• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej igen, ja det var ju tur att du träffade bra läkare på 72:an Sunflower, jag fick träffa ungefär 4 olika under min vistelse där varav en var fruktansvärd (Ravelli eller ngt liknande hette hon) och de andra ok. Blev lite smått förälskad i en supergullig Ssk där, hon hade kort mörkt hår och var lång..är lite svag för sjuksköterskor *s*

Tänkte fråga er som har lite koll, har kollat runt på nätet men ej hittat ngt svar - nu har jag mens en andra gång efter mitt X..men det blöder nästan ingenting. Det började i förrgår, kom pyttelite..brukar komma igång ordentligt andra dagen men nu är det tredje dagen och jag behöver knappt använda trosskydd..?? Enligt min normala cykel ska jag ha mensen nu så det borde ju vara den, men är det ngn som kan förklara varför den är så märklig?
    Hoppas ju verkligen att det är mens så att jag får Äl om 2 veckor, har tom. tagit ett par semesterdagar då för att kunna åka till Köpenhamn om det blir på "rätt sida" :)

• Mika1980

Förresten, grattis acinna till att du får  börja snart igen..vi kanske börjar ungefär samtidigt? :)

• Mika1980

Jag ringde till kvinnokliniken på SöS i dag och frågade om min underliga "mens", sjuksköterskan jag pratade med hade inga bra svar..jag frågade även om spolning, om jag kunde få det via dem men det trodde hon var svårt. Hon rekomenderade mig att söka privat - men min gynekolog tycker att det här med spolning mest är en "psykologisk sak"..och att det är onödigt. Han om ngn borde väl veta att det kan bli knas med äggledarna efter en omfattande bukoperation..Känns inte som att jag får någon hjälp alls.. Hade jag haft man skulle jag nog bemötas annorlunda känns det som. Som ensamstående ofrivilligt barnlös diskrimeras man verkligen..:(

Ja ja, jag går väl till sophiahemmet om ca 10 dgr och ser om det är ngn äggblåsa på g..

ewaulrika: Ja jag blir alltid hopplöst förälskad i omhändertagande sjuksköterskor...*s*

• Mika1980

Spökplumpen och Sunflower: Tack för tips, men jag har både pondus och kan vara arg om det behövs, och gråta vill jag inte behöva göra..men eftersom jag inte står under vård på SöS längre (opererades ju 31 juli) och inte har ngn läkarkontakt där tror jag att det blir svårt att få ngn undersökning genom dem. Då är det nog lättare att övertyga min gynekolog. Men om jag får äl på höger sida den här ggn åker jag nog till köpenhamn och testar utan att spola. Min mens har iaf. kommit igång nu..efter 5 dgr! Vet inte alls vilken dag jag ska räkna som första dag!

Sunflower, man kan se en äggblåsa genom vul från dag 10-11 ca (efter mensens första dag), de mäter då blåsan och uppskattar på ett ungefär när äl kommer ske. Har man vanligtvis en cykel på 28 dgr borde man göra vul dag 12 ca (så att man inte missar äl)..och sedan använda äl-stickor efter det.

Ha det bra tjejer :)

• Mika1980

Förresten sunflower, jag fick inte heller några restriktioner efter metrotrexatsprutan, jag levde ungefär som vanligt - tills jag blev inlagd vill säga.

Och det här med samma vård oavsett familjesituation stämmer ju tyvärr inte riktigt. Som ensamstående har man rätt till undersökningar - varför man tex är barnlös. Men man har inte rätt till behandling (insemination, ivf). Och jag tror att det är svårare att få till en utredning för ofrivillig barnlöshet när man är singel, eftersom man kanske inte har möjlighet att tex inseminera varje månad och därför inte kan påstå att man har försökt aktivt under hela året som man ska innan man får en utredning. Och man blir nog inte lika vänligt bemött heller..och det gäller samhället överlag. Istället för lyckoönskningar stammar folk fram "men pappan då..".
    Jag kommer aldrig ha en pappa till mitt barn, men kommer att använda mig av en öppen donator..och förhoppningsvis träffar jag en kvinna som kan vara extramamma, Och jag är faktiskt säker på att jag kommer bli världens bästa mamma ändå :)

• Mika1980

Leana: Jag hade precis som du - blödde som ett vanligt missfall i v-6-7, och då det kom ut en "slemsäck" (ursäkta detaljerna!) har jag tagit det för missfall, även om X konstaterades två veckor senare. Man kan både få vanligt missfall och X samtidigt även om det är ovanligt. Annars är det som tjejerna säger slemhinnorna i livmodern som stöts ut.

När det gäller kirurgisk eller medicinsk behandling kan man få metrotrexat (cellgift) som injektion upp till man har 10 000 i hcg. Jag hade ca 5 000, men det var ändå försent för mig tydligen eftersom äggledaren sprack trots metrotrexatsprutan. Men oroa dig inte Leana, det är nog ovanligt att det blir så. Kirurgisk behandling går till genom titthålsoperation som de andra har skrivit om, om det inte blir akut som för mig (och ett par andra), då öppnar de upp hela buken. Det tar lång tid att återhämta sig från, men titthåls ska ta någon vecka att återhämta sig ifrån bara.

acinna: jag förstår inte varför de ska snåla med spolning, jag vill också ha det men blir nekad..Klart att man vill kolla att allt är okej innan ett nytt försök när man har varit med om något sånt här..

Förresten har jag börjat förbereda inför en eventuell insemination om ca 10 dgr (hoppas hoppas höger äggstock har vaknat till liv!), har begärt semester och kontaktat Storkkliniken. Tyvärr har den donatorn jag blev gravid med sist "fyllt sin kvot" i Sverige, synd eftersom man inte "matchar" med alla.

Lycka till alla som försöker!

• Mika1980

Förresten igen: blödning efter operation är väldigt vanligt, man ska räkna det som en mensblödning hörde jag, vilket verkar stämma eftersom jag fick min mens exakt en månad efter post op-blödningen.

Och när det gäller att försöka igen är det olika beroende på vilken behandling/ingrepp man har genomgått och hur man mår fysiskt och mentalt. Har man fått metrotrexat säger de flesta läkarna att man ska vänta 2-3 menstruationer för säkerhets skull, även om riskerna för att ngt skulle bli fel är minimala om man försöker innan. Har man gjort titthålsoperation och mår bra och har återfått sin mens efter en månad är det bara att köra på :)

• Mika1980

Leana: var det så att du skulle till sjukhuset på måndag och att man då ska bestämma vad man ska göra? Är det ett konstaterat utomkveds? Har man under 1000 i hcg kan det vara svårt att se ngt genom ultraljud, och du hade 400 om jag inte har fel? Men eftersom ditt hcg ökar efter "missfallet" tyder det ju tyvärr på utomkveds, om det inte fördubblas varannan dag för så kan det ju faktiskt vara en normal graviditet trots blödning.
    Jag gissar att de kommer ta hcg-värde på dig på måndag och göra ett nytt vul..för att se om de kan se något utomkveds alt. normal graviditet i livmodern. Jag var inne ett par vändor och gjorde ett antal vul och lämnade hcg-prov innan det blev konstaterat. Först fick jag precis som acinna höra att det var ett pågående missfall.. Och precis sim hon sa jag hela tiden att den satt på vänster sida eftersom det hade stramat där sedan v.5, mkt riktigt hittade de fostret på 2x2 cm i vänster äggledare sen. Men då hade jag kommit upp i ganska hög hcg-nivå, när jag låg runt 600 kunde de inte se någonting.

Om du får medicinsk behandling får du injektionen intramuskulärt (i skinkmuskeln) på sjukhuset, sedan får du stanna för observation..hur länge beror på, jag blev hemskickad efter en halvtimme bara, men fick remisser för att lämna blodprov så att de kunde följa utvecklingen. Mina värden sjönk som sagt inte, men eftersom du har så låga nivåer kan nog metrotrexatet hjälpa dig.

• Mika1980

leana: Jo man kan få missfall och utomkveds samtidigt men det är som sagt ovanligt, det är i de fall det skulle ha blivit tvillingar. Jag har anlag för att få tvillingar så jag misstänker att det kan ha varit så i mitt fall eftersom jag blödde ut en stor "säck"..

Av metrotrexat kan man bli trött och lite illamående, men jag märkte inte av det särskilt mkt.
    Lycka till på måndag!

• Mika1980

acinna: ja ibland måste man verkligen stå på sig. Första ggn jag åkte in till akuten för att jag trodde att jag hade utomkveds var de väldigt skeptiska. Jag  sa att jag hade känningar på vänster sida och visade var, och en ssk svarade att det var "för långt upp"..men det var det ju tydligen inte.
    Jag är också undersköterska i grunden och ställde min egen diagnos ett par veckor innan läkarna hade gjort det..

Det där med stel nacke och huvudvärk låter inte bra, förmodligen är det bara nackspärr som orsakar huvudvärk, men håll koll på att du inte får feber. Och ta det lugnt ett tag, det tar ett bra tag innan man är i samma form som innan X:et, för mig tog det 1 1/2 månad innan jag hade samma kondition och var smärtfri.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3