• Sunflower Sthlm

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Supers skrev 2011-07-06 19:22:26 följande:
    ahaaa..då är det nog jag som har missförstått det hela...rookie ;)
    Då e jag med på vad det handlar om, men det lät inte på dom som om man skulle spola dom på en gång utan först spruta in vätskan...nå hur som helst lär jag väl märka när jag får remissen..det ordnar sig ..
    Jag har ju bara en äggledare kvar..misstänker att det kommer kännas :/

Ja dom skulle kalla mig om ca 6 veckor el något.
    Det ska nog bli ordning på detta så småningom :) tack för infon Sunflower..inte alltid lätt o veta vad alla doktorer pratar om :P
    Fast när de sprutar in vätskan så är det samma sak som att spola. Glad Alltså kontrastvätskan för att se om det är passage. Och det är inte alls säkert att det gör ont på dig, det är olika för alla. Jag har låg smärttröskel och som honeybunny skriver så gör det bara ont ett kort tag oavsett.
  • Sunflower Sthlm
    Supers skrev 2011-07-07 15:43:21 följande:
    Ja Sunflower & Honeybunny, det är säkert olika. Min svägerska tyckte att det gjorde jätteont...men det ska nog gå bra :D

Ni får ha det så bra så höres vi snart igen, måste nog ta en powernap efter jobbet & go mat som killen fixat till oss :)
    Oavsett så är det helt klart värt det för att få veta hur passagen i äggledarena är. Jag ska försöka få till en spolning när/om vi planerar ett andra barn för att veta hur det står till då, om den högra äggledare kanske har börjat fungera igen. Kan ju alltid hoppas. Glad
  • Sunflower Sthlm
    Lemis skrev 2011-07-08 08:29:40 följande:
    Det för göra hur ont som helst för lockade jag får ett kontraströntgen på min kvarvarande äggledare. Hi hi säger jag nu. Jag får tjata på doktorerna till hösten. Nu när det är semester händer det väl ändå inget. Men vad händer med vätskan om det vida sig att den äggledare man har kvar ät sammanväxt med annat. ? Hur mår ni andra nu som är gravida? Jag är alltid nyfiken på hur ni mår. Det är ju alltid så individuellt vilket är häftigt. Kram på er alla.
    Hoppas du får till en kontraströntgen, det är väldigt skönt att veta hur det står där nere så att säga. Glad Vätskan sprutas från livmodern ut i äggledararna och om man har passage försvinner vätskan ut i buken och absorberas, som Mmmbop skrev. Jag tror inte att det var så mycket vätska, även om det kändes som att det var det. Glad

Idag har jag gått i vecka 12, ska lämna blodprover och blodprov för KUB idag och nästa vecka är de första sk. kritiska veckorna över. Sååå skönt! Veckan efter det är det dags för KUB, ser väldigt mycket fram emot att få se knodden igen och samtidigt, förhoppningsvis, få låg risk på KUB. Så det får framåt. Jag mår dock fortfarande lite sådär även om illamåendet är bättre. Jag äter lite och ofta och då funkar det ganska så bra. Är fortsatt väldigt trött och matt men jag hoppas det går över snart. Är less på att inte orka nåt, vill vara social och umgås med folk. Och träna. Glad

Kram på dig också!
  • Sunflower Sthlm
    MCT79 skrev 2011-07-08 18:50:40 följande:
    Hej tjejer...

Jag har ju beröttat att jag plussat och att jag 5+1 gjorde ett VUL inför vår resa för att se att det satt på rätt plats... man såg då en hinnsäck i livmodern! Idag 6+3 gjorde jag ett nytt vul för att se om det finns något foster och hjärtaktivitet.

Jag är fortfarande lite (läs oerhört!!) chockad men det fanns två små foster 6 och 7 mm långa (6+4 och 6+5) med pickande hjärtan! Tvillingar!!
    Åh, fantastiskt! Vad otroligt glad jag blir för din/er skull! Men det måste varit världens chock antar jag. Glad
  • Sunflower Sthlm
    honeybunny78 skrev 2011-07-09 14:13:04 följande:
    Sitter ensam i soffan med ett positivt gravtest i handen och tjuter som ett barn! Och min man är borta och utom all kontakt till onsdag. Ett utomkveds och två missfall, borde det inte vara min tur nu? Hoppas, hoppas att det går hela vägen den här gången. Är typ på bim-3 eller -4 och har aldrig fått så starkt plus med mina missfall så det borde ju vara lite bra iaf... Kan verkligen inte sluta gråta!
    Stort, stort grattis! Jag plussade ganska starkt på BIM -3 och nu sitter jag här i vecka 12. Glad Plussade sent och svagt med båda X:en så det låter ju lovande. Missfall har jag haft turen att slippa än så lämge men jag håller tummarna allt jag har för det ska gå bra den här gången! Ska du ringa imorgon och boka tid för vul? Kram!
  • Sunflower Sthlm

Hej tjejer! Hoppas allt är bra med er alla!

Själv har jag gjort KUB-test idag, gick superbra och vi fick den absolut lägsta risk man kan få. Så skönt! Knodden skuttade runt en massa men gillade samtidigt att visa upp sig. Fick med jättefina bilder med hem. Är så glad och lättad, nu kan jag äntligen börja njuta. Går dessutom in i vecka 14 imorgon så den värsta missfallsrisken är över. Lycka! :)

• Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2011-07-23 11:41:45 följande:
    RaraS: Ja jag tror jag ska göra KUB, eftersom jag inte är över 35 så får jag betala för det själv (1600:- tror jag det är) men alla blir erbjudna att göra det.  Framför allt vill jag ju se skrutten igen =) Men sedan känns det bra att vara förberedd om något är fel eftersom jag är själv. Längtar, längtar, längtar tills jag får se h*n igen =)
    Du behöver inte alls betala om du är under 35, inte i Stockholm. Bra va?! Glad Se till att få en remiss av din BM bara så kostar det ingenting. Jag gjorde mitt KUB-test i torsdags, på Ultragyn. De var superbra, som alltid när man är där, så mitt tips är att be att få gå dit. Jag är ju inte heller 35 men vi valde att göra det ändå, var så skönt att se knodden och vi fick så fina bilder på den. Helt galet vad bra man ser trots att den bara var 7 cm lång och så fick vi längsta möjliga risk vilket var riktigt "lyxigt" eller vad man ska kalla det. Riktigt skönt att se att den mådde bra hur som helst! Vilken BM har du valt?

Jag tror också att vår är en kille, vet inte varför. Jag har ju mått galet illa och varit sugen på sura saker så enligt min kompis så borde det vara en tjej.

Härligt med hjärtat förresten, vet hur skönt det känns!
  • Sunflower Sthlm
    Mmmbop skrev 2011-07-24 09:06:22 följande:
    Ok, där ser man, hade jag ingen aning om =) Tog för givet att jag fick betala själv. Det var ju bra.

Härligt med bra besked för er! Jag gjorde min spolning på ultragyn och jag håller med om att de är bra och proffsiga där. Jag har valt MamaMia på söder som BM. Dom har ju egna ultraljudsutrustningar, så jag antar att jag gör det där. Alternativt funderar jag på att göra det på samma ställe som jag gjorde mitt privata UL. Det var på Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen. Dom var också väldigt bra. Dessutom ligger dom bra för mig när jag åker till och från jobbet.
    Jag går också på MamaMia Söder, de gör bara vanliga ultraljud, inte KUB så du kommer få välja vart du vill gå. Glad Väldigt smidigt! Vi tog Ultragyn eftersom jag har gått där så många gånger och tycker om deras bemötande. Många från MamaMia Söder gör KUB på Sös, bland annat en kompis till mig. Hon var väldigt missnöjd och sa att det kändes som att allt var jobbigt, att den som gjorde undersökningen bara ville ha den avklarad och att det kändes som att hon störde. Inte så kul att känna så direkt. Nu kanske inte alla på Sös är så men den beskrivningen var tillräcklig för att jag inte skulle välja att gå dit.  
  • Sunflower Sthlm

Acinna:
    Grattis till tjejen! Glad 
    Här går det framåt men segt. Mindre än två veckor till RUL iaf och snart går jag in i vecka 18.
    Kram

• Sunflower Sthlm
    Supers skrev 2011-08-23 15:27:12 följande:
    Jag måste fråga, kanske är en dum fråga, men hur vet man vilken sida ägget kommer ifrån..? El är det bara helt enkelt så att det är varannan gång..snacka om noll koll :P haha
    Det kan din gyn se efter att du har haft ägglossning, eller precis innan du får det. Det syns på äggstocken om den nyss släppt ett ägg eller ej. Så anledningen till att många av oss vet vilken sida vi haft ägglossning på är just det tidiga vul som vi fått göra. På mitt såg manatt den var den oskadade sidan som släppt ägget nu senast. Glad

Enl. min gyn så har det flesta ägglossning lika många gånger från varje sida, om man slår ut det på en längre tid, men att det samtidigt innebär att en sida kan släppa ägg flera månader på raken. Sen finns de ju de som har en äggstock som dominerar också, så det är lite olika för alla helt enkelt. Inte lätt att veta med andra ord. Glad
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3