• mariekarolina

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Ni får ursäkta men jag har tyvärr inte orkat läsa igenom tråden så det kan hända att denna fråga har kommit förut.

Jag har precis gått igenom ett utomkveds, fick metotrexat injektion direkt när dom upptäckte det (i v.7) och har mått si och så efter det. Vet inte om det varit att jag fått biverkningar eller om det är själva X:et som orsakat det. Det började plana ut men i förrgår kom ett akut illamående och en ömhet på högra sidan där X:et satt. Hade redan varit in på koll för den sortens ömhet veckan innan och det var "ingen fara" som dom sa, så jag la mig och vilade och låg och väntade in smärtan (var säker på att äggledaren skulle brista när som helst). Men dagen efter hade det övergått till en mensvärks liknande "smärta" och kort efter började det komma klumpar när jag var på toa. Har innan blött i 2 veckor utan klumpar. Efter att tag känns det som att något är på väg ut och på pappret var det en stor klump som inte såg ut som koagulerat blod, utan mer som en stor klump vävnad blandat med blod. Efter det försvann allt! Smärtan, obehaget, mensvärken osv. Jag tar förgivet att det var X:et som kom ut, men jag hade uppfattat det som att cellgiftet skulle krympa ihop det och "absorberas" upp av kroppen, men kanske kom det ut som ett missfall ändå?

Kan tillägga att hcg hade innan minskat från 4400 till 2200 på 6 dagar. Ska ta nya prover på torsdag igen. Men till själva frågan: Ni som fått cellgift, har det kommit ut något efter det? Eller har kroppen "löst" upp det helt själv?

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~
  • mariekarolina

Ja jag är inne på 3dje veckan med blödning nu, tycks aldrig sluta :/ Extra drygt nu på sommaren också när man gärna hade varit och badat. Men det ska nog bli bra det här också i slutändan :)

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • mariekarolina

Äntligen börjar mitt hcg sjunka ordentligt!  Förra torsdagen låg det på 3600 och igår 600 :) Så med lite tur kanske det är nere på 0 redan nästa vecka! Nu har inte läkaren sagt något om hur länge vi bör vänta, men det blir nog i vilket fall ett sommaruppehåll och sen hoppas jag att det tar sig till hösten igen. Är så glad och lättad att det räckte med 1 injektion :)

• mariekarolina

Idag är det med största sannolikhet sista blodprovet! Förra torsdagen hade det sjunkit till 50 så det är nog på noll idag :) Plus att blödningarna slutade nu i helgen helt och hållet. 

Känns SÅÅÅÅÅ skönt att allt det här är över nu, nu ska allt få läkas och så hoppas jag att det växer ett syskon i magen innan årets slut :) 

• mariekarolina

När kom eran mens igång efter att HCG var under 20 (eller 0)? Mitt HCG låg på 9 för 4 veckor sedan och idag har jag börjat blöda lite, kan det vara mensen som redan är igång? Eller kanske bara någon mellanblödning?

• mariekarolina
    Petra 334 skrev 2013-08-07 07:43:39 följande:
    Min äl kom 1 v efter hcg var under 50 och mensen kom 12:e dagen efter äl. Älveckan var hcg under 5.
    Så det är nog din mens som kommer nu :)
    Trodde inte det kunde gå så fort :) Men nu är jag nästan helt säker att det är mens, blöder precis som jag brukar och mensvärken är densamma. Skönt att kroppen kom igång så fort iallafall, nu ska jag invänta ytterligare en till mens och sen har det gått 3 månader sedan sprutan så då ska vi nog prata om att eventuellt försöka igen :)
  • mariekarolina
    Stickan skrev 2013-08-23 23:00:20 följande:
    Lycka till!! Jag håller tummarna!

För mig är det nu lite mer än 3 månader sen jag opererades för mitt andra x, som satt inne i livmodern. Jag ringde till UAS idag och bokade läkartid inför ev nytt FET. Jag ska skicka dit min journal så att de har hunnit läsa den innan jag kommer dit, och jag hoppas verkligen att vi får göra ett nytt försök. Jag har fått rådet att vänta 6 mån efter metotrexatsprutan, men det verkar som att andra bara behövt vänta 3 månader och jag förstår inte riktigt varför det skiljer så. Någon som vet?
    När en läkare (min ordinarie hade hunnit gå på semester) ringde sista gången till mig för att berätta att värdet var OK (under 20 alltså) sa hon INGENTING om när vi kunde försöka igen. Jag frågade såklart och fick svaret "Ja alltså, när det är på 0 sätter kroppen igång cykeln igen" "Ok, ska vi vänta pga sprutan?" "Vi brukar inte ha några rekommendationer att vänta, kör på när ni är redo"

För det första sätter kroppen igång före det är på 0, sen hade hon ingen koll överhuvudtaget.. Jag väntar dock 3 månader ändå. Nu i mitten av september är det 3 månader sedan sprutan och 2 menstruationer sedan X:et, så vi börjar nog försöka då. Men det är väldigt konstigt att läkare säger så olika. Barnmorskan som gav mig sprutan sa också "Ja, till midsommar kanske du ska undvika alkohol, jag vet inte hur de funkar men undvik för säkerhetsskull". För de första är det väl självklart att man inte dricker mitt under ett utomkveds? Och läser man bipacksedel står det klart att man ska undvika alkohol.

Som jag sa till min sambo, google har gett mig flera svar än läkarna tillsammans på sjukuset. 
  • mariekarolina
    Stickan skrev 2013-08-28 20:41:06 följande:
    Mariekarolina: Ja, jag håller med om att google är väldigt bra att ha Vi kommer nog ändå vänta 6 månader för jag blev så inställd på det när läkaren sa det, och nu känner jag att jag behöver den tiden att läka psykiskt för att våga försöka igen. Det blev väldigt intensivt med två x så nära inpå varandra och jag känner mig fortfarande väldigt påverkad av det.
    Ja man behöver ju läka psykiskt också, inte bara fysiskt. Tror man känner bäst själv i kropp och knopp när man är redo :)

Om min menscykel är som den var innan X:et så betyder det mens om 1 vecka, och efter det är det officiellt bebisverkstad igen! Hoppas det tar sig snabbt, med dottern tog det lite över 15 månader, med X:et på de första halvhjärtade försöket. Så hoppas på en blandning denna gång: En graviditet som kommer snabbt och som sitter på rätt ställe :)
  • mariekarolina

Hej hopp, här kommer jag med ännu flera frågor! :)

Märkte ni någon skillnad på ägglossning/mens efter X:et jämfört med innan? Några dagar innan mens brukar jag alltid känna detsamma, varit så alla månader i alla år bortsett från de gånger jag varit gravid. Nu sedan någon dag tillbaka har jag haft en svag mensvärkskänsla som kommit och gått och ibland strålar ner i ljumskarna och ibland små hugg på sidorna. Enda gången jag haft så dagarna innan är dom gånger jag varit gravid, men att jag skulle vara gravid nu är ungefär en chans på miljonen (vi har haft oskyddat en gång under cykeln och vad jag antar var långt ifrån ÄL).

Kan kroppen spöka efter X:et? Eller har ägglossningen blivit knas så det faktiskt finns en risk att jag är gravid?

En graviditet är självklart vad vi önskar, men med tanke på att det är mindre än 3 månader sedan jag fick metotrexatsprutan så känns det riskfyllt att bli gravid redan nu.

Antar att de inte finns något självklart svar, men alltid skönt att höra hur andra upplevde det :) 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3