• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Tycker inte att någon ska lämna tråden, vi måste vara snälla mot varandra, den här tråden har varit ett ovärderligt stöd för många av oss.

• Mika1980
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 20:36:37 följande:
    Jag fick ingen sjukskrivning alls!
    Dagen efter metrorexatet jobbade jag =(, och dag tre samme dessa hemska smärtorna igång på tåget när jag var på väg hem, Jag hade såååå ont i magen!
    Konstigt! Det beror nog väldigt mkt på vilken läkare man får, det var den gulliga AT-läkaren som sjukskrev mig, för henne var det självklart med tanke på riskerna - och det är jag ju glad för i dag. När jag opererades var det 1 1/2 vecka kvar av sjukskrivningen och jag bad inte om ett till intyg trots att jag hade behövt en vecka till hemma. Men ekonomin påverkas ju också, fick knappt någonting av f-kassan eftersom jag hade hunnit vara inne och jobba i några dagar innan jag fick den slutgiltiga diagnosen och sjukskrivningarna därför blev i två omgångar.
  • Mika1980

Jag fick också ta hcg-prov på SöS med ca 48 timmars mellanrum, fick en bunt remisser när de såg min tomma livmoder i v.5+3 och uppmanades att gå till lab varannan dag. Tror att det kanske beror lite på hur högt hcg man har. Om man har väldigt lågt tänker de kanske att det är troligare att det är en väldigt tidig normal graviditet och att man kan vänta i några dagar. Och även om det går 3 eller 4 dagar så kan de ju räkna ut hur högt hcg borde vara när de jämför med det första provet. Alla behandlas nog individuellt beroende på hur akut det verkar vara osv, ibland tar läkarna fel beslut men för det mesta vet de nog vad de håller på med.

• Mika1980

Kämparvidare: Hej och välkommen, tråkigt att höra din historia. Jag upplevde liknande med spräckt äggledare och akut snitt i v.9 ca, hade 1 1/2 liter blod i buken. Fick också en infektion efter, men inte i såret - de letade inte efter var den fanns utan proppade mig full med antobiotika som gjorde mig oerhört magsjuk. Vågar inte ens tänka på att det kanske var livmodern som blev infekterad efter att de tog bort också en bit av den..
    Jag har provat ett par gånger efter X:et men tar just nu en paus, kände att jag blev besatt och att resten av mitt liv blev lidande. Har också en äggledare och en dominat äggstock som tyvärr är på samma sida, så när jag försöker igen blir det nog ivf. Jag blev rekomenderad att vänta 3 månader men det var främst för att jag först behandlades med metrotrexat, men jag hade ont och kände mig inte återställd på ett par månader heller.

Jag har för övrigt skickat en anmälan till socialstyrelsen i dag för att de skickade hem mig med värktabletter samma dag som äggledaren sprack..får se om man får någon respons.

Ha det så bra, eller så bra ni kan, tjejer!

• Mika1980

Till Kämparpå (inte kämparvidare som jag skrev förut :)) - Vill bara tillägga att man, förutom att motsatt äggledare faktiskt kan fånga upp ägg från motsatt äggstock, har större chans att lyckas med tex ivf om man har två äggstockar. Eftersom man när man får hormoner producerar äggblåsor i båda äggstockarna, som man sedan plockar ut och befruktar. Och ju fler ägg desto bättre odds :) Man brukar aldrig ta bort en äggstock om det inte är nödvändigt, så det har de nog inte gjort på dig heller.

Ikväll ska jag på dejt! :)

• Mika1980

Hej tjejer, tittar in och läser era inlägg då och då även om jag inte skriver lika mycket längre.
    Mmmbop: låter som att ägglossningen är på g, en tempdipp kan man få i samband med att ägget släpper och sedan börjar den stiga. Men för att kunna se tydliga mönster ska man helst ha tempat ett par månader och vid samma tidpunkter på dygnet.

Kan säga att dejten gick mycket bra..och den varade hela helgen ;)
    Så min paus kanske blir längre än ett par månader om jag går in i ett förhållande, men än är det alldeles för tidigt att veta hur det kommer utvecklas :) Hon vet i alla fall om min barnlängtan och att jag har försökt bli gravid en tid, och verkar inte tycka att det är så avskräckande :)

Kram på er

• Mika1980
    Mmmbop skrev 2011-01-17 12:23:53 följande:
    =) jag misstänkte nästan att det gått över till en hela-helgen-dejt när vi inte såg dig här inne under helgen alls!

Vad roligt, jag håller tummarna att det fortsätter utvecklas i samma riktning. Tänk om du får skaffa barn med en partner! Vilken lycka!
    Haha, nu ska vi inte förhasta oss här. Att jag skulle skaffa barn med henne ligger nog väldigt långt in i framtiden om det nu skulle bli så bra! :)
  • Mika1980
    Hemlighet skrev 2011-01-17 17:07:52 följande:
    Sitter här om oroar mig för att allt inte är som det skall i magen efter op
    Tycker min mage har svullnat upp lite och ibland känner jag ett tryck över naveln. Är det normalt? Hur hade ni dagarna efter?
    Jag har inte så jätte ont tar 2 alvedon och 1 ipren 2 ggr/dag.
    Såren ser fina ut så jag var upp till distriktsköterskan idag och la om dom.

Är det vanligt att vara gråtfärdig hela tiden?
    Känner mig inte hel längre och tänker en hel del tänk om:
    Tänk om jag får komplikationer och inte kan få fler barn!(har en dotter på snart 2år men vill ha minst 1 till)
    Tänk om jag blöder invärtes
    Tänk om, tänk om, tänk om.........

Hur kom ni över era X och borttagandet av äggledaren???
    Hej hemlighet, nu vet jag inte riktigt när du opererades men eftersom du lade om såren så är det ju ganska nyligen. Det är fullt normalt att ha ont och vara svullen, även rodnad, stickningar, känselbortfall oxh blåmärken är vanligt. Tänk på att de har varit och skurit i dig, det tar ett tag för kroppen att läka ihop men det brukar ske utan komplikationer. Jag hade väldigt ont i en hel månad och åt 1 g Alvedon + dexofen + diklofenak fyra ggr/dagen och hade ändå ont, men då hade de öppnat upp hela buken på mig och inte gjort titthål vilket är vanligast..gjorde du titthål? Hur som helst, så länge du inte har feber eller ser att det kommer gult var från såret är det nog ingen fara!
    Och att du känner dig labil och ledsen beror på att hcg-hormonet sjunker fort..det kallas för baby blues och är vanligt efter förlossningar, eller sådana här operationer när man avlägsnar graviditeten. Jag satt och bölade i ungefär en vecka efter op.

Det blir bättre, stå ut!
  • Mika1980

Mmmbop: fikan ja..:) Nu i helgen har jag hunden och ska hälsa på min pappa, sen kanske det blir en liten dejt också ;) Så jag vet inte om jag kan. Nästa helg kanske?

• Mika1980

LillaFrugan: jag tror inte att det är billigare i Danmark, snarare tvärtom. Kan gå på mellan 30-50 000 kr, och så ska man betala mediciner för ca 20 000 eftersom danska recept inte täcks av högkostnadsskyddet. om man inte hittar en snäll läkare som vill gå emot socialstyrelsens rekomendationer och översätta recept.

Kolla runt på olika svenska kliniker, tror att priserna brukar ligga strax under 30 000 kr (åtminstone på Sophiahemmet?).

Veronica och Mmmbop: ja här går det fort framåt, vi ska ses för tredje gången på fem dagar nu ikväll :) Det känns bra men jag vågar inte hoppas för mycket än.

Och Veronica: det andra embryot behöver ju inte ha fäst i livmodern och därför inte utvecklats, då är de ju väldigt väldigt små och kan lätt försvinna ut i samband med blödning utan att man märker det. Och som Mmmbop sa så har jag misstänkt att jag hade två embryon, ett i livmodern och ett i äggledaren när jag fick X. Antingen hade jag det eller så hade jag en "falsk fostersäck" som någon skrev om, för jag blödde ut en rejäl klump (ursäkta detaljerna).  

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3