• Leo1977

    Vad har du bloggat om idag?

    Jag har bl.a. bloggat om hur man stärker barns självkänsla! :)


    Vad har du bloggat om idag?
    Hälsningar
    Maria
  • Svar på tråden Vad har du bloggat om idag?
  • Flickanx2
    Bastu-bad på Farmen...
    ekdungen.blogspot.se/




    Idag badade vi bastu på Farmen. Ja, jag är verkligen en bastu-älskare i stora mått och hela min familj badar så fort vi kan, särskilt när vi är på Böda Camping om somrarna. Det är lite lustig måste jag medge att se sig själv i tv-rutan. Ibland säger jag saker jag inte ens minns själv att jag har sagt. Vad vi deltagare säger i synkningarna är oftast ett svar på en fråga (som du som tv-tittare inte har hört såklart), men i tv-rutan låter det sedan som om jag tar upp något bara för att, liksom. Så är det alltså inte, det kan du ju ha i åtanke. Ett exempel för att du ska först:
    Synk-teamet: "Säg vad du tycker om Antons kropp på en skala 1 - 10?". 
    Jag: "Jag tycker att han är en tio-poängare!". Förstår du bättre då? 
    I början av inspelningarna av Farmen känns det konstigt att ha kameran nära mig hela tiden. Situationerna blir lätt onaturliga när de i teamen ber mig att prata om det ena eller det andra, igen och igen. Hur gör jag det på beställning tänker jag till en början? Särskilt om det handlar om konflikter som är infekterade. Kamerorna är bara någon decimeter ifrån oss samtidigt som det ofta är laddat i luften mellan oss deltagare som ska prata ut. Det är något du som tittare på tv-programmet säkerligen inte tänker det minsta på och kanske rent av glömmer bort?
    Allt eftersom tiden går lär vi oss emellertid att ignorera kamerateamen men det är också ett riskmoment i sig eftersom vi inte vet hur de kommer att vinkla våra olika karaktärer senare när programmet väl ska sändas. Vi lär oss sedermera att produktionen faktiskt är våra vänner och vill oss deltagare väl men i början kan vi inte veta hur det förehåller sig. Ingen av oss har varit med om något sådant här tidigare.
    Summa av kardemumma när det gäller att leva som man gjorde för över hundra år sedan är att ja, det stämmer när det gäller de knappa resurserna som mat och hygien men inte det sociala spelet som Farmen faktiskt är i och med att det är en tävling och att vi inte känner varandra alls till en början! Detta är också något som ligger i vårt bakhuvud hela tiden och allt detta framkommer inte på tv, fast nu när jag förklarat kanske du kan ha det i åtanke? Förhoppningsvis.
  • Flickanx2
    Gutta kommer med veckans uppdrag och det visar det sig vara lite annorlunda saker vi ska göra än vad vi brukar på Farmen. Vi ska  alltså inte längre jobba i lag utan mer individuellt. Vi är nu inne i vecka sju och min hemlängtan har tagit sig oövervinnerliga proportioner. Vi ska emellertid brodera våra namn, sy tofflor av ull, göra luffarsmide samt göra egen sylt. Ett annat uppdrag som jag blir så glad för är att vi ska få skriva brev hem! Gud vad roligt, jag tror knappt det är sant det jag hör? Vi längtar alla så mycket hem till våra nära och kära men för att kunna överleva dagarna här på Farmen är vi dock tvungna att försöka skjuta bort de tankarna många gånger. Trots det finns de ändå alltid närvarande längst bak i huvudet på oss. Nu kan jag knappt tänka på något annat än att jag kanske till och med ska få brev tillbaks sen? Emellertid måste vi först göra de andra uppdragen vi fått. 
     
    Allt eftersom tiden går kan jag ändå inte låta bli att bara tänka på vad jag ska skriva i brevet hem till Micke och mina barn? Det är så mycket jag vill berätta men det är så svårt att få fram orden. Jag sitter uppe på höloftet där det ställts fram en gammal skrivmaskin från tidigt 1900-tal till mig senare samma dag. Det gäller att trycka hårt på tangenterna om det ska synas några bokstäver över huvudtaget på pappret. Börjar skriva till min kära Micke:
     
    ?Snollitottan tillika kära make!?. Tårarna trillar nedför mina kinder så jag knappt kan se pappret och bokstäverna framför mig. Jag saknar dem så innerligt, sanna mina ord!

  • Flickanx2
    NY MUSIKVIDEO! Medan livet på Farmen går vidare tänkte jag passa på att bjuda på vår senaste musikvideo. Handlingen i denna är tragiskt nog en verklighet för många. Jag och min man Micke har gjort vår egen tolkning av "Heading for a fall".
     
    Den handlar om hur det kan kännas när man blir sviken. Hur ont det gör och vad man är villig att göra för att det ska bli som "vanligt" igen... Men också den evinnerliga frågan om "Varför"? Hur kunde det bli så här och vad det jag som gjorde något fel? Om att jämföra sig med den andra kvinnan och ja, den hemska smärtan som bränner i ens inre när något sådant här händer. Tolka fritt om du skulle orka kolla, kram nilla
     
    Se musikvideon här: ekdungen.blogspot.se/

  • Flickanx2
    Jösses vad både positiv och negativ kritik jag får på nätet. Ja, om du bara kollar på vad tv4 har för rubrik på inlägget på sin sida, då kan du ju tolka det på ett helt missanpassat vis. ALLA som känner mig personligen VET att jag inget hellre i världen vill än att alla ska vara vänner med alla, så den där rubriken... ja, den är så långt ifrån jag man någonsin kan komma. Sanna mina ord där, men visst vill du tolka det på något annat sätt kan jag inte göra något åt saken. Annars så lägger jag ut en lite längre videobloggs-hälsning för alla er som tycker det är roligt att följa mina bravader där på Farmen, ni andra kan ju låta bli att kolla istället tycker jag. 
    Kram från en något missuppfattad Nilla som bara ville att alla skulle vara kompisar med alla där på gården. Sedan hade jag ju min taktik men det är ju en helt annan historia, som för övrigt också gick ut på att vara vän med alla. 
    Ps. en liten förklaring: The-stunden i hagen var ett initiativ till god gemenskap, inte för att vara otrevlig alltså... hur någon nu kan tolka det som något fult, ja den personen skulle inte jag vilja bjuda på fika i alla fall. Så tjingeling så länge och kram och tack till alla ni som stödjer mig därute i vimlet :) 

    ekdungen.blogspot.se/

  • Flickanx2

    ekdungen.blogspot.se/



    Vi har det rätt gott trots allt på Farmen just nu tycker jag. Mat har vi i och med våra slakter vi gjort. Vill ändå påpeka att även ifall det verkar som om vi i tv äter en hiskeligt massa så är faktiskt inte sanningen riktigt så. Vi äter frukost, dvs. vår Farmar-gröt sedan blir det middag och då försöker vi få in lite kött och potatis och till kvällen blir det gröt eller välling. Mer än så är det inte men i tv ser det ut som om vi äter hur mycket som helst. Ägg och fisk har vi dock eftersom hönsen värper på bra och sjön är full av fisk, fast arbeten på gården har vi också och konflikter lite till och från. Även om de inte är lika många nu som det var tidigare i tävlingen, dessutom känner vi deltagare nu varandra så pass bra att vi respekterar var och en på ett helt annat sätt än tidigare. Vi vet lite hur vi kommer att reagera på olika situationer och livet går sakta men säkert sin stilla gång här på Farmen.
     
    Till kvällen på vår kräftskiva sjunger vi och äter kräftor i solen som sakta går ned från skyn. Vi skrattar och har det så trevlig. Vi tar ut vardagsrumsbordet till vår trädgård och sitter under äppelträdet. Det känns som en liten vilopaus från tävlingen. Ja, det är en härlig tid på Farmen just nu känns det som. En kväll som alla andra fast ändå inte tänker vi där vi sitter tillsammans och bara trivs. Jag och Nina gör ett litet sång och dans-nummer vilket jag tror uppskattas av våra kompisar. Det hoppas jag i alla fall, lite får man bjuda på sig själv. Vi somnar gott i våra halmsängar efter festen.
     
    Kram nilla 

  • Flickanx2
    Vilken känsla när jag efter en hel sommar äntligen fick träffa min man Micke som kom på besök på Farmen. Inget kan väl passa så bra som vår egen kärlekssång "A beautiful lovesong". I morgon blir det en ny videoblogg och under tiden kan du även följa mig på facebook om du vill prata med mig. Kram nilla

    ekdungen.blogspot.se/

  • Flickanx2
    Nu är det jag som är Storbonde i Farmen 2016 och jag kommer att ha en något annorlunda strategi för min ledarstil än vad de övriga har haft. Varför? Jo, för att nu är alla deltagarna så trötta och det är inte lätt att få dem att arbeta överhuvudtaget. Jag har redan en säkrad plats i finalen så jag bestämde tillsammans med de andra att vi skulle njuta av vår sista tid tillsammans på gården i stället för att göra så att vi fick en eventuell belöning. Självklart skulle vi sköta djuren, det var det inte på tal om men vi bestämde att ta eventuella straff gemensamt som en grupp.
    Jag kan berätta att jag i detta läget var så trött, så trött. Jag hade en hemlängtan av inte denna värld och jag hade varit ifrån mina nära och kära en hel sommar. Därför ber jag er att ha det i åtanke när ni ser mig där på Farmen nu. Här berättar jag på tv4 Farmens Facebook-sida om hur jag känner mig just nu och varför jag är som jag är i mitt ledarskap. Kolla jättegärna om du är intresserad: 

    ekdungen.blogspot.se/

  • Flickanx2
    ekdungen.blogspot.se/

    Så var vi bara fem kvar  i tävlingen. Jag vaknar denna morgon efter att ha sovit jättedåligt. Det känns som om det bara vore en dröm att Micke har varit här på gården och hälsat på mig. Jag går omkring resten av dagen och nästan låtsas som om jag är någon helt annan, som ett sätt för mig att orka härda ut den här sista tiden. Det slutar ändå med att jag blir mig själv, för allt kommer i kapp en. Det gör det alltid tillslut tänker jag och ger upp att försöka vara någon som jag inte är. Just nu är jag bara ledsen och det är ingen idé att försöka spela något annat. 
    Jag ältar mina tankar och de verkar nu bara irra runt i huvudet på mig. Jag längtar hem men vill ändå stanna. Har jag klarat mig så här långt måste jag löpa linan ut. Mina tankar irrar också omkring i mitt huvud för idag är det dags för mig att göra ett stort val. Jag ska, som Storbonde denna sista vecka välja en förste-kämpe till Tinget. Den som nu kommer att bli vald så här sent i tävlingen kommer inte att bli glad på mig. Det vet jag. 
    Vem ska jag ge dödsdomen till, tänker jag? Den sista veckan på Farmen börjar lida mot sitt slut och jag våndas över beslutet. Personen kanske kommer att känna det som om hon eller han faller på mållinjen, så går mina tankar nu. Det ligger inte i min natur att behöva göra någon ledsen men nu är jag alltså tvungen till det, dessutom är jag god vän med dem allihop som är kvar på Farmen. Vi har sakta men säkert blivit färre och färre deltagare här. Nu består vår lilla familj endast av fem personer. Eftersom vi har kommit varandra väldigt nära är detta det svåraste valet jag någonsin har behövt göra här i tävlingen. 
    Nu skulle jag egentligen ha fått ny energi ifrån att min Micke varit här men det har blivit helt tvärtom. Min hemlängtan har vuxit sig jättestor och jag tycker mest det är jobbigt med både alla mina trötta medtävlande kumpaner som inte vill jobba och att jag nu måste göra någon jag faktiskt gillar så besviken. 
    Kram n
  • Flickanx2
    Nu närmar sig finalveckan på Farmen. Detta har varit en framgångshistoria för mig och tänker att det då passar utmärkt att presentera den av våra låtar som rönt mest framgång. 1,1 miljoner visningar på Tuben, Grattis Lucy! Låten handlar om en kvinna i sina bästa åt som inser att livet inte kommer att vara för evigt. Allt vi drömt om kommer kanske inte att bli verklighet. Jag kan faktiskt känna igen mig själv mycket i Lucy i sången och jag tror att många andra med mig, både killar och tjejer i alla åldrar kan förstå känslan jag försöker förmedla. Hoppas du tycker om den och förstår vad jag menar.
    Kram Nilla. Se musikvideon: ekdungen.blogspot.se/

  • Skorpion76

    Eftersom jag har en privat blogg i Libre Office kan jag inte länka till den, men det senaste som jag har bloggat om är skolämnet kemi. 


    Bronze Pethead
  • MNLU

    flyttautomlands.blogspot.se/2016/07/inkomst.html

    Idag har jag funderat på den ekonomiska biten när det kommer till att flytta utomlands.
    Vad vill jag jobba med? Vad kan jag jobba med? Ska jag starta eget eller försöka hitta en arbetsgivare som låter mig arbeta på distans? Eller måste jag hitta ett arbete på plats?

    Jag vill gärna ha någon att bolla med, så klicka gärna in och kommentera inlägget. Alla tips och idéer uppskattas!



  • Wickie

    Jag har bloggat om lite tips på billig shopping och mat i Skottland (men funkar för hela Storbritannien). Är en väldigt ny blogg men tänker fylla den med semestertips främst från Edinburgh som jag ska spendera hela hösten i ????


Svar på tråden Vad har du bloggat om idag?