• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Tack för alla värmande ord! :) Och härligt att man inte är bortglömd. Pratar varje dag med tjejen som numer bor i Småland, hon är journalist så det är inte det lättaste att få jobb i Sthlm tyvärr, trots att hon är riktigt duktig på det hon gör. Men eftersom hon är från Småland och har sommarjobbat på tidning där kunde hon få ett vik, och det verkar som att hon kanske får ngt mer varaktigt snart. Det jobbigaste är att inte veta, att vi befinner oss i ngt slags mellanläge nu när hon väntar på jobbesked osv. Svårt att ta ställning till allt då. Usch det är sjukt att man ska tvinga skiljas åt pga jobb. Vill inte bli singel igen..:(

Jag gläds med er som har lyckats och snart ska bli mammor, känner faktiskt inte alls av den avundsjuka jag förr kunde känna när man var väldigt känslig efter det som hänt en. Ska snart få en systerson, bli moster för andra ggn på ett par år - men tycker bara att det ska bli mysigt faktiskt.

• Mika1980

Hej tjejer, nu har jag tagit det tuffa beslutet att avsluta mitt förhållande. Det har blivit mkt gråt och jag kommer sörja ett bra tag, känslorna finns kvar men vi kan inte fortsätta som det ser ut nu. Hon sa till mig att jag borde satsa på att bli gravid nu, hon vet hur viktigt det är för mig trots att jag till viss del har försökt dölja min längtan.
    Så - nu tänker jag ta upp planerna igen. Först och främst måste jag ordna med remisser till ultraljud (vul) så att jag inför insemination kan se att ägget släpps från rätt äggstock. Vänster äggledare är ju borta. Är det någon som har tips på en välvillig (och singelvänlig) gynekolog i Sthlm? Jag har gått till en privat gyn som har hjälpt mig förut, men jag känner mig lite illa till mods med honom av någon anledning. Vet att Mama Mia är bra men de har så långa väntetider..

Sedan måste jag kanske fundera över att göra ivf framöver, och då är det verkligen nödvändigt med en bra läkarkontakt, så att man kan få recept översatta.

• Mika1980

Tack MCT, kanske ringer honom om jag inte får tag i någon i stan.

Vet inte hur jag ska tänka när det gäller det här med oddsen att lyckas med endast en äggledare. Vissa säger ju att fertiliteten inte alls minskar särskilt mkt, medan andra (bla gyn på Mama Mia) säger att det är säkrare att gå över till ivf om man är i min situation. Och ska man försöka få remiss till att kolla passage i den kvarvarande äggledaren? Jag hade ju fri passage i båda innan jag fick utomkveds, är rädd att det var kontraströntgen som gav mig en infektion som ledde till dålig passage.. Ååå har inte brottats med de här funderingarna på ett år, nu snurrar det i huvudet..

• Mika1980

Tack :) Nu har jag i alla fall bokat tid hos min gamla gynekolog, han har ju varit generös med remisser för vul förut trots att han inte är så charmig som person :)

• Mika1980

Jag har tid hos gyn 2/1 och beräknad äl kring 8:e. Hoppas att jag kan få ett par remisser  så att jag kan kolla denna äl, och se om ägget släpper från rätt sida. Hur har ni som har blivit av med en äggledare gjort inför äl? Ni har ju förstås killar/makar så det är ju iof bara att "köra på", men jag måste ju resa iväg till Danmark och vill inte betala en massa pengar i onödan. Fick höra av en tjej på Femmis att kroppen anpassar sig till att bara ha en äggledare efter en tid, att man till en början är "mindre fertil" men att den kvarvarande äggledaren tar över mer och mer efter en tid. Det här har vi ju diskuterat här inne förut, vet inte vad man ska tro på. En gynekolog på Mama Mia rådde mig ju att göra ivf, känns som att han borde veta vad han talar om?

• Mika1980

Hej tjejer. Härligt att höra att en del har blivit gravida trots ägglossning från fel sida. Ella Jade: du har nyligen haft x väl? Mensen kan krångla ett tag efter det, och jag hade ont i samband med ägglossning på den sida de opererade bort äggledaren i många månader. Man får ju tänka på att de har varit inne och grejat och tagit bort saker där inne, kanske inte så konstigt att det gör ont då. Rara: jag vet inte om jag var mer insatt än någon annan när jag var som mest aktiv här, men jag var ju som besatt och läste allt jag kom över om utomkvedshavandeskap. Men nu har jag liksom kommit ifrån det där lite, vilket säkert bara är sunt, men jag måste ju ändå fundera hur jag ska gå tillväga när jag nu ska försöka igen. Hoppas att jag kan försöka redan nästa äl. En fråga till er som har opererat bort en äggledare, har någon av er fått ett till x efter det? Jag vet ju inte varför jag fick x, hade kollat passage innan och allt såg bra ut. Men ska man försöka få en spolning till? Bör man vara orolig för ett nytt x?

• Mika1980

God jul önskar jag er! Några dagar in på nya året ska jag göra mitt första försök på ett år, håll tummarna för mig :) Kram

• Mika1980

EllaJade: jag är snusare och hittade också denna koppling med flimmerhåren efter mitt x. Men den läkare jag frågade trodde inte att det var orsaken. De brukar ju säga att klamydia, tidigare operationer i buken och endometrios kan vara orsak. Men jag hade inget av detta i bagaget och grubblade och anklagade mig själv väldigt mkt.. Tror inte man mår bra av att sånt, man får acceptera att vissa saker bara händer. Läkare har sagt till mig att det ibland bara handlar om otur, att ägget helt enkelt fäster för tidigt. Men självklart finns ju oron för ett nytt x nu, när man dessutom har en bukoperation bakom sig..fick ju snittas med kejsarsnitt och hade blod i hela buken, det kan ju ha ställt till det. Men man får försöka skjuta oron åt sidan och hoppas på det bästa bara. Den 7:e ska jag insemineras, tror inte att det kommer bli ngt i första taget men det känns bra att få försöka igen :)

• Mika1980

Lemis: jag fick pergo utskrivet efter mitt x, trots egen ägglossning men för att gå ägg i båda äggstockar då ena äggledaren är borta. Men den sabbade min slemhinna, blev bara 4 mm vid ägglossning! Så det är inte enbart goda effekter av de tabletterna, jag kommer att försöka undvika att mixtra med kroppen i fortsättningen. Mmboop: jag brukar ha ägglossning 13-14 dgr efter mensens första dag, och eftersom den kom härom dagen kan jag veta ganska exakt. Men kommer att göra heminsemination nu ett tag, billigare och mer avslappnat på ngt sätt - lyckas det så lyckas det liksom, man förlorar ju inte så mkt på att testa och "färska" spermier lever ju längre också.

• Mika1980

Petit: jag Rick opereras akut med kejsarsnitt eftersom det var fara för mitt liv pga kraftiga inre blödningar. Jag hade ca en vecka innan min äggledare sprack en rejäl blödning med en stor klump - vet ej om det var en tvilling eller ngt annat. Efter operationen hade jag som mens, och sedan kom mensen efter nästan exakt en månad.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3