• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Tack Mmmbop....jag ska nog prova dem i fortsättning. Less på spökstreck efter denna gång.

Mika:
    Nu har jag läst ganska mycket på familjeliv att man kan ha mens och ändå vara gravid. Så testa någon gång för säkerhets skull...står ju om tjejer som har haft mens fram till vecka 18. Men det är väl inte så vanligt antar jag för jag har aldrig hört om det förr!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-01-06 23:04:20 följande:
    Kramar till dig! Det är jobbigt att känns sig lurad, jag känner mig galet lurad just nu. Snuvad på konfekten så att säga. :) Så jag förstår precis hur du känner dig. Men du aldrig kan veta vilken sida ägglossningen kommer på. Enl. gyn jag träffade igår på sös så är en sida nästan alltid dominant, och det kanske är så bra att det är din höger sida som är det. :) Jag håller tummarna för att det är så.

Och så lever ju spermierna i typ 5 dagar eller nåt, så även om ni inte prickar in ägglossningen exakt så kan det gå ändå.

Kram
    Oh no...har man nästan alltid en domenant sida? Hoppas det inte är min vänstra i så fall! Eller att jag har en jäkligt bra höger äggledare som är pigg på att svänga över till andra sidan :) Och för att inte freka ur så tänker jag ganska ofta på det finns IVF...

Kramar till dig också! Hoppas du snart börjar känna dig bättre! Och hoppas du får bra svar på måndag när du ska på återbesök!
  • RaraS

Nej, Sunflower,  du oroar mig inte mer än innan...jag tror nog det kommer ta sig till slut för oss...vi får "bara" försöka ha tålamod.

Och Mika, ja, du har ju helt klart en domenant äggstock, men jag trodde inte det var vanligast att det var så...hoppas inte det stämmer :) För då skulle jag oroa mig för att det är fel äggstock hos mig som är domenant...du får gärna fråga igen Sunflower om du kommer ihåg det!

Hoppas du får en bra kväll, Mika, och glömmer allt det här! Men jag vet...det är lättare sagt än gjort!

Och på tal om testande. Jag ska sluta testa i förväg. Ska endast testa på dag 15 efter ÄL i fortsättningen... Förra månaden lovade jag mig själv att inte testa förrän jag verkligen känner mig gravid men jag tror inte det går att känna sig mer gravid än vad jag gjorde denna månad så nu är det slut på testandet i fortsättningen! Men, det kan ju ändå gå åt en del i test ändå :( Så det är lika bra att köpa hem några stycken! Ska prova testlagret jag också!

• RaraS
    Lemis skrev 2011-01-07 18:04:31 följande:
    jag har hört att en äggstock kan blir mer domenant där äggledaren finns kvar. Men å andra sidan hör man och läser mycket och det är så olika det där.
    Jag vill gärna tro på det där! Glad Men kroppen är som sagt ett mysterium och vi alla verkar fungera olika...

Många har ju sagt här att deras cyklar har varierat en del efter x:et. Min två senaste cyklar har dock varit identiska...31 dagar och l-fas på 15 dagar. Men det kan ju ha varit en slump. Innan X:et hade jag nästan alltid 33 dagar...så lite kortare har det blivit av någon anledning... Det har nog gått för kort tid sedan X:et för att jag ska kunna säga något säkert.
  • RaraS
    Veronica1 skrev 2011-01-09 15:29:33 följande:
    Ny tid på tisdagen den 4/1 & då var hcg på 2500, men inte nu heller ser dom nåt, inget onormalt men ingen tydlig graviditet heller....
    Hej Veronika!
    Ett ökande hcg på 2500 och de ser inget...förstår att du är orolig!
    Håller med de andra i tråden att vara vaksam på hur du känner i kroppen. Själv hade jag endast bruna flytningar vid BIM och den dagen jag åkte in i v 6+4. Då hade jag dock haft ökande ont på vänster sida i en vecka....men andra har haft mer blödningar och andra känner inget alls. Mitt X såg de inte heller på något VUL och de gjorde klart för mig att i v 6+4 så skulle de ha sett något om det var som det skulle. Min gynekolog sa "Vi får hålla tummarna för att du bara har haft ett missfall"....*suck*

Det blev operation direkt efter att svaret kom från mitt blodsvar som sa att jag var gravid pga mina hugg från vänster sida. De hittade X:et i vänster äggstock som gynekologen trodde....

Får du ont på någon sida så tveka inte på att åka till akuten direkt!
  • RaraS
    Theina skrev 2011-01-07 20:36:06 följande:
    Positivt men lite svagt BIM-2 och mycket starkare positivt BIM+1 är det ett tecken på en vanlig graviditet eller kan det blir så vid x också?? 
    Grattis Theina!
    Alltid kul att få ett plus! Förstår att du är orolig, men snart vet du! Håll ut!
  • RaraS
    Lemis skrev 2011-01-09 11:17:18 följande:

Jag är super rädd till och från nu när vi snart ska börja igen, är så rädd att aldrig få ett barn till, vill så gärna ge vår Liam ett syskon. 

Jag förstår din rädsla! Jag har också varit skraj och rädd för att inte kunna få barn alls...

På tal om IVF. Här i Norrbotten får man bara ett försök gratis och endast om man inte har gemensamma barn sedan innan. Är det så i resten av landet? För i så fall, om ni har gemensam son Lemis, så får ni betala själva och då behöver du inte stå i kö hos landstinget. Då kan du välja en privat klinik (har hört att det är ungefär samma priser och de ska vara minst lika bra!) och de privata klinkerna har ju inte lika lång kö, vissa verkar inte ha någon kö alls.

Men nu tror jag inte du behöver tänka på IVF ännu, men det är ju bra att ha en "Back-up plan".

Själv har jag blivit så sjukt mycket lugnare efter denna helg. Jag är nu nästan helt säker på att råkade ut för ett tidigt missfall förra veckan. Jag har läst lite om det och det är supervanligt att celldelningen i början inte fungerar som den ska och att de räknar med att upp emot 50% av alla graviditeter blir missfall. Bara 15-20% av alla registrerade graviditeter blir missfall men de som sker innan har de såklart ingen statistik över.

Min smak i munnen och mina bröst kändes exakt som när jag var gravid med mitt X och jag hade ju skuggstreck 3 dagar i rad på testerna, så jag har bestämt mig för att det var det jag råkade ut för. Känslan i magen var dock helt annorlunda mot när jag var gravid med mitt X men ser jag bara som ett bra tecken! Och det känns helt plötsligt så bra!!! Jag har oroat mig för allt...kan min högra äggledare fånga upp några ägg? Har jag passage i min högra äggledare? Osv.
    Men nu tror jag helt enkelt att den funkar och jag känner mig inte alls stressad längre! Förr eller senare kommer jag också bli gravid! För första gången sedan X:et tror jag på det!
  • RaraS
    Lemis skrev 2011-01-09 19:29:55 följande:
    japp vi har en gemensam son, visste inte att det var sånna regler. vad konstigt! Jag menar jag kanske int ekan bli gravid pga av att jag bara har en äggledare och dessutom varit med om två bukop som kan bidra till ärrbildning osv. Nåja jag ska inte forska för mycket i det förrän vi har börjat försöka.

Det låter som ett tidigt missfall för dig.  var det extra klumpigt?
    Förstår din lättnad i så fall, liksom då kommer ägget igenom osv.

MIKA: du har ju också gjort en bukop som jag. Hur ser ditt snitt ut?  jag har som en liten kula i slutet av mitt snitt. alltså invändigt, min syster säger att det kan typ vara brosk eller lite fettknöl. Tänkte höra om du hade något liknande. Är ditt snitt långt?
    Läkaren berättade lite om IVF på ronden efter X:et,,,,jag var ju lite orolig för allt och då frågade hon om gemensamma barn och när vi sa att vi inte hade något så sa hon att vi hade rätt till ett gratis försök i så fall, om det skulle gå så långt. Mer vet jag inte och det kan ju vara olika regler i olika landsting....

Och nej, mensen var nästan som vanligt för mig. Men jag blöder alltid väldigt mycket när jag har mens och alltid med klumpar. Det som i så fall var skillnad var att jag hade mensvärk från högersidan och inte ifrån mitten av magen...

Och det här om snitt. Jag har ju bara titthålssnitt, men snittet där de gick in med optiken är större än de andra två och det var väldigt hårt under ärret de första två månaderna. Jag frågade en kompis som är operationssköterska om det och hon kände på det och sa att det var ärrbildningen på bukhinnan som jag kände. Den är hård och svullen i början men mjuknar med tiden, även det ståret måste läka sa hon... Kanske är något sådant du känner?
  • RaraS
    Lappgeten skrev 2011-01-10 10:06:13 följande:

Här är en till som plussat sista veckan. Helt otroligt efter nästan ett år efter X, det tog ett års försök innan X också. Helt ärligt hade jag gett upp hoppet och skulle söka hjälp.

Men ska jag vara ärlig känner jag mig inte glad, är så är rädd att något är fel. För det mesta känner jag mig lugn men blir hysterisk orolig emellanåt. Jag mår bra, lite illamående, trött, värkande bröst och en del värk på högersidan där äggledaren är borta men det är nog ingen fara. VUL bokat den 18/1.

Jag hoppar innerligt att detta går vägen så vi får våran unge. Om det här är ett X eller blir missfall tänker jag lägga det här på hyllan ett tag och göra något helt annat ett tag. En lång resa eller kanske satsa på en egen företagsdröm.

GRATTIS!!! Jag har också tänkt på dig! Du lät så förtvivlad innan jul och hade försökt så länge!
    Ojoj...lilla pyre, häng kvar och hoppas det sitter rätt denna gång! Fortsätt gärna berätta hur det går för dig!
    Försök njuta så mycket du kan! Tiden går snabbt och snart är de kritiska veckorna över! Vi håller tummarna!
  • RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-01-10 13:23:59 följande:
    Nu har jag fått besked på mitt hcg-prov jag lämnade imorse. Det har tyvärr inte gått ner alls, utan ligger nu på 11 vilket gör att läkaren är säker på att det är nytt X. Jag mår såklart skit och kommer inte att orka skriva här på ett tag. Men då vet ni vart jag tagit vägen. Kram på er!
    Ojoj...vi alla lider med dig här inne. Det där är ju vår allra värsta mardröm...hoppas du kan finna stöd hos Lycka som varit med om samma sak.

Förstår också om du vill göra paus härifrån. Jag kan känna samma sak ibland, man blir ju lite förtvivlad när alla andra plussar hela tiden och man själv bara går på minor.

Vi finns här när du behöver det! Och fortsätt gärna berätta hur det går för dig, när du orkar!

Många kramar!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3