• Anonym

Inte ätit folsyra

Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.

• Svar på tråden Inte ätit folsyra
  • Zixi
    kittyclou skrev 2010-01-23 19:07:43 följande:
    Har aldrig fokuserat på folsyran utan mest på järn intaget... hmm.men sen innehåller blutsaft och ferronol folsyra och det är det jag dricker samt Omega 3... varför skulle barnet bli skadat av att du inte intar  folsyra.. undrar bara!!
    Vid brist på folsyra ökar risken för ryggmärgsbråck, dvs att huden längs ryggraden inte sluter sig helt under fosterutveckligen och att ryggmärgen till viss del ligger blottad mot fostervattnet och senare mot luften efter födsel. Detta opereras när barnet är fött (om det överlever graviditeten) men kan ge bestående men, som tex förlamning.

Det är dock inte så att alla som inte äter folsyra drabbas av detta utan folsyra fungerar skyddande. Så om man äter folsyra så sänker man risken betydligt. Dvs, de flesta kvinnor föder friska barn i vilket fall som helst, men de barn som drabbas av ryggmärgsbråck har oftast mödrar som inte ätit folsyra (som tablett eller via kosten).

För full effekt ska folsyran intas från och med 3 mån innan man blir gravid fram till vecka 12.

Själv har jag ätit multivitamin och mineraltablett för kvinnor sen jag började planera att skaffa barn. Dels pga av folsyran men även för järnvärdet.
    Juli - 2010
  • L E A

Jag har inte ätit folsyra med mitt första barn, äter det inte heller denna graviditet. Mitt järnvärde har varit kasst så jag har mest lagt vikt på att förbättre järnvärdet!

• Anonym
    kittyclou skrev 2010-01-23 19:13:05 följande:
    Ryggmärgsbråck.. detta är nog helt nytt för mig.. att barnet skulle få ryggmärgsbråck eller i vuxen ålder?!
    ryggmärgbråck utvecklas i magen redan.
  • Anonym

Det som bör tilläggas med är att ryggmärgsbråk är väldigt ovanligt i Sverige. 20-30 barn tror jag att det är som drabbas årligen av över 100 000 födda.

• kittyclou
    Zixi skrev 2010-01-23 19:29:54 följande:
    Tack för infon... hade jag ingen aning om faktiskt.. lät ju rätt läskigt det där..!! Det finns så mycket man skulle kunna oroa sig för under en graviditet med barnet o allt.. tycker man ska försöka leva så sunt man kan och inte googla så mycket!!!
  • Niillis

jag var på UL nu precis och sa till henne att de ser ju bra ut på ryggraden de e ju bäst för så mycket folsyra som ja käkat... varför har du de sa hon...
    ehhh man rekomenderar de ju sa jag... vi på sjukhuset rekomenderar inte de iallafall i usa gör de så ryggmärgsbråck e jätte ovanligt sa hon....

BF 2010-06-19
  • Anonym

Jättetack för alla svar! jag ska försöka släppa detta men är svårt, speciellt om nåt skulle gå fel.

En fråga bara, om det skulle bli ryggmärgsbråck syns det på ul man gör runt vecka 18? 

• Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 19:50:13 följande:
    Jättetack för alla svar! jag ska försöka släppa detta men är svårt, speciellt om nåt skulle gå fel.En fråga bara, om det skulle bli ryggmärgsbråck syns det på ul man gör runt vecka 18?
    ja, det brukar synas tidigt i graviditeten så du får antagligen veta att ditt barn är friskt då
  • ReRant
    Anonym skrev 2010-01-23 18:48:04 följande:
    Om man skulle kunna garantera att barn far illa av att man inte äter folsyra under graviditeten, så skulle det säkert vara tvång att äta och inte frivilligt.
    Nix. Även om det var livsviktigt för fostret så skulle myndighetssverige aldrig kunna tvinga någon att äta folsyra såklart.

Folsyra ÄR viktigt under graviditeten.
  • Blomsteröga
    Nilla21 skrev 2010-01-23 19:45:34 följande:
    jag var på UL nu precis och sa till henne att de ser ju bra ut på ryggraden de e ju bäst för så mycket folsyra som ja käkat... varför har du de sa hon... ehhh man rekomenderar de ju sa jag... vi på sjukhuset rekomenderar inte de iallafall i usa gör de så ryggmärgsbråck e jätte ovanligt sa hon....

I USA berikar man mjöl med folsyra och då har ryggmärgsbråcken minskat. I de länder som berikar kosten behöver man inte ta extra folsyra.

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/7/7503/LKT0738s2667_2669.pdf

Svar på tråden Inte ätit folsyra