• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

ÄggetochOliven skrev 2011-02-06 20:35:08 följande:
    KämparPå: Hoppas det går vägen denna månaden då!

Mmmbop: Ja då verkar mitt sjunka snabbare då som sagt får väl se till veckan nu hur det ligger. Så läkaren sa att det var okej att köra på direkt till dig. Jag har fått veta att det finns risk för missbildningar pga cellgiftet om man blir gravid innan tre månader gått men det kanske inte är någon som riktigt vet vad som gäller egentligen då. Inga studier gjorda med andra ord. Jag vågar nog inte köra på förrän om tre månader även om man gärna skulle vilja köra på direkt. Tre månader känns ju som en evighet i detta sammanhang.

För vår del gick det också smärtfritt att bli gravida med dottern. Vi hade då ett distansförhållande och träffades bara varannan helg. Så det tog sig första gången som vi lyckades pricka in äl med då vi träffades. Men egentligen tredje månaden utan skydd då.
    Nä, jag har kollat runt på nätet efter studier men inte hittat mycket. Tydligen försvinner medicinen snabbt ur "mätabara vätskor" (typ blod och urin). Ofta på bara några dagar. Men tydligen kan restämnen, eller nedbrytningsprodukter  ligga kvar i lever med mera länge. Jag tror dom säger tre månader för att vara på den säkra sidan. Åker jag på kommande ÄL kommer det att ha gått några dagar mindre än tre månader. Så jag tror jag är safe. Jag förstår dig, man vill ju inte chansa.

Jag förstår att det känns som en evighet, men på ett sätt har det varit skönt att bara ta en paus från "bebis-hetsen" en tag. Man får försöka tänka så iaf.
  • Mmmbop
    acinna skrev 2011-02-06 21:12:06 följande:
    ZMF: Vi har en medicinsk abort bakom oss för tre år sedan. Jag var gift med en annan man, och blev gravid med min nuvarande man för att kondomen gick sönder...
    Nu när vi verkligen ville ha barn och lever tillsammans så fick vi X på första försöket. Det tog nästan fem veckor innan läkarna hittade det och opererade bort det i vänster äggledare i vecka 10+0. Har båda äggledarna kvar och fick försöka igen efter första mens. Vilket vi också gjorde... Jag var helt hundra på att vi missade ägglossningen och förstod inte förrän på BIM+9! att jag var gravid. Sitter nu här i vecka 16+4 med ett foster på rätt ställe, och som kommer från ett ägg från höger äggstock! Har BF 19 juli, men vet att de kommer att flytta fram det till 26-27 juli efter RUL.
    Hade du x:et på höger då? Jag är lite orolig för att åka ner till Danmark om jag får ÄL från vänster (där jag hade x:et) eftersom jag inte vet hur det ser ut... Men det kanske går ändå då...

Ska troligen få svar på om jag får spola äggledarna imorgon... Får se vad som säger.
  • Mmmbop
    Love is everything skrev 2011-02-07 10:48:45 följande:
    Hej på er!
    Fick ett X i december och skrev gansk flitigt just då, hade mycket frågor.... Nu efteråt är man 10 gånger klokare känns det som. Fick ju som svar från min behandlande läkare på KK att det var ok att köra igång försöken direkt. Men min vanliga läkare (privat klinik för hormonbehandlingar) sa att jag var tvungen att vänta ett halvår pga missbildningsrisken..... Kändes som om hela jorden föll över mig just då!
    Men jag satte igång och forska lite om detta... Fick fram ett PM om Metotrexat-behandling mot X för Linköping & Norrköping gemensamt och de hade 3 månader som riktlinje. Och det var uppdaterat 2010!! Ringde KK och försökte få tag på läkaren (som sagt att vi kunde börja med en gång) flera gånger men blev aldrig uppringd. Och så förra veckan, 1 dygn innan jag skulle på VUL hos min vanliga doktor ringer hon och förklarar varför vi kan börja direkt:
    Metotrexat är ett anti-folsyra, det sänker folsyra-nivån i kroppen så mycket att fostret inte kan överleva. Det är det enda det gör. Metotrexatet försvinner ur kroppen på ett par dagar, så det sitter inte i och ger missbildningar! Det är på de pat. som står på behandling för ex. hudsjukdomar, cancer, reumatism och de går flera månder på behandlingar! Det har även nyligen gjorts en studie om 19 gravida kvinnor, som alla tagit metotrexte under graviditeten (pga ovannämnda sjukdomar) och ALLA födde "normala" barn! Och vi, som inte ens är gravida utan VILL bli, vi behöver inte oroa oss!
    När jag var hos min läkare dagen efter sa han att han letat runt mängder efter mitt telefonsamtal att det inte är ett halvår som gäller och han höll med! Han hade letat efter studier och forskningar över hela världen och det var bara 1 som sa ett halvår, resten sa 2-3 månader och då är det pga att kroppen behöver komma i fas igen med mensen! Så 3 månader är enbart an riktlinje för doktorerna att använda både hängslen och livrem!

Om man ändå är osäker kan man ta ett Folsyra-prov! Det heter Folat i lab-världen och ska ligga mellan 6 och 40 om det är normalt. Mitt låg på 19 förra veckan! Be om att få ta det om ni känner er osäkra!

Hoppas nån av er blir klokare på detta! Var tvungen att berätta då jag själv gärna hade velat ha det här svaret efter mitt X!

Ska göra min första IVF i mars så nu förbereder jag kroppen lite innan!
    Ha det fint!
    Kram Annelie
    Fantastiskt bra information, tack!! Den ska vi spara i tråden för dem som behöver det.
  • Mmmbop

Blä!!!

Har pratat med fertilitetskliniken på Huddinge nu som eventuellt skulle spola mina äggledare, men jag fick nej med motiveringen att de tyckte att jag skulle skippa insemination och köra med IVF istället. Fast det går ju inte, eftersom jag är singel =(

Har ringt min privata gynekolog nu och hon ska ringa tillbaka på onsdag så får vi se om hon kan hjälpa mig på något sätt.

=(

• Mmmbop

Jag var inte sjukskriven alls. Tog en sjukdag dagen jag fick Metotrexatsprutan eftersom man var tvungen att ligga inne för observation i flera timmar.

• Mmmbop
    Lemis skrev 2011-02-07 15:02:33 följande:
    usch jag är så bekymmrad.
    jag fick ju mens i lördags och det kom rätt lagom med blod då men, igår och idag är det typ inget, bara lite och det ser ut som  gammalt blod kommit ut fast det är torkat.  skumt, nu inbillar jag mig att jag har ett x. men visst borde mitt gravtest visat plus i fredags då när jag tog testet? eller ?
    Jag har inga symtomer alls för att vara gravid mer än att brösten inte sjunkit ihop som dom brukar göra när mensen kommer och min mens brukar vara längre än 1-2 dagar.

funderar starkt på att ta ett gravtest i morgon bara för att helgradera mig och släppa min oro.
    Usch då, jag blödde innan jag fick plus när jag hade mitt x... Testade neg onsdag (BIM+1 eller 2), blödde (mensblödning) torsdag, fredag sedan slutade det. Plussade onsdagen efter (hade antagligen plussat tidigare men jag testade inte)

Håller tummarna att det bara är något hormonsvaj.
  • Mmmbop
    Lemis skrev 2011-02-08 06:50:47 följande:
    jag tog ett gravtest till idag för att vara helt säker på att det inte är ett x eftersom jag småblöder osv.
    men det var negativt och vilken lättnat. också en mycket konstig känsla, när man förut alltid velat ha ett pluss.
    Nåja jag antar att min mens blödning är annorlunda efter op, det finns ju inte så mycket att göra åt det.
    och att brösten är lite fylligare är ju bara roligt. ;)
    Funderade på om det kan vara så att dom vitaminerna jag tar B12, zink, järn folsyra m.m. kan ha påverkat  lite?
    Imorgon får jag min bidrottninggele som jag ska börja äta, sen längtar jag/vi till äl.
    Jag har även beställt älstickor på nätet med så nu är jag snabbt inne i den härliga test-träsket.

Hur är det med dig Miny??? har inte sett något inlägg från dig, jag kan ju ha missat det.
    Är så nyfiken på hur du mår och är jätte glad för ditt pluss.
    Åh vad skönt!! Förstår verkligen att du varit orolig! Nu får det gå vägen nästa månad! Utan en endaste blödning att oroa sig för tycker jag!!
    ÄggetochOliven skrev 2011-02-07 22:41:08 följande:
    Oj, vad snabbt ni var tillbaka på jobbet! Jag trodde också jag skulle kunna jobba veckan efter sprutan iaf men jag blev sjukskriven två veckor till av läkaren, till att börja med iaf sa han då han menade att det inte var att leka med, så olika det kan vara. Jag har ett kontorsjobb så det är ju inte tungt direkt men ganska stressigt och det kommer ju inte bli desto mindre stressigt när jag kommer tillbaka. Högarna på skrivbordet ligger nog där jag lämnade dem plus lite till

Jag blir tokig på den här blödningen som aldrig slutar! Blodvärdet är inte direkt på topp heller efter allt blödande så jag är alldeles snurrig ibland
    Skitskumt... Jag blev över huvud taget inte tillfrågad om sjukskrivning. Visste inte att man kunde bli det. Dom frågade inte vad jag hade för jobb eller om det är tungt (det är det inte, har också kontorsjobb). Så jag tog för givet att det bara var att jobba. Hade ont en del efteråt och blödde som sagt i ganska många veckor. Första två veckorna gjorde det ont i hela underlivet om jag "stampade" med fötterna (typ gick i trappor, promenerade, halkade till utomhus) och när jag reste mig upp. Men men, det vart ju inte så dyrt iaf eftersom jag inte var sjuk något.
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2011-02-08 10:03:13 följande:
    Mmmbop: varför tycker de att du ska börja med ivf?? Jag har tid hos Mama Mia 16:e och ska försöka få remiss för spolning av äggledaren jag har kvar, trots att jag pausar nu - vill veta om det finns passage efter allt som hänt.

Jag blev för övrigt sjukskriven när man kunde se mitt X med ultraljud, troligtvis pga att jag hade över 5000 i hcg och risken för att äggledaren skulle spricka var överhängande. När den sedan sprack ca 4 dagar efter och jag opererades hade jag ca 1 1/2 v kvar på sjukskrivningen. Hade behövt längre men ville inte kontakta idioten till läkare jag hade på SöS.
    Jag har fått svar från socialstyrelsen efter anmälan jag skickade in, de har utsett en utredare/handläggare och ska "forska" i mitt ärende.
    Gött att det verkar hända grejer med anmälan!

Jag tror inte läkaren hade någon koll alls och trodde att jag inseminerade "som vanligt" i Sverige och antagligen tyckte att jag lika gärna kunde köra IVF då...

Nu har jag ringt min privata gyn och fått telefontid imorgon. Sedan ringde jag Ultragyn idag för att kolla vad det kostade att göra spolning privat (3800 och fick då prata med världens gulligaste sköterska som visste precis vem min gyn var och inte trodde det var några problem att få en remiss från henne imorgon (med remiss kostar det 200 . Så hon bokade in mig preliminärt på en tid den 21 februari på cykeldag 13. Då kollar de dessutom slemhinnor och äggblåsor om jag vill åka den här cykeln! Så nu är jag mycket gladare! Kändes helt hopplöst igår.

Men det löser sig =) Nu får jag bara hålla alla tummar och tår att det ser bra ut också och att det här x:et bara var otur...

Förstår att du vill kolla också! Hoppas de ger dig en remiss snart.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3