Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
Tack-tack!
Är så glad för din skull:)
Tack-tack!
Tack-tack!
Ringde idag och bokade tid för VUL. Hade tänkt mig typ i vecka 6 eller 7 men så berättade att jag har ont/öm/sticker på högersida ibland och då tyckte sköterskan jag skulle komma redan imorgon!
Och när hon lät oroad över vad det kunde vara så blev jag det också....hmmm...jaja, men undra om man kan se någonting alls i livmodern imorgon (är då i 4+2)...är det för tidigt för att se en hinnsäck?
Jaja, hoppas de ser något i alla fall! Annars kommer jag bli oroad över att det som gör ont ibland är ett nytt X...
Det blir det fösta om det går vägen! Men jag försöker intala mig att jag är ung (30) och har många år på mig att försöka om det går åt skogen denna gång!
Och jag kör ju med egna hcg-test hemma nu så länge :) Än så länge känns det som de blir stabilt starkare, så det känns bra!
Jaja, jag förbereder mig på att man kanske inte ser något imorgon....men då blir det väl återbesök så det ska väl lösa sig!
Trissönskan:
Håller med om att det låter förvirrande…men det är svårt ibörjan av en grav och se om det är normalt, X eller missfall när man blöder. Två långa dagar i väntan på hcg-besked! Jag håller tummarna för dig i alla fall!
Själv har kommit från sjukhuset nu! Och nej, han kunde inte se något ännu. Det var för tidigt i v 4+2. Men han såg att jag hade en förtjockad slemhinna och att livmodern höll på att ”klarnas upp”, och efter att den ”klarnats upp” så kan man se gulkroppen, hinnsäcken med embryo. Jag har aldrig hört det uttrycket förut. Tyvärr såg han även lite vätska i buken….men det kunde vara helt normalt, eller bero på blod från ett X, eller något helt annat… Så ja, jag fick inte så mycket svar idag utan jag fick ta ett hcg-test och ska göra ett till igen på torsdag och så skulle han ringa på torsdag/fredag och beroende på hur testet såg ut så skulle vi bestämma hur vi skulle gå vidare. Han frågade om jag ville komma tillbaka om två veckor, om det visade sig att hcg-testerna utvecklade sig normalt och det sa jag ju såklart att jag ville. Men om testet inte utvecklade sig som det skulle, blir det tätare kontroller…
Jaja, jag måste ge dem beröm för att de tar det här på allvar i alla fall. Han hade en lång utläggning (exakt samma som vi ger så många tjejer här i tråden) att om det gör ondare på höger sida så åk in direkt, vänta inte tills nästa morgon om det gör ont på kvällen, och om du ringer akuten och de säger att du ska vänta tills nästa dag så säg att din gynläkare sa att du skulle åka in direkt om det gjorde ont. "Lyssna inte på sköterskor som inte är så insatta" (Det tyckte jag var lite roligt!) Och så frågade han var jag bodde, och när jag svarade 20 min från sjukhuset, sa han att ja, då ska du hinna om det blir någon fara och så avslutade han med att säga att om du får riktigt ont så vet du att vi har ambulanser som är till för att användas så ring 112.
Själv kände jag ju såklart: Men så ont har jag ju inte…det sticker och ömmar ibland så snälla måla inte f-n på väggen. Det var som att han såg vad jag tänkte och sa att det är mycket goda chanser till att det ska vara en normalt graviditet, vi väntar och ser vad hcg-testet säger.
Så jajamen, jag väntar! Önskar att min man vore i Sverige så man kunde få prata av sig ordentligt…men plågar er istället! :)
Jag var och lämnade blodprov idag på morgonen på min vårdcentral. Och sedan sa läkaren att han skulle höra av sig på torsdag eller fredag...och inte har han hört av sig idag i alla fall! Jag har ju såklart haft telefonen nära mig hela dagen...
Jaja, jag väntar tills imorgon! Men jag vill ju verkligen veta innan helgen så har jag inte hört något vid lunch imorgon tror jag att jag ringer mottagningen och påminner dem... Jag kan ju säga att jag bara vill ringa och kolla så provet har kommit från min vårdcentral till dem... Det ska ju bara ta ett par timmar att få fram resultatet så antagligen har han väl provet men har inte haft tid att ringa....
På lunchen funderade jag... 41 timmar mellan proven...så jag ska ju inte bli jätteledsen om det inte är dubblerat. Så den ingenjör jag är så tog jag fram en funktion i excel så jag snabbt kan skriva in hcg-värdet för det första provet och så räknar excelbladet ut vad det andra provet bör vara över. Så jag vet direkt medan jag pratar med läkaren om det är ett bra resultat eller ej. Kände mig lite knäpp, men som tur var det ingen som kom förbi just då och frågade vad jag satt och räknade på ;)
Tack för allt stöd!