• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Love is everything skrev 2010-12-29 16:44:31 följande:
    Lite frågor på detta givetvis:
    *Nån annan som haft så låga hCG-värden i ungefär samma vecka? Hur har det gått för er? Fler cellgifter, OP?
    *Hur snabbt kan man räkna med att värdet ska vara nere på 0? Vad är bra/mindre bra?
    *När kan man börja försöka igen? Räcker det med en mens, som mina läkare anser?
    *Känns som om mitt X har varit "litet" i jämförelse med andras. Hur resonerar ni??

Kommer säkert på en massa mer framåt...

Hej så länge!
    /Annelie
    Hej Annelie!
    Välkommen hit! Det här är en jättebra tråd där man får stöd och tips och allt. Så himla skönt att ha tjejer här som förstår, som ingen av mina "riktiga" vänner gör...

Men oj vilken resa du har gjort...man får ju gråten i halsen när man läst ditt meddelande. Så himla tragiskt att det slutade med ett X. Men tack gode gud för IVF. Hoppas du fortsätter att berätta hur det går för dig.

Själv hade jag turen att bli gravid på första försöket för några månader sedan. Jag hade en väldigt lätt inställning till barn och hade väl inte längtat så länge utan vi började bara köra oskyddat. Men när jag var gravid så kände jag så fruktansvärt mycket hur kul och underbart det skulle bli med barn....även om det bara höll i sig i ett par veckor. Mitt X började visa sig i mitten av vecka 6 och i vecka 7 hade jag rejält ont i fyra dagar innan jag åkte in. Jag låg hemma och vred mig och åt alvedon. När jag väl åkte in fick jag lite skäll av läkaren för att inte ha åkt in tidigare.

Vi har märkt här inne att det är väldigt olika behandling på X i landet. Jag bor i norrbottens län och åkte till Sunderbyns sjukhus. Där tog de det på allvar och när de inte såg något i livmodern så sa de direkt att jag nog hade ett X eftersom jag inte hade haft någon blödning. De tog hcg, endast cirka 150 vilket ju är väldigt lågt, men ändå valde de att skicka mig raka vägen till operation. Antagligen för att jag hade så ont och när gynekologen tryckte över vänster sida så gjorde det väldigt ont....men känns som om att om jag kommit till ett annat sjukhus så hade jag nog fått cellgift istället. Men jag tycker nog det var bra att de tog mig på allvar och man vet ju inte hur det hade blivit om jag hade fått någon annan behandling.

Jag fick inte komma på någon återkontroll för att mäta hcg utan körde igång och försöka igen efter en mens-period! Nu när man väl fått prova att vara gravid i några veckor så vill jag så gärna få vara med om det igen!
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • RaraS
    Mika1980 skrev 2010-12-30 12:46:10 följande:
    Jo det är surt,och tungt..allt är skit just nu. Det blir becksvart i samma ögonblick som jag testar minus, lever ju bara för att bli med barn nu känns det som. Jag borde verkligen försöka leva lite, kanske dejta..men jag intalar mig att det är svårt i min situation. Det finns nog inte många som vill dejta en tjej som försöker bli gravid,och även om jag skulle hitta någon sån så kommer jag inte kunna fokusera på annat än äl-test,inseminationer, ivf och graviditetstest i alla fall. Känns som att jag kastar bort mitt liv på något som aldrig kommer inträffa.
    Ja, gisses vad tungt. Ja, det känns som om livet stannat av sig lite...allt handlar nästan om att bli gravid för mig också numera. Eller snarare 2 veckor avslappnat och livet är rätt så normalt. Dvs när jag har mens och veckan före ÄL, de veckorna är roliga och man känner inte efter så mycket. Men de 2 veckorna efter ÄL är ju plågsamma som tusan...man känner ju efter hela tiden och hoppas!

Och ja, det är klart att det påverkar livet i övrigt. För min del började jag tänka att det vore kul att byta jobb när jag var gravid...när jag blev gravid så tänkte jag att det är ju perfekt! Få barn till sommaren och börja leta nytt jobb under hösten. Helt plötsigt nu är inte mitt jobb kul alls och man känner sig "fastlåst"...man kan ju inte byta jobb nu och sedan kanske bli gravid samtidigt. Men jag måste börja fokusera om nu efter nyår! Undra hur man gör för att fokusera "lagom mycket" på den här skaffa barn-biten.

Men Mika, nog tror jag det kommer inträffa för dig, förr eller senare, och då tror jag allt besvär och alla uppoffringar kommer vara värt det! IVF finns ju men det ju jäkla tråkigt att det ska vara så komplicerat för dig, förstår inte varför vi har sådan lagstiftning här i liberala Sverige när det är helt ok i grannlandet...har du hittat någon bra gyn som kan skriva ut recepten i Sverige? Det ska nog lösa sig ska du se och ge inte upp detta försök förrän mensen är här!
  • RaraS
    Lemis skrev 2010-12-29 18:01:17 följande:
    Jag har läst något liknande om detta, men även att det skulle vara bra för hud, naglar och hår. Rosenrot ska också vara ett naturläkemedel som ska sätta fart på ägglossning osv.
    Jag läste en massa om det på internet och många hade blivit gravid direkt när dom ätit detta, jag blev också det, men tyvärr så blev det ett X. men om det inte skulle fungerar för oss nu så ska jag nog prova det du har skrivit om.  Finns det att köpa i hälsokostaffärer?
    Ja, det finns att köpa i hälsokostaffärer, och även på nätet! Så det ska nog inte vara något problem för dig att hitta om du vill testa det!
  • RaraS
    Mika1980 skrev 2010-12-30 14:06:59 följande:
    Jag vet inte om jag ska testa igen, vill inte behöva se fler minus :( Ska nog festa och glömma hela skiten i morgon i stället. Funderar på att ta en paus i allt det här, jag orkar inte mentalt hur länge som helst. Har försökt i ett år, och gått igenom en separation och ett X det här året. Nästa år måste bli bättre.
    Skål för ett bättre 2011!
    (Och du har ju faktiskt inte BIM förrän på lördag så hoppet är ju inte helt ute....)
  • RaraS
    ewaulrica skrev 2010-12-30 13:18:48 följande:
    hörrni tjejer, något som jag också har hört gott om är faktiskt akupunktur.
    Ingen dum idé....har faktiskt funderat på det själv. Fick det som tips av en kompis efter X:et men har dragit mig för alla nålar...
    Men det kanske blir nästa grej att testa :) Nu har jag kört två månader endast med vitaminer....nästa två månader blir nog med Apiforce och Glandin...och funkar inte det så ska jag nog testa med Akupunktur. Och funkar inte det heller så är det dags att kontakta gyn igen. Jag har en plan! Glad Nu när jag har en plan så kanske jag kan koncentrera mig på resten av livet!
  • RaraS
    Mika1980 skrev 2010-12-30 15:05:34 följande:
    Vad är det för plan du har Rara?
    Bara hur jag ska gå tillväga. Period 1 och 2 nu har jag testat med endast vitaminer, period 3 och 4 ska jag testa med Glandin och Apiforce, och funkar det fortfarande inte ska jag testa akupunktur. Har jag inte blivit gravid efter 6 perioder/månader så ska jag ringa gyn...och om inte sjukhuset vill hjälpa till så finns det ett privatgyn här i stan, de borde ju kunna hjälpa mig.

Det är min plan och nu ska jag fundera så mycket under våren!....ska koncentrera mig på jobbet och se till att hamna i roliga projekt! Och leka mycket med vovven! Som dock har ett inflammerat knä...hmm...lite oroande men han får en inflammatorisk spruta en gång per vecka hos vetrinären så förhoppningvis är snart frisk igen så vi kan ut och köra lite längdskidor! Dvs....han drar mig och jag åker efter! Hihi! På måndag ska han in för röntgen igen...hoppas, hoppas det går bra!
  • RaraS
    acinna skrev 2010-12-30 16:17:30 följande:
    Här sitter jag nu i vecka 11+1 och med en underbar sambo som friade igår! Hade inte tröttheten varit så stor så hade livet varit helt fantastiskt just nu!!! 
    Tänk att du redan är i vecka 12! Vad fort det har gått...känns väldigt nyss som du berättade om ditt + !!!

Och stort grattis till förlovningen! Låter som du redan har ett bättre 2011! Hoppas vi får det det också!
  • RaraS

Måste bara berätta...idag satt mina PMS-/skengraviditestecken igång igen. Vaknade klockan 05:00 med två stora spända bomber till bröst. Precis som förra månaden. Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt dem...min man gillar dem i alla fall... Glad Kunde inte somna om utan gick upp och såg på en film. Bra start på nyårsafton, att gå upp klockan fem....får se hur länge jag orkar ikväll!

Trodde jag skulle vara "kallare" denna månad, när jag var med om liknande förra månaden, men nopp, man börjar redan hoppas för mycket. BIM-5 idag...så jag behöver ju inte plågas så många dagar till i alla fall...snart vet jag! Och jag ska ta det lungt ikväll. Jag vet, det är ju ingen fara att dricka men jag tror inte det är bra för kroppen att inte bli full/för påverkad i alla fall...även om det kanske inte är någon fara så vill man ju inte riskera något om det skulle vara något. Kommer nog smutta på ett glas rödvin till maten och ett glas skumpa till 12-slaget.

Gott nytt år allihop!

• RaraS

Hoppas det nya året har börjat fint för er!

Ja, Mika och Sunflower, jag blev också nyfiken när jag såg de andra meddelanden här ovan.
    Har Mrs Röd dykt upp?

• RaraS

Lider med dig Mika...men det kanske är vaginatorerna som har gjort den lite sen... Rynkar på näsan

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3