• Rudies

    Vinter/vår/sommar mammorna i Luleå 2009/2010

    Här kommer den nya tråden!

    Välkommen att hoppa in alla nygravida eller ni gammelgravida som just upptäckt att vi finns, var inte rädd att lägga er i våra diskussioner och följ gärna med på fikaträffarna och dela erfarenheter och upplevelser. :)

    Här är den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m48247488.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-23 08:57
    BF-listan: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m50235868.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 20:15
    FIKATRÅDEN: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m52106246.html

  • Svar på tråden Vinter/vår/sommar mammorna i Luleå 2009/2010
  • perdy

    MK: Haha jaa din chef är kanske liiiite väl snabb i svängarna...nog måste du väl få va hemma lite längre innan det är dags för jobb, även fast det bara är helger :) Men kul å va eftertraktad! :P Och jaa det är superseriöst med paltkok, önskar jag tog mig tid till det för palt är ju sååå gott! :D

  • Mary Jo

    Idag har jag varit hos bm. allt såg bra ut. eller vi gjorde inte så mycket lyssnade på bebisen och hjärtslagen var 143 (som vanligt) och den har äntligen lagt sig med huvudet neråt,ruckbart sa hon att det var. Det var in en annan bm som kände och både kände huvudet,skönt. !!
    Sf mått 35 ligger strax under överkurvan.
    Hon blev nästan lite irriterad över att folk håller på att ifrågasätta min mage och viktbedömning tyckte hon var totalt onödigt. Hon sa att jag ligger strax under överkurvan och allt ser jättebra ut. Det hon blev irriterad över var att jag blir orolig när folk säger att jag måste ha en jättebebis där inne. onödigt att oroa mig i onödan. det kan jag hålla med om..
    Sen oxå att OM det är ett stort barn visar det oftast bara på att det är ett friskt,välmående barn så det tyckte hon nästan bara var bra..Hann inte ta några prover för vi hade ju föräldrarutbildningen efteråt.
    Så nu känner man sig lite mer förberedd på förlossningen

  • perdy
    Mary Jo skrev 2010-01-26 15:48:32 följande:
    Idag har jag varit hos bm. allt såg bra ut. eller vi gjorde inte så mycket lyssnade på bebisen och hjärtslagen var 143 (som vanligt) och den har äntligen lagt sig med huvudet neråt,ruckbart sa hon att det var. Det var in en annan bm som kände och både kände huvudet,skönt. !! Sf mått 35 ligger strax under överkurvan. Hon blev nästan lite irriterad över att folk håller på att ifrågasätta min mage och viktbedömning tyckte hon var totalt onödigt. Hon sa att jag ligger strax under överkurvan och allt ser jättebra ut. Det hon blev irriterad över var att jag blir orolig när folk säger att jag måste ha en jättebebis där inne. onödigt att oroa mig i onödan. det kan jag hålla med om.. Sen oxå att OM det är ett stort barn visar det oftast bara på att det är ett friskt,välmående barn så det tyckte hon nästan bara var bra..Hann inte ta några prover för vi hade ju föräldrarutbildningen efteråt.Så nu känner man sig lite mer förberedd på förlossningen
    Va skönt att allt såg bra ut! :) Och skönt att du känner dig lugnare nu och lite mer förberedd inför förlossningen! Är nog väldigt sant det din bm sa, ett stort barn tyder ofta på ett välmående barn och det är ju precis så det ska va! :D
  • Myran09
    Mary Jo skrev 2010-01-26 15:48:32 följande:
    Idag har jag varit hos bm. allt såg bra ut. eller vi gjorde inte så mycket lyssnade på bebisen och hjärtslagen var 143 (som vanligt) och den har äntligen lagt sig med huvudet neråt,ruckbart sa hon att det var. Det var in en annan bm som kände och både kände huvudet,skönt. !! Sf mått 35 ligger strax under överkurvan. Hon blev nästan lite irriterad över att folk håller på att ifrågasätta min mage och viktbedömning tyckte hon var totalt onödigt. Hon sa att jag ligger strax under överkurvan och allt ser jättebra ut. Det hon blev irriterad över var att jag blir orolig när folk säger att jag måste ha en jättebebis där inne. onödigt att oroa mig i onödan. det kan jag hålla med om.. Sen oxå att OM det är ett stort barn visar det oftast bara på att det är ett friskt,välmående barn så det tyckte hon nästan bara var bra..Hann inte ta några prover för vi hade ju föräldrarutbildningen efteråt.Så nu känner man sig lite mer förberedd på förlossningen
    Precis, fundera inte på storleken på magen. Det behöver inte betyda stor bebis och är det en stor bebis så är det väl det. Det går ju liksom inte att göra nåt åt det. Det blir nog jättebra oavsett ska du se!

    ---
    Var till bm idag, men när jag kom dit kl 13 så sa de i receptionen att jag hade tid kl 11. Alla mina tider jag har bokat nu för den sista tiden är kl 13. Då säger hon att den är ombokad pga av att de har sköterskemöte. Men så bra att de meddelat mig det..suck. Det är 3e gången det händer att jag kommer dit och så har tiden blivit ändrad, bm är sjuk eller nåt utan att de meddelat. Jag höll på att gå i taket så hon som satt i receptionen gick och hämtade bm från mötet.
    Allt såg bra ut, som vanligt. SFmåttet har tagit ett litet skutt uppåt precis som jag trodde för jag tycker att jag blivit jättestor den senaste veckan. Låg nästan på 33 nu.

    Välkommen nektartin och grattis till 4an som är på väg!
  • Nektarin

    Tack alla Apropå folks kommentarer om magen när man är gravid. Tycker själv inte det är så kul att jag kissar på mig direkt när folk (särskilt män av ngn anledning) häver ur sig "Hej Tjockis" eller "Nu spricker du väl snart"...Grrr...Så mao Sofianordstrom, försök att inte ta åt dig, din mage är just din, och möjligen pappans angelägenhet!

  • perdy
    Myran09 skrev 2010-01-26 15:59:27 följande:
    Precis, fundera inte på storleken på magen. Det behöver inte betyda stor bebis och är det en stor bebis så är det väl det. Det går ju liksom inte att göra nåt åt det. Det blir nog jättebra oavsett ska du se!---Var till bm idag, men när jag kom dit kl 13 så sa de i receptionen att jag hade tid kl 11. Alla mina tider jag har bokat nu för den sista tiden är kl 13. Då säger hon att den är ombokad pga av att de har sköterskemöte. Men så bra att de meddelat mig det..suck. Det är 3e gången det händer att jag kommer dit och så har tiden blivit ändrad, bm är sjuk eller nåt utan att de meddelat. Jag höll på att gå i taket så hon som satt i receptionen gick och hämtade bm från mötet.Allt såg bra ut, som vanligt. SFmåttet har tagit ett litet skutt uppåt precis som jag trodde för jag tycker att jag blivit jättestor den senaste veckan. Låg nästan på 33 nu.Välkommen nektartin och grattis till 4an som är på väg!
    Men något irriterande att tiderna bokas om eller avbokas utan att du får reda på det! Tur då att de hade vett att hämta bm från mötet, deras fel så du ska ju inte lida för det :)
  • Mary Jo

    Grattis Nektarin och välkommen! tack! Man har ju alltid hört att magar ser olika ut och att det oftast inte är lika med stor bebis men man blir ju endå lite orolig som förstagångs föderska när man får höra det så många gånger;)

    ------

    Myran- haha,bra att hon hämtade din bm iaf,jag hade själv blivit galen ;)  tycker alltid man har 1000 saker att göra och sen så ska man klämma in bm besök mitt i allt. Kul sen då att dom inte meddelat. men bra att det löste sig! :)

    ---

    När "brukar" magen sluta växa? Eller växer den hela graviditeten? jag ökar alltid 1 cm i veckan och har gått från 25 i sf mått till 35 hittills. och jag har ju 5 veckor kvar. Kan det bli så stort som 40?! Det känns ju jättemycket.(om jag skulle fortsätta som jag gjort) eller slutar det att växa typ nån vecka innan?

  • Myran09
    perdy skrev 2010-01-26 16:10:10 följande:
    Men något irriterande att tiderna bokas om eller avbokas utan att du får reda på det! Tur då att de hade vett att hämta bm från mötet, deras fel så du ska ju inte lida för det :)
    Man är ju inte världens smidigaste nuförtiden heller så att klä både sig själv och Alice, bära henne o skötväska till bilen o sen krångla in sig själv bakom ratten är ett ganska stort projekt nuförtiden så jag hade nog gått bärsärkagång inne på vårdcentralen om de inte hämtat bm;)
    Dessutom har jag sagt åt dem flera gånger att om jag inte kan svara i tfn så kan de alltid ringa Thomas också om det är nåt för jag vet ju inte vem som ringt om de inte lämnar medd.
  • Em N

    Sofia: Vad härligt att allt såg bra ut.. Åh jag längtar tills nästa besök även fast jag precis var där, men jag är ju orolig över allt ju, haha. Tror inte att den växer som den ska... Eller jag har fått för mig det iallafall :(

Svar på tråden Vinter/vår/sommar mammorna i Luleå 2009/2010