• RaraS

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Lappgeten skrev 2011-01-11 07:48:51 följande:
    Säg den lyckan som varar, ïgår eftermiddag började jag blöda lite grann. Bara pytte lite och brunt till färgen men det känns inge vidare. Börjar precis på samma dag och på samma sätt som sist. Suck.
    Väntar att sjukhuset ska höra av sig nu.
    Ojojoj...inte du också! Håller alla tummar och tår för att det inte är någon fara! Man kan ju blöda och ändå ha en bra graviditet...åk in till sjukhuset och begär hcg-prov! Stackars, stackars lilla du... *kramar om*
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • RaraS
    Jag "puffar" listan så den inte är så svår att hitta... Miny, hur går det går dig?

BIM:

Miny: 7/1-2011 (försök 11 efter X)

LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)

Lemis: 2/2-2011 (försök nr 1 efter X.  bukop, höger äl togs bort).

RaraS: 6/2-2011 (försök 3 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.

Gravida:

angio101: BF 23/1 2011, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")

Lia82 Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling

ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort

Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)

LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)

Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)

Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.

Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
  • RaraS
    Lappgeten skrev 2011-01-11 08:29:14 följande:
    Fick tid i eftermiddag, det var inga diskutioner om det....
    De kan väl inte göra så mycket mer än att mäta HCG än så länge. Men känslan är helt fel, det här kommer inte att gå vägen.
    Jobbigt att det känns så....och ja, jag hade nog gjort likadant, att förbereda mig på det värsta!
    Men jag tror allt det finns hopp ännu och försök hålla dig lugn tills du sett hur hcg:t utvecklar sig.
  • RaraS
    Veronica1 skrev 2011-01-11 14:17:56 följande:
    Ingen graviditet i livmodern, det var ju väntat!!! De ser inget annat heller så jag blir hemskickad med hcg på 8000, det hade gått upp från 2500 till 8000 på 6 dagar. Nu sitter jag & väntar på att min läkare från klininken ska ringa upp mig, det här känns inge bra!!!
    Jag säger också Herregud! Och håller med Mmmbop...hur i hela friden kan de skicka hem dig?

Men du har inte ont någonstans?
    Jag hade endast ett hcg på 150 och de såg inget på VUL men de gick på att jag hade ont på vänster sida och skickade mig raka vägen till operation. Har känt i efterhand att de borde kanske testat med cellgift först och sett om det funkade eftersom jag endast hade 150 men nu när jag läst vad som hänt Sunflower så är jag nästan glad över att de tog bort den kassa äggledaren direkt.

Och läkaren sa till mig också att det var bättre att inte ha någon äggledare vid IVF...det är tydligen större risk att äggen åker ner i dem vid IVF...varför vet jag inte...
  • RaraS
    Veronica1 skrev 2011-01-11 19:54:13 följande:
    Har pratat med Umeå nu & han var oxå lite brydd över att det stigit så mycket. Jag skulle vara vaksam på vissa saker som jag skulle tolka som alarmerande & han även att jag kunde sikta in mig på operation. ÅHHH... va det här är jobbigt!!!

Tack för att ni är så omtänksamma Hjärta
    Jag måste säga att jag är lite orolig för dig....bor du nära ett sjukhus? Kan inte förstå att de har skickat hem dig.

Vi här har alla hört Mikas berättelse och sådant skrämmer oss. Hon blev ju hemskickad från sjukhuset samma dag som hennes äggledare sprack. Jag känner nu att jag hade tur som fick en läkare som tog det på allvar direkt, trots att de inte kunde se något på VUL och ett hcg på endast 150. Kirurgen berättade bara efteråt att fosteret hade skadat äggledaren och att den inte gick att rädda...trots mitt låga hcg.

Så vi blir oroliga!! ...lova att åka in direkt om det blir värre och tveka ej att ringa 112 om det behövs och var ej ensam...vi håller tummarna för dig!
  • RaraS
    Veronica1 skrev 2011-01-12 09:40:43 följande:
    Lappgeten: Hoppas att du får ett positivt svar idag!

Tack alla för att ni bryr er Glad Mår ganska bra idag trots allt, men frutansvärt ont i brösten, inte så kul att att ha graviditetssymtom när man vet att det inte är en vanlig graviditet. Får se hur jag känner mig senare idag om jag åker in eller hur jag gör. Jag tror nästan att läkaren har planerat för en operation på fredag, känns så eftersom vi ska tillbaka & då har dom några dagar på sig att planera, kan det inte va så???

KRAMAR
    Det var ju såklart inte meningen att skrämma dig! Men vi har ju hört hur illa det kan gå och blir ju fundersamma till varför dina läkare är så långsamma med att sätta in behandling.
    När man kan konstatera att det är ett stigande hcg och att det ej syns i livmodern så är det cellgift eller operation som gäller. Operation kanske att föredra om de är osäkra fortfarande....varför inte ta det säkra före det osäkra och gör en titthålsoperation? Skulle det visa sig att det sitter i limodern så är det ju bara att sy ihop igen... så sa de i alla fall till mig före min operation, att de skulle gå och in och titta var graviditeten är någonstans, efterson de inte kunde se den på VUL och i vecka 7så bör den synas...

Hoppas du snart får besked om vilken behandling du ska få!

Och de behöver inte flera dagar på sig att planera en sådan här operation. Det är "vardagsmat" för dem....så sa i alla fall en kompis som är operationssköterska. Hon har varit med på flera titthålsoperationer för utomkveds och jag beordrade ett hembesök efteråt av henne för att kolla in mina stygn.: ) Bra med vänner ibland :)
  • RaraS
    Veronica1 skrev 2011-01-12 11:06:12 följande:
    Jag förtstår att det inte var meningen att skrämmas, ingen fara, jag är inte så lättskrämd Glad. Pratade me dläkaren på kliniken igår & han sa samma sak att de kan gå in & titta vart det sitter nånstans, fattar inte varför de inte gör det! Nu känns det ju bara som att de väntar ut det... Ringde KK nu på morgonen & frågade hur de ska gå vidare om hcg har stigit på fredag & fick till svar att de vill ju vara säkra på vart graviditeten sitter innan de gör nåt, hmmm....!!! Ja ja jag kanske åker in idag iaf, kan ju vara skönt kanske, men jag hatar verkligen att vara på sjukhus, men man har ju inget val ibland.

Vilken tur du hade som har en vän som jobbar som op.sköterska, det måste ju kännas skönt!
    Jo, det kändes väldigt bra efteråt. Henne kunde man ringa och fråga utan att man kände sig jobbig. På mitt sjukhus var de till exempel väldigt dåliga på att informera om hur länge man skulle ha kvar plåster och hur man ska tvätta såren osv. Jag frågade mycket här i tråden också! Väldigt bra! Och när man gör titthålsoperation så fyller de upp buken med en gas, men de sa inte till mig att man kunde bli dålig i magen av gasen....för det blev jag...när jag var orolig att jag höll på att bli magsjuk och jag inte tyckte det var lämplig att hon skulle komma förbi så sa hon bara "Nejnej, du är bara dålig pga av gasen, jag kommer!" Bra om de kunde berätta sådant tycker jag....

Om du har ont så tycker jag nog du ska åka in...men du får ju känna efter själv...fredag är ju två hela dagar bort. Känns länge, och säkert en evighet för dig. Läkare behandlar så väldigt olika tycker jag. Jag fick riktigt ont på fredagskvällen men åkte inte in förrän på måndagen och när jag berättade det för läkaren så blev jag nästan utskälld. Varför kom du inte direkt! Jättekonstigt att det är så olika tycker jag....
  • RaraS
    Lappgeten skrev 2011-01-12 07:51:33 följande:
    Var igår in på sjukhuset och precis som jag trodde kunde det inte se något alls. Inge så konstigt för jag borde vara ungefär 4+4. Så det står mellan missfall, X och gravid vilket det sista nog tyvärr är ganska utslutet.
    Lämnade blodprov så de ska höra av sig idag med HCG värde och då beror det på värdet hur vi ska gå vidare.
    Blöder mycket lite och har inte ont men jag tror att HCG är väldigt lågt, känns som så.

Hur går det för dig Sunflower?

Ojoj...jobbig väntan... Vi är inte så tålmodiga här direkt :) Och det är ju inte så konstigt.
    Det är liksom extra tråkigt för er som man vet har kämpat så länge. Såklart är det ju illa för alla...men jag hoppas ni förstår hur jag menar...

Men håll fast vid hoppet! Och snart får du nog reda på hcg:t så du får reda på hur ni ska vidare....förbered dig dock för en ny provtagning i veckan....de brukar ju vilja se hur det utvecklar sig innan de behandlar när du bara är i vecka 5...

• RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-01-12 11:52:35 följande:
    Vad tråkigt att höra. Vet precis vad du går igenom tyvärr. Jag får svar samma dag jag lämnar hcg-prov, vad drygt för dig att vänta till dagen efter.

Jag har lämnat nytt prov nu på morgonen och väntar på att min läkare ska höra av sig med besked. Jag slutade blöda i måndags och har knappt ens haft några ljusbruna flytningar sedan dess och inte heller något ont i magen så jag är väldigt nyfiken på vad provet ska visa.
    Många som går och väntar på besked här i tråden...men det låter ju som att kroppen kan ha tagit hand om det själv i ditt fall! Håller tummarna för det!
  • RaraS
    Mika1980 skrev 2011-01-12 19:34:54 följande:
    Har märkt att det är mycket starka känslor här i tråden just nu, vilket inte är konstigt med tanke på allt som händer..folk blir gravida, får missfall och nya utomkveds, medan det för andra händer just ingenting. Det blir såklart en massa glädje, ilska, frustaration och sorg. Vi får försöka vara försiktiga i vår omtanke om andra, det är lätt att trampa varandra på tårna i sådana här lägen. Något som jag säkert har gjort ett flertal gånger genom oförsiktiga kommentarer. Jag står fortfarande fast vid att man bör varna folk som kanske inte är lika insatta som oss som har hängt här ett tag, när det gäller risker som de kanske inte är medvetna om. Sedan har man ju självklart ett behov av att prata om sina egna jobbiga erfarenheter, det är ju därför många av oss hamnade här från början. Men jag ska försöka minska ned på mina "skräckhistorier" nu när det är en del av oss som går igenom så jobbiga saker..vill inte skrämma någon ytterligare, men svarar på frågor om någon undrar någonting.

Ta hand om er tjejer.
    Hej allihopa! Det händer mycket i tråden här idag.

Måste bara säga, väldigt bra skrivit, Mika! Håller med dig!
    Många i tråden som går igenom mycket nu så ta hand om er allihopa!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3