• mariekarolina

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Kingston skrev 2013-12-16 13:56:02 följande:
    Mariekarolina: Stort grattis till dig! Började nästan gråta när jag läste ditt inlägg.... Världens bästa julklapp kan man ju lugnt säga!!
    Det får mig att tro på ett litet mirakel

Tack! Ett litet julmirakel minst sagt! Dottern tog ca 15 månader att baka till, och nu hade vi förutom dom sämsta oddsen med oss endast sex en gång som var några dagar innan jag kände ägglossningssymtom. Så det borde ha varit omöjligt men tydligen kan de mest oväntade ske när man minst anar det. Kanske borde köpa en trisslott idag?!

Om du fortfarande väntar på ett plus så håller jag alla mina tummar för din skull <3

mariekarolina.blogg.se ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13
  • mariekarolina
    Pemberly skrev 2013-12-19 08:20:17 följande:
    Idag tog jag ett graviditetstest och det var positivt!
    STORT GRATTIS!! :D
    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140822 ~
  • mariekarolina
    seline13 skrev 2013-12-20 09:20:16 följande:
    Hej alla!

Jag fick reda på att jag har fått ett X i tisdags. Är väldigt omtumlande. Vi trodde missfall, men blev skickade till akuten då min läkare inte kunde hitta något i livmodern. Man har avvaktat med op för mitt hcg går ner. I tisdags låg det på 1200, igår på 400-någonting. Är det någon här vars X har försvunnit av sig själva utan behandling? Jag har lite smärta i magen, vilket beror på vätska i buken enligt läkarna. Försvinner den av sig själv? 

Har tusen frågor och är orolig inför framtiden. Denna grav var oplanerad men vi vill gärna ha ett eller fler syskon till vår plutt som föddes i mars i år i framtiden.  Han föddes med akutsnitt och jag antar att det är anledningen till mitt x. Någon som har haft X efter snitt och sedan blivit (lyckat) gravid igen?

Skönt för dig att du verkar slippa både behandling och op! Jag hade också smärta i magen pga vätska, åkte in flera gånger pga det för att dubbelkolla, men det var "ingen fara" enligt läkaren, det verkade som de försvann av sig själv :)

Förstår att du har flera frågor, det är du inte ensam om! Min dotter föddes också med akutsnitt så jag misstänker att jag fick mitt X pga det, nu är jag dock gravid igen. Oplanerat men välkommet! Ska på vul på måndag och kolla om det sitter på rätt ställe denna gång :)

• mariekarolina
    seline13 skrev 2013-12-20 10:02:44 följande:
    Oh! Tack för ditt svar! Jag hoppas och håller alla tummar och tår att din graviditet sitter där den ska! 

Jo visst är det bra om jag slipper göra något åt det. Samtidigt så är osäkerheten jobbig. Just nu håller vi tummarna och hoppas att hcg:t fortsätter gå ner och att jag inte får ont eller så. Vi skulle resa till sverige på mån (bor utomlands) men nu får vi se hur det blir med det. Nå, det är väl eg mitt minsta problem. 

Tack så mycket :)

Ja oron och osäkerheten är jobbig. Jag fick metotrexat fastän mitt värde låg runt 4000, och läkarna gjorde mig inte direkt mindre orolig genom att säga "OM du får ont, ring ambulans utan att tveka", dom var själva tveksamma om det skulle fungera utan op, men det gjorde de :) Det sjönk och jag var och lämnade blodprover tills det låg på 9. Men har du möjlighet så åk alltid in en extra gång för mycket och kolla om du känner dig orolig, jag var kanske 3 vändor "helt i onödan" (enligt mig själv alltså) bara för att jag var orolig, men läkarna tog mig på allvar och det lugnade mycket att få kolla upp extra :)

• mariekarolina

God Jul på er! Jag fick bästa julklappen igår, var på VUL och den här graviditeten sitter i livmodern :) ägget kom från vänster äggledare denna gång, X:et satt på höger. Mätte 5 + 3 vilket stämmer med ägglossningssymtomen , så nu hoppas jag att det går vägen denna gång :)

• mariekarolina
    Pemberly skrev 2013-12-28 10:52:11 följande:
    Jag tog ett digitalt test igår och det visade "gravid 2-3". Det känns bra att hcg ökat sedan förra veckan då det visade "1-2" och det stämmer ju med veckorna och jag plussade tidigt så jag är inte så orolig att det ska sitta fel. Det ska ändå bli skönt att få bekräftat med vul sen att det (förhoppningsvis) sitter rätt. Eftersom min ivf-klinik har julstängt så har jag ju inte fått tid till vul ännu. De öppnar inte förrän efter trettonhelgen.

Kan du inte höra med gyn om du får komma dit för undersökning?
  • mariekarolina
    Ingrid83 skrev 2014-01-09 13:02:10 följande:
    Jodå det fick sådär, dom såg en fostersäcken i livmodern denna gång :) men inget i den men är bara i V5 +5 så ska tillbaka nästa vecka och hoppas på mer en bara en tom säck

Jag såg också bara en tom hinnsäck i 5+3 men fick inte komma tillbaka :/ ska nog eventuellt på ett extra ul till helgen av eget intiativ.
  • mariekarolina
    Ingrid83 skrev 2014-01-09 14:33:08 följande:
    Vi far hoppas det ar nagot i vara sackar nu da :) bara vanta och se

Jag gjorde ett till VUL idag och nu såg man ett litet foster med små stumpar till armar och ben och ett tickande hjärta :) otroligt lättande! Mätningen stämde exakt med min beräkning, 8+2. Nu ska jag försöka slappna av. Även om det inte kan bli ert X denna gång så är jag ändå lite skärrad sen det. Men nu har jag bara fått positiva besked så nu borde jag kunna försöka vara mer positiv också :)
  • mariekarolina
    nr2 skrev 2014-01-26 15:49:18 följande:
    Har äntligen blivit gravid igen efter ett utomkvedskap där de var tvinga att ta bort min ena äggledare.

Är i v 6 men jag har lite ont i trakten där den bortopererade äggledaren sitter.
    Någon dom varit med om ngt liknande?
    Är likadant för mig, är i v.11 nu men i början märkte jag av det jättetydligt, blev såklart orolig innan jag var på de tidiga ultraljudet. Jag har dock min äggledare kvar men oavsett operation eller inte så tror jag att området där blir mer ömt när man har en växande livmoder som granne :)
  • mariekarolina
    majbebbe skrev 2014-01-27 11:16:24 följande:
    Ska man aldrig få vara riktigt lugn... Efter smärta som jag var inne och kolla i v.6 har jag mått "bra" alltså illamående är jag ju men ingen smärta. Men så kommer man till vecka 12 (11+) och helt plötsligt börjar blöda. Jag är helt skakis och kan inte tänka, vill inte tänka... Det är ju inget x iallafall, då jag såg att det satt i livmodern men annars vet jag inte. Som tur är var både min bm och gyn väldigt förstående så jag ska på UL i eftermiddag. Så himla nervös... Men ska bli skönt att veta...
    Håller mina tummar att det är en ofarlig blödning <3
  • mariekarolina
    majbebbe skrev 2014-01-27 14:45:14 följande:
    tack men tyvärr har jag fått ett mf. Graviditeten verkade ha avstannat redan i v.7...
    Nä fy, beklagar verkligen :( Hoppas det läker snabbt både fysiskt och psykiskt och att du blir gravid snart igen! <3
  • mariekarolina
    seline13 skrev 2014-02-18 11:35:00 följande:
    Stort grattis till Saffron!

Jag är gravid igen. Plus förra veckan. Idag såg man en hinnsäck i livmodern (troligtvis för tidigt för att se mer än så). Så för mig gick det jättefort att bli gravid igen efter x:et. Det är jag så himla tacksam över.

Jag håller tummarna för alla som kämpar och står i startgroparna för IVF. Önskar verkligen att det går er väg!
    Grattis! Jag såg också bara en hinnsäck i livmodern veckan efter jag plussade, så det är väldigt vanligt att man inte ser något foster så tidigt. Sen beror det också på ultraljudsmaskinerna, på gyn här har dom väldigt gamla maskiner så även om det fanns ett foster vid de tillfället såg man det inte. Men sedan i v.8+2 såg man ett foster med tickande hjärta :) Jag blev snabbt gravid efteråt också, 5 månader efter X:et och då dessutom med ett dåligt sköldkörtelvärde som ska försvåra en att bli gravid - så jag hade otroligt tur!! 
  • mariekarolina
    sanla skrev 2014-03-13 16:54:52 följande:
    Oops...fick reda i veckan att jag stått på ths (sköldkörtelvärde) närmare 4 senaste halvåret. Min gyn säger att det är nästintill omöjligt att bli gravid på dessa värden. Den enda gången jag blev gravid var vid låga värden, men blev utomkveds.. Har screenats för detta var 3:e mån då en annan medicin jag tar belastar sköldkörten, men de har inte sagt något när värdet har varit för "normala" människor. Inte för fertilitet och graviditet. Ska vara under 2.0.. Ja, skönt när man hittar tydliga bromsklossar! Sedan får man se hur det går utan den när man kan pressa ner med levaxin... Lycka till ni som är på g och ni som väntar!

Jag hade 4,8 tsh när jag blev gravid, dom ville inte behandla första gången när det "bara" låg på 3,8 men sen blev det fart på dom när jag sa att jag hade visst blivit gravid trots värderna. Nu i v.17 har värdet äntligen kommit under 2 :)
  • mariekarolina
    Saffron skrev 2014-03-27 14:25:11 följande:
    Jaha, och min graviditet blev ju inte så långvarig. Var en väldigt konstig graviditet, positiva och negativa besked hela tiden. hcg som sjönk och steg, sjönk och steg igen. 3 VUL, ett som var "för tidigt", 2 st VUL med normal tillväxt och hjärtslag. Men så började jag blöda för en vecka sedan, v 9. 9+0 (dvs v 10) gjorde vi ett VUL pga blödningarna. Då visade det sig att vi väntade tvillingar som låg i samma hinnsäck, väldigt nära varandra. Detta är tydligen väldigt ovanligt. Den ena tvillingen (måste ha varit enäggstvillingar) hade stannat i tillväxt i 6+2, samtidigt som mitt hcg sjönk. Därefter hade hcg och den andra tvillingen vuxit och levt ett tag, men dött i 8 +0. Senaste VUlet med tickande hjärta var i 7+2. Tvillingarna låg så nära varandra, att det var först nu på det sista u-ljudet som det upptäcktes. De låg så nära att gynläkarna (2 st tittade) till och med misstänkte att det kunde vara siamesiska tvillingar. Anledningen till att den andra tvillingen dog, var att de låg i just en hinnsäck och kunde inte leva vidare när den första dog.

Så nu sitter jag här, blöder och väntar på att mina älskade och efterlängtade embryon ska komma ut. Måste säga att trots att jag hade fruktansvärt ont och det blev dramatiskt med akut operation sist, är detta värre. Mer långdraget, segt. Humöret är i absoluta botten, har ingen aning om hur vi ska kunna gå vidare, men vi vet ju att vi måste. Känns som att vi ska köpa en lott. Att först inte kunna bli gravida på 3 år utan att utredningen visat nåt. Sedan förlorar vi graviditeterna på olika sätt:

1. Utomkved med akut operation och bortopererad äggledare
    2. MA (det lilla embryot)
    3. MF (det större embryot)
    4. Tvillinggraviditet med en amnionsäck (mkt ovanligt)
    5. Eventuellt siamesiska tvillingar (extremt ovanligt)

Vad är nästa graviditet? Mola (ofosterlig graviditet)? Sent missfall? Ursäkta mitt ledsna, arga och ironiska inlägg- är bara så himla ledsen. Det enda positiva jag ser i allt det här är att från att inte ha blivit gravid öht i 3 år, har vi faktiskt lyckats bli gravida på egen hand utan ivf, och senast utan någon fertilitetsmedicin alls 2 ggr på 6 månader. Denna graviditet kom på 3:e ägglossningen efter vårt utomkved! Dessutom med tvillingar (enäggstvillingar, men ändå)  Det måste man väl egentligen beteckna som en normal fertilitet trots att jag saknar en äggledare?

På tisdag ska vi tillbaka och troligtvis få cytotec. Sedan har vi redan varit i kontakt med Carlanderska igen, och ett besök för att diskutera framtiden och planer är bokat till 8/4.
    Nej fy, jag beklagar verkligen! :( Jag hoppas verkligen att det vänder sig helt för er nu och att du snart blir gravid igen men får gå igenom en normal graviditet. All lycka till <3
    ~ Felicia 110806 ~ Utomkveds juni -13 ~ BF 140830 ~
  • mariekarolina
    kanske 4a skrev 2014-03-30 20:59:40 följande:
    Hej tjejer jag har full panik!! Tror jag har fått ett nytt utomkveds Gråter Jag fick min mens som vanligt 20/3 blödde som vanligt 4-5 dagar, som jag brukar. Testade negativt 1,2 och 3 dagar före mens. Har haft molvärk hela tiden sedan mensen slutade och tyckt det känts annorlunda, fick finnar för två dagar sedan. Tog ett äl test i morse dag 11 och det är positivt. Jag brukar ha äl dag 16-18. Kände att något var fel, fick en liten brun flytning på kvällen vid 18 och tog ett gravtest och det är jättepositivt! Hjälp!!! Jag vet att man kan blöda och vara gravid men jag har aldrig gjort det under mina tre normala grav. Varje gång jag fått sena positiva test och blödningar har det varit utomkveds eller missfall. Shit varför händer detta mig. Jag hade hellre sett att vi inte lyckades denna gången heller än ett X till. Då ryker min sista äggledare och det blir inga fler barn här Gråter.
    Håller tummarna att det inte är ett till X! Men skulle det mot förmodan vara det så finns det fortfarande en chans att äggledaren går att rädda, men jag håller mina tummar att det i bästa fall är en normal graviditet <3
  • mariekarolina
    kanske 4a skrev 2014-04-04 09:08:11 följande:
    Nu rinner tårarna, tack snälla ni. Hur mycket ska vi behöva gå igenom här eg? Vad vi gör för våra älskade små barn. Om jag går efter förra mensen så ska jag vara v 5+6 idag. Men jag hade ju en "normal" blödning 20/3 ca 5 dagar som jag brukar och normal mängd, ev lite mindre men inget jag reagerade på då. 
    Håller mina tummar jättehårt att det trots allt kommer se bra ut vid nästa VUL!
  • mariekarolina
    kanske 4a skrev 2014-04-08 13:48:14 följande:
    Det sket sig totalt. Akut op i söndags och nu är höger äggledare också borta. Känns väldigt tufft men nu tar vi en tag i taget. Skitförsäkring har man med så jag lär inte få ett öre.
    Beklagar! :( Ta en dag i taget som du skriver, så småningom kommer det bli lättare att blicka framåt och jag önskar er all lycka till i framtiden! Kram!
  • mariekarolina

Den och den: Jag gjorde VUL 5+3 och då såg man bara hinnsäcken, men det gick iaf att se att det satt på rätt ställe :) Hade också molvärk på en sida bara men det var ingen fara. Lycka till på VUL iaf!

• mariekarolina
    Saturnus skrev 2014-05-16 10:26:55 följande:
    Jag plussade idag, helt oväntat! Jag har plussat så tidigt förr så jag hade givit upp.

Jag dansade med min son hemma i morse! :) Blev så glad och han dansade med och skrattade.

Äntligen nu hoppas jag att det sitter på rätt ställe och är friskt och vill stanna!

Vilken vecka fick ni göra tidigt vul för att utesluta ett X?

Grattis!! Jag gjorde VUL i 5+3, då såg man bara en hinnsäck men det var ju tillräckligt för att kunna se att det satt på rätt ställe :) Blev såklart orolig att man inte såg något mer, men nu är jag i v.26 och allt har hittills sett bra ut!

Håller alla tummar och tår att det kommer gå bra för dig :)

• mariekarolina
    Saturnus skrev 2014-05-22 21:12:19 följande:
    Hej!
    Det gick inte bra. Jag tog en sticka, väldigt svagt och sedan tog jag digitala = inte gravid! Det känns tungt! Det enda positiva var att min vänstra äggledare plockade upp ägg från höger äggstock. Sen vet jag ju inte om det fastnade i äggledaren eller livmodern. Det var väl något fel i cell delningen! Fick en blödning nu på kvällen.

Ledsen och besviken, hoppades så mycket och sade t o m nu ska jag bara njuta!
    Skönt att det finns något positivt i eländet! Men jag beklagar verkligen :( Jag håller mina tummar att det går bättre nästa gång <3
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3