• Anonym

Inte ätit folsyra

Är gravid i vecka 13 och har inte ätit folsyra, har mått illa och spytt och inte klarat av dom tabletterna. Kommer barnet få skador nu eller vad händer? Kanske är dum men är jätteorolig.

• Svar på tråden Inte ätit folsyra
  • Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 17:16:33 följande:
    Alltså, jag vill inte säga emot dig men, folsyra ökar väl inte risken för ryggmärgsbråck? Det minskar väl risken för ryggmärgsbråck och missbildningar på hjärnan? Fast du kanske menade att din vän förlorade sitt barn pga det.. TS, visst är det bra med folsyra men jag skulle tro att det går hur bra som helst ändå. Det är väl inte så vanligt med dessa fel i vanliga fall ändå.. Och den här rekomendationen gäller ju knappast i hela världen och likt förbaskat är faktiskt de flesta barn friska när de föds :) Lycka till ts!
    Eh, min vän förlorade sitt barn pga folsyrebrist?? Ja, det minskar risken för missbildningar. 
  • Koloraturell
    Vitulina skrev 2010-01-23 17:19:31 följande:
    Folsyratabletterna är viktigast de första 5 veckorna tror jag, dvs när man inte vet att man är gravid. Bara för att man inte äter tabletterna innebär inte det att man inte får i sig folsyra. Bröd, bladgrönsaker och lever är naturliga källor för folsyra. Dessutom har kroppen ett naturligt lager av folsyra, om man nu inte undvikit allt som innehåller folsyra en lång tid förstås. Nu med mitt andra barn åt jag folsyra sporadiskt i början, men med min 2-åring åt jag inte en enda tablett. Så var inte orolig, det kommer att gå finfint. Lycka till med din bebis och jag hoppas du slipper må illa så länge till!
    bananer innehåller mest folsyra av alla livsmedel, så om du kan äta det ts så är det ju jättebra
  • Smulan87

() fast att börja ta domNÄR du harvarit gravid ett tag så kan man nästan lika gärna skippa dom, man ska helst äta folsyra 3 mån INNAN graviditet

Anonym skrev 2010-01-23 17:20:42 följande:
    Började äta först i vecka 8, spydde mellan vecka 9-13 och min tös är hur frisk som helst
    (¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • minimera

inte läst tråden. jag mådde också jätteilla och spydde och hade mig och fick inte i mig folsyra alls. åt det inte på hela graviditeten och ut kom en fullt frisk liten flicka

• Koloraturell
    Anonym skrev 2010-01-23 17:39:52 följande:
    tack för alla svar.jag kan väl inte göra något åt det nu, bara att börja äta dom. Men denna oron att barnet blir skadat är jobbig
    försök att inte oroa dig! Det är säkert ingen fara, som många skrivit så är det ju vanligast om man ser sig runt i världen att inte äta folsyra som gravid. Min kompis hade extrem otur och hade craving på folsyra under sin nästa graviditet, men det behöver inte hända dig
  • Anonym

Jag har inte ätit folsyra under graviditeten. Där jag bor är det inga rekomendationer om att man måste äta sånt.
    Ingen annan jag känner har heller ätit.

Ta det lugnt. Inte nojja. Jag vet att det är svårt att låta bli, men njut av din graviditet istället för att känna dig dålig.
    Du är inte alls dålig och ditt barn mår säkert alldeles utmärkt av den mat du äter.
    Om man skulle kunna garantera att barn far illa av att man inte äter folsyra under graviditeten, så skulle det säkert vara tvång att äta och inte frivilligt.

• Jeanette1986

När jag var gravid -07 var det inga rekommendationer på att äta folsyra, jag åt "mitt val kvinna" men barnmorskan sa åt mig att sluta för det var onödigt och min son fick inga missbildningar.

• kittyclou

Har aldrig fokuserat på folsyran utan mest på järn intaget... hmm.
    men sen innehåller blutsaft och ferronol folsyra och det är det jag dricker samt Omega 3... varför skulle barnet bli skadat av att du inte intar  folsyra.. undrar bara!!!

• Dr Mupp

Har inte ätti en endast folsyratablett men fyra friska barn har jag. Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck.

• kittyclou
    Dr Mupp skrev 2010-01-23 19:11:20 följande:
    Har inte ätti en endast folsyratablett men fyra friska barn har jag. Folsyra minskar risken för ryggmärgsbråck.
    Ryggmärgsbråck.. detta är nog helt nytt för mig.. att barnet skulle få ryggmärgsbråck eller i vuxen ålder?!
Svar på tråden Inte ätit folsyra