jag tog beslutet att sluta jobba 9 veckor innan for att kunna koncentrera mig pa mitt BS mm under min forra graviditet. Ar nu gravid igen men fick inte jobba deltid sa var tvungen att saga uoo mig sa nu ar jag hemmamamma pa heltid och det ar lattare att halla koll pa mitt BS nu an forra gangen.
Jag skulle i alla fall soka havandeskapspenning om jag bodde i Sverige. Lycka till!!!
Ok, ja vi har väl också rätt att ta ut föräldraledighet ca 8 veckor innan här också men då förlorar man ju dagar till efter barnet är fött tyvärr..men funderar på att ta några lägstanivå dagar med sonen om jag ej får havandeskapspenning..
Jeena skrev 2011-09-08 11:42:50 följande:
Har bf den 25 nov och ska ha föräldraledigt from den 1 nov. Hoppas på att jag kommer orka jobba fram tills dess. Har ett oftast lugnt arbete utan tunga lyft och så, smågår/står dock en hel del under dagen. Det enda jobbiga är ju att jag redan nu är så jäkla anfådd och trött i kroppen hela tiden.
Men jag håller på och lär upp min vikare just nu och vi kommer gå dubbelt tills jag går hem. Så gå hem kan jag göra istort sett när jag känner för det sen. Fast hur det blir med pengarna om jag går tidigare är ju en annan fråga.
Ok, vad jobbar du med?Jag lär ju också lära upp en vikarie på mitt jobb o så..har inte heller så tungt jobb fysiskt men går ganska mycket mellan avdelningarna så det kan väl vara tufft i slutet o så dessutom kanske jobbet i vissa situationer kan innebära en risk..så får väl helt enkelt se..