• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Jag köper stickor, dom har fungerat alldeles utmärkt för mig iaf =) Och väldigt bra priser. Inte hört om att de ka ge spökstreck och så heller.

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2011-01-07 11:17:24 följande:
    Testet var negativt, såklart :) Men nu kan jag släppa det helt och hållet för den här månaden och helt enkelt inse att det kan vara lite knas ibland - mycket beror nog på hormonerna. Så nästa gång kör jag utan pergo osv, och hoppas att min högra äggstock vill fortsätta samarbeta ändå. För min vänstra äggstock - där jag saknar äggledare, är i alla fall dominant..på tal om diskussionen ovan.

Ikväll blir det öl och inte en tanke på bebisverkstad! :)
    Hare riktigt skoj =)!!!
  • Mmmbop
    RaraS skrev 2011-01-07 15:42:07 följande:

Nej, Sunflower,  du oroar mig inte mer än innan...jag tror nog det kommer ta sig till slut för oss...vi får "bara" försöka ha tålamod.

Och Mika, ja, du har ju helt klart en domenant äggstock, men jag trodde inte det var vanligast att det var så...hoppas inte det stämmer :) För då skulle jag oroa mig för att det är fel äggstock hos mig som är domenant...du får gärna fråga igen Sunflower om du kommer ihåg det!

Hoppas du får en bra kväll, Mika, och glömmer allt det här! Men jag vet...det är lättare sagt än gjort!

Och på tal om testande. Jag ska sluta testa i förväg. Ska endast testa på dag 15 efter ÄL i fortsättningen... Förra månaden lovade jag mig själv att inte testa förrän jag verkligen känner mig gravid men jag tror inte det går att känna sig mer gravid än vad jag gjorde denna månad så nu är det slut på testandet i fortsättningen! Men, det kan ju ändå gå åt en del i test ändå :( Så det är lika bra att köpa hem några stycken! Ska prova testlagret jag också!

Jag har sagt det också, att jag inte ska testa i förväg. Vi får väl se hur det går nästa gång =)
  • Mmmbop
    Lemis skrev 2011-01-07 18:04:31 följande:
    jag har hört att en äggstock kan blir mer domenant där äggledaren finns kvar. Men å andra sidan hör man och läser mycket och det är så olika det där.
    Jag hoppas i alla fall att denna månaden ägglossar från vänster i så fall och om inte så hoppas jag att vänster äggledare fångar upp från höger.

Jag har också lovat mig själv att inte testa för tidigt utan vänta till beräknad mens + 2 dagar. jag vet ju int ehur mycket min cykel har förändrats sen op. Den brukar ligga runt 28 dagar men denna gången blev det 30.
    Så jag får väl ha med det i mina beräkningar.

Har er menscykel förändrats mycket?
    Önskar jag visste =) Men min cykela varierar upp till 10 dagar som den är, så jag tror inte det bli så stor skillnad...

Men det borde ju inte vara permanent? Äggledaren borde ju inte spela in när det kommer till det... Fast vem vet, kroppen verkar ju vara ett mysterium
  • Mmmbop

Hmm, jag antar att ägget släpper ut i bukhålan och sedan absorberas av kroppen, men jag vet inte. Testa att googla.

Stockholmsbrudarna: Jag antar att vi tar fikan en annan dag? I veckan kanske? Eller nästa helg?

Ni som mäter ÄL med stickor (inte glada gubben) hur långt innan ni får fullt utslag börjar det synligt stegras?

• Mmmbop

Ok, tack. Jag hade hoppats på lite längre "förvarning" eftersom jag gärna vill kolla med VUL att det finns ett ägg på rätt sida innan jag åker till Danmark. Får helt enkelt hoppas på tider samma dag, eller chansa och åka ändå.

Tack för svaret.

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2011-01-09 15:15:20 följande:
    Mmmbop: ja fikan får bli en annan gång, antar att Sunflower behöver kurera sig lite och jag har blivit lite krasslig i dag, förstår inte vad det är för fel på mitt immunförsvar :/
    Jag har utslag på äl-test oavsett när i cykeln jag testar, men teststrecket är svagt fram till ett par dagar innan fullt utslag då det börjar bli starkare. Man kan gå till Sophiahemmet på drop in varje vardag 8-8:15 för vul, det kostar en del..ca 700-800 kr om man inte har en remiss. Men om man inte lyckas få tid hos gyn eller remiss kan det vara värt det inför insemination. När jag gör vul brukar jag gå på dag 11 eller 12, har normalt äl runt dag 14-15. Då kan jag se på vilken sida jag kommer få äl och sedan börjar man med äl-test alternativt tar ägglossningsspruta om man har ett bra ägg på gång.

Jag ska inte försöka denna månad har jag bestämt mig för, väntar nog med allt tills jag har varit på Mama Mia, ska försöka få remiss för spolning då. Sedan får jag se om det blir insemination eller ivf framöver.

En jäkligt trist sak som jag tror beror på hormonerna, är att jag har gått upp i vikt..inte mkt men känner av det, har läst om folk som gått upp i vikt av en enda hormonbehandling - upp till 5 kg! Känns ju lagom kul mitt i allt. :/
    Ja, det skulle kunna vara ett alternativ. Jag ska heller inte försöka denna ÄL utan mäta på stickor och kolla läget. Grejen är ju att jag har så extremt oregelbunden cykel att jag aldrig vet när ÄL är, det kan lätt diffa på 10 dagar från månad till månad.

Trist att gå upp i vikt om du inte vill. Själv är jag sån att jag alltid går ner i vikt minsta lilla som händer i kroppen. Skönt för det mesta utom när det blir lite mycket och man ser lätt anorektisk ut. Man är verkligen olika. Hoppas du kommer tillbaka nu när homonerna går ut kroppen.

På tal om något helt annat är jag nu dödligt less på att renovera! Köpte lägenhet i somras och har hållit på sedan dess. Typ varenda helg. Nu är jag på upploppet (mest täckskivor, socklar och lister kvar) och då tar orken bara slut!! Så nu ger jag upp för den här helgen och städar iordning (blir väääldigt sktitigt ÖVERALLT när man renoverar på 39 kvadrat), sedan blir det nog soffan för min del.

Hoppas det går bra för er som är nygravida! Och Sunflower, hur mår du nu efter helgen?
  • Mmmbop
    Veronica1 skrev 2011-01-09 15:29:33 följande:
    Hej! Jag hoppar in här & hoppas att det är ok. Ni verkar ha lite erfarenhet av X. Ska ta min historia, lite kort... Gjorde vårat fjärde IVF i början av december, fick tillbaka 2 embryon 3/12. Den 22/12 fick jag ett fint Plus på stickan för första gången för oss. Allt kändes så underbart, vi var superlyckliga Skrattande. På julafton 24/12 började jag blöda lite grann, inte alls så mycket, det höll på så tills på kvällen den 25/12. Hade lite småont i magen & kände mig lite orolig för vad det kunde vara så jag ringde sjukvårdsupplysningen & dom tyckte att vi skulle komma in. Jag blev undersökt & tog hcg, lågt 371 tror jag att det var på då. Kom tillbaka tisdag för ett nytt prov & då hade det ökat till 490 el nåt sånt (minns inte riktigt), blev undersökt på e.m men de kunde inte se något med VUL, fick en ny tid på torsdagen för nytt blodprov & VUL, nu var hcg på 712, men de ser fortfarande ingenting. Ny tid på tisdagen den 4/1 & då var hcg på 2500, men inte nu heller ser dom nåt, inget onormalt men ingen tydlig graviditet heller....jag har inte blödit någo mer sen den 25/12 men igår började jag att blöda lite grann igen, ibland brunt & ibland lite lite rött. Har fått en ny tid på tisdag!!! Är livrädd för den smärtan som man tydligen kan få vid utomkveds, hur länge vågar man vänta innan man åker in??? Känner mig som en tickande bomb som snart kommer att explodera!!! Vad ska jag tro???
    Hej Veronica, jag har följt dig i en annan tråd du startat. Ja... Det låter som utomkveds, men jag har för mig att du skrev att du inte har någon speciell smärta på någon sida? Stämmer det? Fast sedan gick ditt hcg upp väldigt mycket på slutet.

Mika: Var det inte liknande för dig?
  • Mmmbop

Veronica: Du är alltså i vecka 7+2 eller något sådant? Då borde ett hjärta synas om det var en vanlig graviditet och hinnsäck med mera. Men det har de redan sagt antar jag.

Jag vet att flera i tråden har fått diagnostiserade utomkveds utan att någon någonsin hittat det med ultraljud. En tror jag tom fick ett i bukhålan och inte i en äggledare. Jag förstår att du är superorolig, men vad säger dom nu då? Hur länge ska du gå och ge prover utan att de gör något? Har dom sagt nåt?

• Mmmbop
    Veronica1 skrev 2011-01-09 15:55:22 följande:
    Dom har inte sagt hur länge jag ska gå & ta prover & nej jag har inte ont på någon speciell sida, har inte så mycket ont alls faktiskt, det kan vara lite molvärk ibland men det går över ganska snabbt & ibland har jag nåt litet hugg, men inget mer. Brukar man blöda med 2 veckors mellanrum??? Det verkar ju vara så otroligt olika för alla. Men bara av att gå vänta blir man ju tokig, har gått 2 veckor nu!!!
    Ja, två veckor är lång tid. Jag fick gå och ge prover i en vecka (3 gånger) för att fastställa att det gick uppåt med hcg:t. På mig kunde de på en gång se att det var "tomt" i livmodern. Hade tunna hinnor och inte en tillsymmelse till foster eller hinnsäck. Jag gick på KI i solna (stockholm) och fick ett väldigt bra bemötande där. Jag förstår att de inte vill operera eller ge cellgifter om de inte är "säkra" men du kan inte gå hur länge som helst, då kan det gå för dig som för Mika. Jag tycker du ska kräva en behandlingsplan av din läkare vid nästa besök. Alltså hur många gånger till de ska ta prov innan du får behandling. Ge dig inte, man måste vara väldigt hård ibland.

Både smärta och blödning verkar variera bland de som drabbats här. Gemensamt har varit att hcg har stigit för långsamt eller för lite, Mika hade väldigt höga värden men många av oss andra hade relativt låga hcg (under 3000).

Men lyd Mikas råd och var inte ensam eller långt från sjukhus innan du vet mer, och var hård mot läkarna nästa gång. Kräv svar.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3