• acinna

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Sunflower: Fick besked idag om mitt hcg, och det är nere på 6!!! Så det kommer bli ett blodprov till, men förhoppningsvis inte fler! Och vi fick även det fantastiska beskedet att vi får börja försöka igen redan efter nästa mens! Blev helt sprallig av att höra det!

• acinna

Mika: Jag väntar på mens... Har fått för mig att jag hade ägglossning i helgen...
    Vet bara inte om vi vågar försöka första gången eller man ska vänta på en mens till. Har bett sambon ta reda på om de kan spola äggledaren också, så att vi vet om där är förträngning eller inte efter att de öppnade den...

Hoppas verkligen att du har mens nu, och att du får ägglossning på rätt sida! 

• acinna

Sunflower: Skönt att höra att dina värden också är nere där de ska. Tråkigt att ni inte får försöka förrän 1 december. Av vilken anledning vill läkarna att ni ska vänta så länge?

Själv är jag förvånad över att få svaret att om detta blodprovet låg under 5, vilket de tror så får vi försöka igen efter nästkommande mens. Sköterskan min sambo pratade med rekommenderade helst att vi väntar en mens till, men vi får se. Väntar på min första mens efter operationen nu...

Ska ta reda på om de kommer göra en spolning, för det borde vara billigare för dem att kolla upp äggledaren än att det fastnar en gång till och då blir det en operation till... Det vill jag inte! 

• acinna

Sunflower: Visst är det konstigt att vården är olika beroende på var man bor! Tycker det är skrämmande...

Bra information var det inte, men samtidigt hade jag helt underbar personal runt mig båda gångerna jag var inlagd. Så det lugnade... Men efter 25 timmar fastande med dropp (och 15 timmar fastande dessförinnan) Så mer eller mindre ber man att få åka iväg till operation!

Usch, ja... Vet inte vilket som är värst. Du som fått cellgifter eller jag som fick äggledaren uppskuren, men inte borttagen. Läste om vad riskerna är att det fastnar igen, och det var ingen rolig läsning... Hade jag vetat det innan operation hade jag nog varit mer på att de skulle tagit bort den i alla fall... 

• acinna

Sunflower: Grattis!!! Skönt att höra att ni också får börja försöka igen!

Sambon ringde till BM idag, och de vill inte göre en spolning. Det ansåg de vara helt onödigt!  Själv tycker jag inte det är onödigt... *suck*

leana: Välkommen hit, trots anledningen att du är här... 

• acinna

RaraS: Välkommen hit, och jag beklagar verkligen vad som hänt!

Jag opererades med titthål den 16 september och mina hål är nu ihopväxta sedan minst en vecka, men jag har fortfarande plåsterna kvar och jag känner av det hål som är vid naveln, eftersom alla byxlinningar hamnar precis där. Jag tror inte jag åt mer än max 10 Alvedon efter jag kom hem för jag hade inte speciellt ont, men visst kände jag av såren när jag var uppe. Jag blev sjukskriven i en vecka efter operationen, och jag opererades fredag eftermiddag. Trött var jag första veckan när jag började jobba, däckade så fort jag kom hem från jobbet... Kroppen behöver tid att läka och förstå vad som hänt. Jag fick ta blodprov tre gånger efter operationen och nu är det nere på normala värden, dvs under 5.

Jag blödde ingenting efter operationen, men det beror på att jag först fick diagnosen pågående missfall, och att bara vänta. Då fick jag tre dagars störtblödning och hela livmoderslemhinnan kom ut men inte fostret. Värdena ökade igen, och jag fick då diagnosen MA (missed abortion) och las in för skrapning eftersom de trodde att fostret satt i livmoderhalsen. Blödde inget efter den operationen heller, och 6 dagar senare las jag inte för operation för utomkvedes, och då var mina värden på knappt 1600 och de såg fortfarande inte fostret. Jag har ett hål vid navel och ett hål långt ner på varje sida eftersom de inte visste vilken sida. De hittade fostret i vänster äggledare precis som jag sagt i 4 veckor. På mig hade fostret inte skadat äggledaren, så de skar upp den och tog bort fostret. Detta gör att jag är ändå mer nervös över att det ska kunna hända igen...

Eftersom mina värden är nere på normalt efter 3 veckor, så har de sagt att det är oki att försöka igen efter första mensen. Så här väntas det för första gången någonsin på mens!

Undrar du något så får du gärna fråga!

• acinna

Sunflower: Ja, det är konstigt att de inte vill spola och se om äggledaren är fri, eftersom det borde vara billigare för dem att göra det än att få mig på en operation till... Men, det är deras val. Fast jag har inte gett mig än!

Mika: Ibland är det tur att man känner sin egen kropp, och för min del så gav jag mig inte. Är dessutom tacksam att ha en sambo som är utbildad undersköterska (han jobbar inte som det nu) och att han inte heller ger sig. Så när jag blev trött och ledsen på deras: Vänta, vänta, vänta... Så tog det hus i helvete för honom, och han fick in mig på KK redan samma kväll! Men, det tog ändå 2 veckor innan de hittade fostret. Jag satte myror i huvudet i många läkare och sköterskor eftersom jag ansågs för frisk och pigg för att ha X med ett så högt hcg-värde som jag hade...

RaraS: Jag är förvånad att de inte mätt hcg-värdet, eller gett dig remiss på att testa det tills det är under 5. Mig har de följt stenhårt och idag kom sista brevet från dem, så nu släpper de mig! Och genom detta meddelar också att det är helt ok att försöka igen direkt efter mens.
    Har känt mig så bra i veckan, men idag vaknade jag med huvudvärk och stel nacke, och efter en hel dag i klass på jobbet och 20 minuters lunchrast så hade jag riktigt ont i min vänstra äggledare när jag körde från jobbet och sedan när jag kom hem. Får ta det lugnt i helgen känner jag...
    Kommer också att få VUL, så fort jag är gravid igen. De skrev det i min journal, men jag litar inte på det eftersom jag tillhör ett annat lasarett egentligen, men opererades på det andra i vårt landsting. Men, vi kommer inte att ge oss, och jag kommer kräva att de ska ta hcg-värden så att de kan så att jag följer kurvan redan från början. De ser inte fostret med ett värde under 1000, och de hittade inte mitt med två olika UL-apparater trots värde på nära 1600...

• acinna

Lycka82: Oj, 2 X. Blev du opererad för båda, eller hur tog de bort fostren? Har haft ett X, och opererades för 3 veckor sedan, då de lämnade äggledaren kvar efter att ha tömt den, och jag är rädd för att behöva genomgå en operation till efter nytt X.

Jag hoppas verkligen att ni får plus snart!!! Vi väntar på första mensen sedan operationen för att kunna börja om igen... 

• acinna

Mika: Jag ställde min diagnos själv, men eftersom han kan mer om sjukvården än jag så är det tacksamt när man inte orkar vara så påstridig. Har dessutom ett jobb som är svårt att sitta i telefonkö eller vänta på att de ska ringa upp. Han har lättare för det.

Inte första fredagen jag vaknar med stela muskler och huvudvärk. Av någon anledning är det oftast fredagar det visar sig... Men jag jobbade på och har inte behövt ta värktabletter. Är så rädd för att få migrän, vilket jag haft några gånger. Det är väldigt oskönt, och då är jag ljud- och ljuskänslig och mår oftast illa. Jag hatar dessutom att kräka vilket inte gör saken bättre...

Har varit smärtfri sedan i söndags, fram tills idag. Trodde det var på bättringsvägen sedan diagnosen "Överansträngning" förra måndagen.

Jag hoppas verkligen att du får ägglossning på rätt sida denna gången, och att du kommer iväg till Köpenhamn, även om du nu inte får samma "pappa"!!! Tänker på dig!!!

• acinna

Lycka82: Jag vet inte vad jag ska säga... Trodde sådant inte kunde hända, och inte att det fick hända!

Min mens borde komma i nästa vecka, för jag fick för mig att jag hade ägglossning förra veckan, då mitt hcg på tisdagen var 6, och nu nere på under 5. Tror det är första gången jag ser fram emot att få mens... ;)

Lycka till ni också!!! 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3