• mariekarolina

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hörrni, nu är jag lite orolig.. Tog nyss ett grav.test då jag mått illa och haft molvärk senaste dagarna och ville utesluta en graviditet innan jag kollade upp mig. Och testet var positivt! Väldigt svagt, men positivt! Räknade med att ha mens nu i dagarna..

Det är 2,5 månad sen jag fick metotrexatsprutan, bör jag vara orolig? Plus att risken för ett till X också finns.. Ska ta ett till test imorronbitti och se om det också är positivt och isåfall ringa gyn och rådfråga, men vad tror ni?

Jag är iallafall nojjig och orolig och kan inte alls ta till mig de :/ 

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • mariekarolina

Jag är ännu mera förvirrad nu, testen jag tog efter det "positiva" testet har alla varit negativa :s Jag antar att det första måste varit ett sjukt starkt spökstreck (t o m sambon såg det). Men mensen har inte kommit och jag mår illa varje morgon. Kroppen måste verkligen vara ur balans, förstår ingenting.. Får göra det man alltid blir ombedd tillsammans, avvakta.

• mariekarolina
    bebinsmamma skrev 2013-09-07 19:23:02 följande:
    mariekarolina har du använt digitalt test då? Dom brukar ju vara lägliga när man är osäker :)

Ja saffron tjohoo, kör så det ryker!
    "Tyvärr" kom mensen igång under dagen. Känner mig ändå lättad för nu behöver jag inte oroa mig över att det har gått för lite tid sedan metotrexatet. Dock tycker jag det var väldigt märkligt att det blev ett sådat tydligt spökstreck på ena testet.

Men skönt att slippa leva i ovisshet, och nu kan vi börja försöka på riktigt igen :) 
  • mariekarolina

Tog det lång tid för er innan menscykeln blev som vanlig igen? Eller om den ens blev det överhuvudtaget? Förra månaden var mensen 3 dagar sen (om jag ska gå efter längden på cyklarna innan), idag är den 5 dagar sen och lyser med sin frånvaro ännu. Innan X:et diffade cykeln på max 1 dag.

Har inga test hemma och är lite för snål för att köpa test just nu och kolla om det skulle vara pga en graviditet den var sen, sen känner jag mig nästan övertygad om att det bara är kroppen som spökar då den inte alls varit sig själv sen Xet..

Men som sagt, hur var era cyklar efteråt? 

• mariekarolina

Ok, hoppas de bara är något tillfälligt för nu är jag inne på 6e dagen över tiden och ingen mens. Vore trist om jag skulle få jättelånga menscyklar helt plötsligt :/

Har iaf beställt test nu så hoppas de är snabb leverans så jag kan ta reda på om kroppen krånglar eller om jag faktiskt på något sett lyckas bli gravid denna månad 

• mariekarolina

Mensen kom på dag 36, alltså 7 dagar "för sent". Hoppas det går till sig för är inte så jättesugen på långa cyklar :/

Misstänker också att min sköldskörtel har blivit knas sedan Xet, har börjat gå upp i vikt utan ändrad kost (har faktiskt börjat röra på mig mer så inge logiskt alls), fryser jättemycket vilket jag aldrig har gjort annars, är otroligt varm av mig. Naglar, hår och hud har börjat bli skört o torrt. Fick en tid på måndag för att kolla upp det, hoppas nästan det är nåt som är fel så jag kan få något som hjälper.

Ja, kort sagt så är kroppen totalt ur balans numera. Jättedrygt! Dock har vi bestämt att vi väntar lite med syskon, jag har precis fått ett nytt jobb som jag trivs jättebra på så det skulle kännas skönt att få hinna jobba lite och kanske till och med ha chans på fast anställning innan det kommer fler barn :) 

• mariekarolina

Jag är i chock. Sitter och skakar i princip och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.

Tog precis ett graviditetstest för jag insåg att mensen varit ovanligt sen, men jag tänkte inte mer på det eftersom den har varit oregelbunden sen i somras. Fick även diagnosen hypotyreos för ett par veckor sedan då min sköldkörtel "lagt av" så behandlas mot det just nu. Hypotyreos ska göra det näst intill omöjligt att bli gravid. Ett värde för gravida ska ligga under 2,5 och jag har 4,7.

Iallafall, testet är positivt. Ingen tvekan om saken. Två streck. Jag är chockad! Jag ska i princip inte ens kunna bli gravid, och på toppen av det har vi haft sex EN gång senaste månaden vilket borde göra det ännu mer omöjligt. Men här sitter jag, men ett positivt test i handen.

Borde höra av mig till både gyn och läkaren, men kan nog inte prata just nu. Är helt handlingförlamad. Kunde inte ens ringa sambon utan skrev ett sms till honom.. Tusen tankar i huvudet just nu, kände att jag behövde skriva av mig nånstans.

• mariekarolina

Så, nu har jag fått tid för ultraljud på måndag. Är inte säker när jag hade sista mens men jag är nog bara i v.5 än så länge då jag hade ägglossningssymtom för ca 16 dagar sedan, så jag utgår ifrån de.

Hoppas verkligen att det blir ett positivt besked! Skulle bli den bästa julklappen!

Är fortfarande i chock dock. Om det här går vägen kommer den här bebisen komma till världen mot alla odds :)

• mariekarolina
    lilsis skrev 2013-12-16 12:18:20 följande:
    Omöjligt med hypo är att ta i. Jag har blivit gravid både behandlad och obehandlad.
    Ja, omöjligt verkar de ju vara långt ifrån Men så fick jag höra ifrån 2 olika läkare. När du var obehandlad, fick du behandling under graviditeten då?
  • mariekarolina
    lilsis skrev 2013-12-16 12:49:58 följande:

Njäe det var inte meningen så jag gjorde abort. Under 1 har jag fått lära mig om man ska bli på smällen. Mitt är pressat till under 0.5 nu och jag mår hyfsat.
    Ok. Jag är lite orolig hur man ska få ner mitt värde till ett OK värde då det ligger närmare 5 nu och jag äter än så länge bara 25mg levaxin, hade ju inte tänkt försöka bli gravid förrän det låg närmare 2 men är det nåt jag lärt mig så är det att livet inte alltid går att planera. Så nu får jag hoppas på det bästa helt enkelt :)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3