Inte ätit folsyra
Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.
Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.
Började äta först i vecka 8, spydde mellan vecka 9-13 och min tös är hur frisk som helst
Jag har ytterligare en fråga gällande folsyra. Om man äter enligt LCHF, är folsyra extra viktigt då eftersom man inte äter varken bönor, linser eller fullkornsprodukter? Då återstår ju liksom bara gröna bladgrönsaker, något som man kanske inte äter supermycket av heller... Om man ätit så under en tid kanske man har tömt kroppens eget förråd? Hoppas det är ok att jag ställer min frpga i din tråd.
Jag har glömt bort de tabletterna helt denna graviditet!
NU fattar jag varför min stora craving varit grönsaker och då speciellt gröna blad!
Formligen vräkt i mig sallader ,bara varierat med olika dressing.
Vi får väl hoppas att detta har säkrat mitt intag av folsyra...
Ska köpa tillskott imorgon. Vilket kanske är dumt för då kanske jag börjar mofsa i mig choklad istället.
Har kännt mig lite stolt över att vara så nyttig hela tiden denna graviditet.
ha,ha jag har inte ätit folsyra under NÅGON av mina graviditeter. Och jag har VÄRLDENS finaste friskaste barn(ja enligt mig då). Visste inte ens vad folsyra vad för något när jag blev gravid!
tack för alla svar.
jag kan väl inte göra något åt det nu, bara att börja äta dom. Men denna oron att barnet blir skadat är jobbig
Ursäkta, men det handlar inte om vad jag kan tänka mig att äta eller inte! Jag har inga problem med att vare sig äta gröna blad eller kosttillskott! Men min fråga var bara om det inte är EXTRA VIKTIGT att äta kosttillskott när man inte äter fullkornsprodukter. Såna mängder gröna blad kan man nästan inte få i sig så det ersätter både linser och bönor och fullkorn tror jag. Det är nämligen inte något det talas om i LCHFforum så jag ställde min fråga här istället när vitaminet ändå kom på tal. Det var kanske fel? Ursäkta i så fall.
Åt inte en enda folsyretablett.har i dag två friska döttrar ändå trots det.
Allt går säkert helt bra utan folsyretabletter.
Men för att vara korrekt: Om man ska äta folsyretabletter i syftet att minska risken för ryggmärgsbråck och andra slutningsdefekter hos barnet måste man börja äta dom tre månader INNAN man blir gravid.
Jag vet med säkerhet, eftersom vi miste ett barn pga detta. Och nästa gång jag blev gravid åt jag hög dos folsyra för att minska risken för upprepning. Då berättade läkaren om detta. Han sa även att rökare tar upp folsyra sämre. Vid första graviditeten - som ju gick åt skogen... - så rökte jag ända tills jag plussade. Men när vi skulle på det igen slutade jag röka och började med folsyratabletterna drygt tre månader innan jag sen blev gravid.
Men - som flera andra sagt - du ska inte oroa dej. Ät bra och njut av graviditeten. Allt går säkert jättebra! Och har du inte ätit folsyra hittills så har det ingen betydelse om du börjar nu, ifall du syftar på skadorna jag skrev om.