KämparPå skrev 2011-01-18 10:27:47 följande:
Det är det jag med tyckt att jag får tips.
Mamma fråga mig hur det var med mig egentligen då jag ofta har vredesutbrott och gråter väldigt mycket.
Jag har ofta gjort mig ovän med min familj på sistonde o min sambo tycker att jag är mycket arg.
Dom kanske har rätt, jag kanske ska ta kontakt och prata med någon.
Det är bara det att jag är FRUKTANSVÄRT rädd att jag inte kan bli gravid igen.
Det är klart du är ledsen och arg över att det gått som det gått. Men sannolikheten att du inte ska bli gravid igen, någonsin, är inte överhängande. Jag tycker absolut du ska ta kontakt med en kurator eller liknande, ibland behöver man strategier för att komma vidare, lite hjälp på traven. Man behöver inte fixa allt själv jämt.
Jag gick hos en KBT-terapeut en gång i tiden och fick en övning som gick ut på att försöka stoppa katastroftankarna (att du aldrig kommer bli gravid igen) genom att ta ett djupt andetag och föreställa sig det värsta som kan hända och vad man i så fall ska göra. Typ: Jag kommer aldrig bli gravid igen (av mig själv), vad är det värsta som kan hända? Svar (exempelvis): I sverige får man hjälp om man inte kan bli gravid på egen hand, det finns IVF, hormonbehandlingar med mera. Skulle jag inte få hjälp kan jag alltid åka utomlands (typ danmark) och få göra IVF/insemination där. I sista hand går det att adoptera, en underbar liten bebis som inget hellre vill än att få dig som mamma. Så sannolikheten att det allra värsta skulle hända är försvinnande liten.
Det löser sig, på ett eller annat vis kommer du få bli mamma, bara du ger dig tusan på det. Du kan uppenbarligen bli gravid (du har ju lyckats en gång). Det var livsdugligt och växte så din äggledare sprack (du och din man är alltså kompatibla genetiskt). Just denna enda gång så fastnade inte ägget där det skulle, men det fungerar och någon gång hamnar det rätt. Kanske med lite hjälp på traven, kanske alldeles naturligt.
Jag tror verkligen på att det löser sig för dig. Men för att du ska kunna leva under tiden är det bra om du får gå och prata med någon så du får må lite bättre medans du arbetar på nästa pyre.
Massa kramar!